Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Alle med store lån kan le hele veien til banken :wink:

Finnes mange nyanser av inflasjon, dette blir alt for simpelt.

Dersom inflasjon på smør eller festivaler går opp blir ikke lånet på boligen din spist opp.

Inflasjon for assets på feks aksjer + økt rentekost + reallønn sier mer om lånet sin verdi enn inflatering av gjeld vs headline inflation

4 Likes

Hvis lønnen går opp med inflasjonen og renta fortsatt er lavere enn inflasjonen…

Dette gjelder for Norge. I USA er det fastrente og den biter først og fremst de som vil ta opp lån…

4 Likes

Man kan jo gjøre det veldig innviklet med å regne på smør, festivaler, inflatering av gjeld osv.

Men det er jo enkelt å greit at man låner penger som man betaler igjen med penger som senere er mindre verdt.
Dersom du ikke har fått lønnsøkning tilsvarende inflasjonen eller mer så blir det nok et annet regnestykke da.

1 Like

Det neste året ser det ut som vi kommer til å ha høyere renter enn inflasjon

2 Likes

Dette kan da få enorme konsekvenser på sikt ?

1 Like

Du mener de har fått kontroll på inflasjonen? Høy lønnsvekst, bedrifter som legger på priser som følge av at de må ut mer mer lønn og høyere kostander på varer, så svekker gjerne NOK seg igjen og vipps så er den høy igjen.

1 Like

Jeg tror han mener renten skal mer opp og at inflasjonen da faller. Lønnen følger inflasjonen, ikke renta.

Ja jeg tror også han mente det, så mitt spørsmål var mer hva enn tror på videre for inflasjonen. Vil lønnsveksten som jeg skrev og andre faktorer hive bensin på bålet og sette fart på inflasjonen igjen eller var det toppen vi så.

Dagens tall fra detaljehandelen. Godt å se flere tegn på at økonomien kjøler seg ned.

image

2 Likes

Kan ikke si at jeg deler din optimisme her, detaljhandelen har synkende omsetning, men inflasjonen er fortsatt høy

2 Likes

Jeg mente akkurat det jeg skrev, fra dagens dato og et år fram i tid tror jeg rentene vil være høyere enn inflasjonen (altså renten i snitt i den perioden målt mot den totale prisstigningen over ett år). Det kan se ut på forskjellig måter f.eks at inflasjonen faller og rentene holdes i ro, eller at inflasjonen holder seg høy på dagens nivå og rentene fortsetter å stige eller at infasjonen stiger og rentene stiger enda fortere.

1 Like

Stemmer. Det er vel det som er normalt også? Sjeldent vi ser inflasjonen ligge såppass mye over renter.

Det er et tegn på at etterspørselen er fallende. Du kan ikke løpe etter kundene med økte priser, så deflasjonstrykket følger.

Virker ikke som ekspertene tror at dette løser seg innen kort tid

https://www.smartepenger.no/bank-og-kort/785-rentebanen

2 Likes

Husk at i sentralbankverden (virker det jo som at) 90% av jobben er posturing / få markedet til å tro at du ikke kommer til å vike en tomme. Helt til du gjør det.

2 Likes

Normalt ja, men markedet har hatt 10 år med negative eller svært lave realrenter med tilsvarende prising - om vi går tilbake til normalen bør prisingen av aktiva også justeres ned.

https://www.smartepenger.no/lan/299-realrente

1 Like

Ja, en finanskrise eller dyp resesjon vil nok endre rentebanen.

1 Like

Altså, rentebanene ser jo aldri ut som det der på veien ned. Det er fra nær max til nær min på <1 år som er normen. Men, selvfølgelig, får vi en myk landing, så kan det kanskje se slik ut.

image

1 Like

Som sagt