Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Noen her som har erfaring med en inverse NVDA ETF? Jeg trenger bare å føle meg trygg på at det er enkelt å selge igjen når NVDA faller, samt at market maker sørger for at den følger kursen til NVDA som forventet. Er det bare disse to leverandørene jeg har å velge mellom?:

AXS 1.25X NVDA Bear Daily ETF

iSTOXX Inverse Leveraged -1X NVDA

Ikke det at det er aktuelt for meg umiddelbart, men vil bare være klar dersom NVDA gjør et siste nytt byks oppover etter Q-rapport.

Eurosonen bremser videre | Finansavisen

Eurosonen stuper

Innkjøpssjefindeksene bekrefter inntrykket: Eurosonen bremser videre. – Alt håp er blåst bort, sier sjeføkonom om tyske utsikter.

1 Like

Er det ikke brems man håper på ved heving av renter?

7 Likes

Høy lønnsvekst og dempet forbruk høres ut som en spennende cocktail for aksjer

3 Likes

Nå stuper alle PMI i alle land. EU, kina, usa. Next up arbeidsmarkedet

6 Likes

Så absolutt, markedet dundrer på det.

1 Like

Smal-cap relativt nøytral så langt i år

4 Likes

Ser at PAS ikke har noen inverse NVDA-ETF. Bare sertifikater. Har ingen erfaring med dem, skjønner heller ikke umiddelbart forskjellen på “BEAR NVIDIA X1 NN1” og “BEAR NVIDIA X1 NN”. Ja, ja. Er vel like greit å kjøre QID eller SQQQ.

Voldsomt som det skulle bulle idag da. NDX opp 1,60% og krypto i god drive.

NVDA opp til ca 504/505 så kjøper jeg en veldig liten post i QID, og så snitter jeg ned med jevne mellomrom dersom buller videre, til jeg er blakk som en kjerkerotte. Tør ta sjansen nå, fordi jeg tror dollaren skal styrke seg i nærmeste tid, så da slipper jeg å frykte at valutaen jobber mot meg.

Forresten, mulig jeg tar en liten post QID allerede i kveld også, bare i tilfellet NVDA skuffer stort i kveld. Så kan jeg heller snitte ned hvis NVDA går til trendlinjen på 504/505. Vurderer det løpende ut kvelden. Hardt psykisk dette.

Hvorfor tror du det?
Skal ikke si meg uenig i det altså.

Har ikke så mange andre gode grunner enn at jeg er bear på markedet, og når det går i dass så flykter vel folk til sikkerhet som er dollar. Samt en generell magefølelse basert på endel intervjuer av smarte folk jeg har sett i det siste.

Edit: Men jeg er veldig usikker på om markedet skal bulle endel videre først eller ikke. Valget står mellom å vente med å gamble til eventuell kraftig oppgang i etterhandelen og i morgen og risikere å misse det hele dersom det ikke blir oppgang i morgen, eller å ta første inngang allerede nå. Æsj. Jeg har pratet nok nå. Denne postingen min er ikke nyttig for andre enn meg selv.

1 Like

Stemmer. Merkelig at en valuta til et land med en så sinnsyk gjeld blir sett på som sikker. Er vel ikke mange månedene før gjeldstaket må heves på nytt igjen. Samt det hadde vært interessant å vite hvor stort urealisert tap bankene nå sitter på som følge av investering i statsobligasjoner.

2 Likes

Deilig å se PMI og yields i rødt i dag. Fin rekyl på indeksene.

Skal du gå short den sterkeste aksjen i 2023 hvis den leverer på tall og markedet reagerer positiv på tallene og i tillegg snitte ned? Da tror jeg heller at jeg hadde satt pengene på at Luton skal vinne pl i år🙉

Ok, bra ikke Nvidia :slight_smile:

Tror man skal være litt forsiktig å gå hardt begge veier hvis man sitter på mye cash. Heller skalere inn i posisjoner som man er i pluss på, ikke snitte ned. Bare et tips. Lykke til.

Ja. Det er planen. Men det var short Nasdaq jeg pratet om, pga inverse NVDA ETF ikker er tilgjengelig hos min megler. Men jeg venter til i morgen. Blir det kraftig oppgang, tar jeg første inngang. Blir det ikke kraftig oppgang, står jeg over. På fredag hører vi mer fra Powell. Dersom markedet buller veldig, blir det spennende å se om han vil prate ned markedet. Rally på børsene er inflasjonsdrivende, da føler folk seg rikere og er mindre forsiktig med pengene enn når de føler seg fattigere på grunn av nedgang på børsene.

Edit:

Vi er alle forskjellige. Snitte ned er hele strategien min, og har alltid vært det. Man treffer uansett aldri toppen/bunnen.

Nvidia knuser forventningene :muscle:

2 Likes

Så er spørsmålet alle bør stille seg: er AI et permanent investeringsmomentum (vekst) eller er det noe bedrifter vil fade etter implementering?

1 Like

En annen ting er også, hvor er man i AI-løpet?

Begynnelsen, midten, slutten?

Har man råd på sikt å ikke være med på AI biten der dette er aktuelt?

Edit: Kommer nok til å være en del som prøver og feiler. Men vi vil nok se en del nye ting komme ut av dette på sikt. Når man ser på hvor mye noen kan effektivisere dagene sine med AI-verktøy, så ligger det et ekstremt potensial på vekst bak dette.

Det kommer til å skape helt nye måter å gjøre business på, det er sikkert.

2 Likes