Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Dette kommer til å være momentum lang tid fremover. 12-18 mnd tenker jeg er minimum. Når mye annet synes å ligge brakk så vil fokus samles her. Det er min enkle analyse basert på psykologi og ikke selskapsspesifikke forhold.

1 Like

Også kan det kanskje erstatte mennesker som leter etter kjøps- og salgssignaler ved å tegne streker med linjalen på kursgrafene.

2 Likes

F4P-83UWMAAZhRN

Er litt spent på hvor det skal snu ned igjen for NVDA og Nasdaq. Men tror ikke det blir i dag. Blir sikkert litt FOMO i dag. Det føles dog høyt opp for gap fill på Nasdaq på 15642, rekker neppe det før Powell på fredag: Federal Reserve Board - Calendar

fredag-powell

3 Likes

Fantastisk om pre-market +9% markerer peak maniac.

4 Likes

Etter sommer kommer høst!

2 Likes

Stemmer. Kun opp 37% i år nå. Så det går nedover.

Minner for øvrig om en hode- og skulder formasjon. Tipper Nasdaq-100 tar turen ned til 13700.

1 Like

Så, alt jeg har er grønt i dag. Melt-up før kollaps? :thinking:

image

3 Likes

Lav inflasjon og lave renter: ikke gidd å betale ned lånet, det koster så lite å ha lån.

Høy inflasjon og høye renter: ikke gidd å betale avdrag på lånet, inflasjonen spiser det opp.

:upside_down_face:

7 Likes

Altså, jeg betalte avdrag når lånerenten var høy og ekstra avdrag i tillegg. Nå er renten høy og jeg betaler fortsatt avdrag og ekstra avdrag. I tillegg så har lønnen økt betraktelig. Mye av lønnsøkningen blir spist opp av inflasjonen, men lånet som % av lønnen synker betraktelig. Samboeren fikk rett under 6% lønnsøkning.

Anyway, med 6% lønnsøkning, så blir lånet bokstavelig talt spist opp av inflasjonen. Som er 5,4%.

3m lån, 650k lønn = 4,6x inntekt
3m lån og 5 år med 6% lønnsøkning gir 922k lønn = 3,25x inntekt.

Man betaler jo renter også da, 117k året etter skatt, men det blir tross alt bare 585k totalt i løpet av 5 år. Hvis man har hatt rente/avdragsfritt lån, så er nå lånet på rundt 3,7m 3,83. med 922k lønn, så er det 4x 4,15x inntekt.

Så ja, med god nok lønnsvekst, så er høy inflasjon en topp ting hvis man har tilsvarende eller bedre lønnsvekst. :slight_smile:

EDIT: regnet ut renters rente i stedet for å gjette :stuck_out_tongue:

6 Likes

Funker ok helt til man finner ut at inflasjonen ikke er forbigående og renten forblir høy i lengre tid, uten at man får tradisjonell vekst på eiendommen

1 Like

Nei, det funker helt til lønnen ikke øker mer enn renten :stuck_out_tongue:

Det er jo greia, lønnsøkningene er veldig høye enda.

Høy inflasjon er jo et problem. Hvis man kan, så bytter man gjerne ut forbruk som man synes er dyrt med forbruk som ikke har økt like mye. For min del, så kunne jeg f.eks. enten leie et hus i Norge til 18k for en uke, eller dra på en sydentur til 60k.

Hva med “nedkonjunkturtider” med fallende fallende vekst i prisene på bolig og lønnsvekst halvparten av inflasjon, størrelse på lån bestemmer hvor stor fordeler av inflasjon og rentefradrag?

La meg bare sitere meg selv @Paddy80 :stuck_out_tongue:

1 Like

Rentene har steget flere hundre prosent, det har ikke lønnen gjort :wink:

1 Like

Jepp, det eneste som betyr noe er å være kredittverdig :smiley:

Takk til dagens mest intetsigende kommentar! :crazy_face:

Økningen av rentekostnaden i prosent er vel ganske relevant.

Dvs at det aldri funker da siden den reelle inflasjonen egentlig er høyere enn det de presenterer til hvermansen siden “kurven” er ufullstendig

1 Like

Jepp, ingen crt tv-er der lenger. Mer elbiler enn dieseltraller.

Så ja, kurven må følge det folk kjøper.