Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Det er en valutarisiko såklart. Sek var jo i fritt fall ved 90-tallskrisen sist når eiendomsmarkedet vaklet. Men i det scenarioet burde vel børsen også gå dårlig. For min del er sek hjemmevaluta og så har jeg boliglån i SEK derfor kan jeg satse ganske friskt.

4 Likes

Jeg synes 10-åringen går litt bananas nå. I ferd med å gjøre brudd opp? Den er nå rett over toppen fra 21. oktober 2022. Noen som har vurderinger rundt dette og konsekvensene for markedene?

Edit: Egentlig kan det teknisk se ut til at det er i ferd med å dannes en dobbeltopp, men det er jo umulig å vite teknisk per nå, den kan jo bare stikke videre også.

Mer penger vil forlate “markedet”.

1 Like

Totalt kaos. Dette er finanskrise bevegelser.

TA på statsobligasjoner har null verdi

Fed/treasury må inn å gjøre noe snart ala UK gilt krisen.

2 Likes

Sven Henrich (NorthmanTrader), som blant annet har vært intervjuet på Wealthion noen ganger tidligere, bruker TA på 10-åringen, så det er ikke alle som er enige med deg. I går publiserte han en ny kort oppdatering på YouTube, hvor han blant annet vurderer 10-åringen teknisk sett: https://www.youtube.com/watch?v=-MuNJi9-3Ng

3 Likes

Går den ned så går den ned. Går den opp så går den opp.

Det er hele det finansielle systemet på steroider.

Må fed intervene endres alt, fortsetter kina nedsalget pushes den. Knekker bankene som i mars så endres alt. Havner kina i Japansk deflasjon så skal den opp.

Må gjerne tegne streker

3 Likes

Er vel også slik med de fleste assetklasser man kan bruke TA på.

1 Like

Du kan bruke TA på eiendom eller prisjakt.no også

Ikke alt som er like hensiktsmessig. Diskusjonen er uinteressant.

La oss hoppe til konklusjonen alle verdens aktører prøver å finne ut nå. Kjøp eller selg?

3 Likes

Så lenge det er handelsvolumer hver dag som mennesker kan kjøpe og selge basert på frykt/grådighet og man kan tolke en graf, så kan man bruke TA ja. Men det betyr vel heller mer hvem som utfører TA tenker jeg. Men ja nok om det.

Siden vi først er innom TA -kategorien så er jeg ikke bekymret for US-indeksene med mindre vi ser s&p under 4330.

2 Likes

S&p er ned -230p i august. Men går den ned 30 poeng til da er du plutselig bekymret? Got it.

1 Like

Hvor mye høyere mener dere yields på US 10Y og 30Y kan gå?

Vurderer å kjøpe ZROZ (30Y T-strips som ETF). Til 77 USD er den nå under nivået fra oktober i fjor, og faktisk på sitt laveste siden 2011.

Med mindre du er ekstremt rutinert, unngå å spekulere i hvor den skal- bruk den nye informasjonen(kollapsen) til å deriske/risk posisjoner som treffer/ikke treffer markedet. Feks short boligmarkedet men long consumer staples.

De-risk alt i markedet. Skal du ha UST eksponering bør du isf dollarsikre det. Hvis ikke må du være forberedt på å sitte på den lenge dersom den ikke går noe sted med 4,4% yield

4 Likes

Noe galt i å ha et nivå å forholde seg til?
Blir vel det samme som du tippet på 12780 som topp på NDX i vinter. Enten får men rett eller så tar man feil, er ikke værre enn det :relaxed: :relaxed:

Jeg bryter inn her nå, men vil bare påpeke det som er åpenlyst for alle som bruker TA, at man har mye større sjanse for å tippe rett ved å bruke TA, enn ved å tippe uten å bruke TA. TA gjenspeiler følelsene til mennesker, og det vises i chart, alltid. Dette svaret er ikke myntet på deg, @Buffet. :slight_smile:

6 Likes

Kjøper man etter FA og ignorerer TA så kan du gjøre mange gode kjøp i Norge nå :wink:

“I realized technical analysis didn’t work when I turned the charts upside down and didn’t get a different answer.”

1 Like

UBS frykter børsfall – advarer mot flere aksjer | Finansavisen

Strategene i UBS har identifisert flere aksjer som kan bidra til børsfall i Europa i månedene fremover. Ifølge CNBC forventer UBS at Stoxx Europe 600-indeksen kan falle rundt 10 prosent til 410 poeng innen utgangen av dette året, som følge av lavere inntjening og høy verdsettelse.

«Vårt indeksmål for 2023 ble satt i januar, og vi ser ingen grunn til å endre det. Tesen er at inntjeningen de kommende månedene kan svekkes fra nå av», skrev UBSs aksjestrateger, ledet av Gerry Fowler, nylig i en rapport til kundene.

Tøffere vekst enn forventet

Den sveitsiske storbanken forventer at inntjeningsestimatene for 2024 vil falle ettersom veksten viser seg å være vanskeligere enn forventet. UBS har sett etter aksjer med høy volatilitet, negative inntjeningsrevisjoner og verdsettelsesmultipler som fremdeles er tofsifret.

Flere av aksjene har hatt en bra utvikling i 2023 og fremstår nå som dyre, slik som luksus- og halvlederaksjer. Ifølge CNBC trekker UBS frem ASML Holding, LVMH, Siemens, Airbus og Richemont som aksjer som kan bidra til børsfall i Europa utover høsten.

1 Like

Grusomt volum på s&p.

Hvis noen setter på gassen nå er det ganske gode 0dte muligheter