Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Rentebanen NB har publisert er basically en myk landing. Så ikke noe hverken de eller vi tror på? :stuck_out_tongue:

3 Likes
1 Like

– Når en putter pengene inn i globale indeks fond, så er det begrenset hvor ille det kan gå.

Ja, rundt 50%. :crazy_face:

8 Likes

Skal ikke se bort ifra han kommer greit ut av det. Han kan ha på seg mye lengre briller enn om han f.eks begynte med aksjebelåning hvor man blir tvangssolgt når det raser.

3 Likes

Det kunne vært skrevet mang en bok om alle måtene “the road to bankrupcy is paved with borrowed money” Jeg ville aldri forsøkt noe slikt, ikke klarer jeg tenke meg alle faktorene som kan tvinge meg til en ugunstig utgang. (Et deflasjons scenariet er et av de) og bare uttalelsen “hvor ille…” sier meg at mr market har noe å lære mannen

3 Likes

Skal vi tillate oss å gjette på at indeksfond vil ha blitt mindre populære (og muligens at aktivt forvaltede fond har blitt mer populære) når vi kommer til slutten av dette tiåret?

1 Like

Det handler jo mye om hvor høy belåning han har. Hvis han har 70%+, så er jo dette idioti i mine øyne. Hvis han cruiser rundt med 50%, så gir dette mening.

1 Like

Jeg tror indeksfond er noe av det bedre man kan sitte i. Ved store skift i hva som gjør det bra, så bytter man automatisk sektor.

6 Likes

true dat

Har du boliglån på mer enn 50% av boligverdi?
Eier du fond/aksjer i tillegg?

En ting er ganske sikkert, skal du bli rik så blir du det på andres penger, og ikke dine egne. Dine egne vil kun være med på å hjelpe deg i gang.

2 Likes

Hvordan er stemningen her i dag da? :face_with_monocle:

Jeg er sykt spent på september. Alle mine kolleger og aksjevenner er alle sugne på å starte å handle aksjer. Men jeh er skeptisk og tenker er krakk er rundt hjørnet… Hmmm

3 Likes

Synes fortsatt dette ser bear ut! :bear: surprise!

Tror vi stenger året betydelig lavere.

1 Like

Nok en ok dag hos nasse med opp over 2%.

2 Likes

Slik jeg leser chartet har OMXen et set up som likner veldig på februar 2022, der sma 50 og 200 er i ferd med å dannet et nytt dødskors, og kursen er brutt ned under disse, men får en bounce opp igjen (som man kan se: kursen kollapset nedover sist dette skjedde)

2 Likes

“Job openings falt fra revidert 9,1 m til 8,8m derfor sender vi tesla opp +8%”

Lykke til de som lager logikk bak det. Tallene på fredag er massive.

Har folk glemt at Lehman kollapset 6 måneder etter Bear Sterns?

BTFP all-time high. Og det er uten noe for form bank-runs.

Fiscal spending og gov deficit er det som veier opp for denne nå. Hva kan gå galt?

3 Likes

Sannsynligvis fordi de tenker dette spiller “positivt” inn på FED sin rentebeslutning neste måned. Sender flere med kraftig rebound

stemmer. Det er kombinasjon av rentefall- lettelse og risk-on. Utrolig stort volum på spekulative posisjoner for yields nå, og det samme gjelder fund managers som venter på et turning point for å investere i yields. Så det blir overdrevne bevegelser. Alle ønsker å få med seg den dersom bevegelsen kommer. Men nivået er fortsatt skyhøyt, og hvis Job opening skal begynne å bli drivende for markedet så skal man få sjokk når de ordentlige arbeidstallene kommer. Da kommer vol til å eksplodere dersom det skjer noe til nedsiden. “Peak fed funds terminal rate” mindset først, med bounce med retrace dersom det er startskudd på arbeidsledighet

2 Likes

Nasdag 100 bounce fra 18-30 august som foreløpig er pullback i nytt bullmarked:
(trenden, ikke økonomien)

Aaple, tsla, nvda, msft, goog vekter 35%(ny vekting i sommer).
5,3% bouncen for 18-30 aug er 60% av returnen fra de fem aksjene.

Sagt på en annen måte, snittavkastning for resten av de 95 andre selskapene er +0,42% per aksje.

Bredden er forferdelig.

9 Likes