Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Begge deler. Men med usikker makro går det nok noe tid før det korrigerer til å bli priset som Norges nest mest attraktive bo- og arbeidsregion som egentlig vil være naturlig.

Akkurat nå er det uhørt at boliger i Molde og Tromsø f.eks. har nokså lik pris som Sandnesregionen (trigga nå siddiser?).

Osv.

Jeg ville tatt en måned med klype salt. Bør ha 3 måneders utviklinger i sesong med decent volum osv som gir gode målinger

3 Likes

En ting som burde prises lavere. Ihvertfall her jeg bor. Det er eldgamle oppussingsprosjekter, som til og med ved mye egeninnsats ender opp å koste mer enn en tilsvarende ny enebolig f.eks. Folk er virkelig optimister når det gjelder å ta på seg slike prosjekter :sweat_smile:

3 Likes

Jeg kjøpte et hus fra 1995 i stedet for et tilsvarende fra 2013 pga beliggenhet. Stort sett, så kan man velge mellom sentral beliggenhet eller nytt hus.

1 Like

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-09-05/birmingham-council-latest-in-uk-to-declare-effective-bankruptcy?in_source=embedded-checkout-banner

Slowly, then quickly.

10 Likes

Currency intervention incoming

3 Likes

Louis vuitton viser vei

2 Likes

Folk tåler 5-6% rente om de legger om livsstilen til « sifo budsjett», men tåler næringslivet at folk lever på minimumsnivå?

12 Likes

Er nok kun snakk om ett år eller 2 før renta skal nedover ja. Bedriftene her hvor jeg bor har riktignok enda gode ordrereserver og lyser stadig ut nye stillinger. Men folk begynner nok å trappe ned på restaurantbesøk og lignende. Samt trappe på ned på å kjøpe ting de ikke har bruk for i butikkene.

Spørs litt hvilket segment av næringslivet vi snakker om.

Walmart kjørte IPO på børs i 1970 og gikk vel ganske greit gjennom det tiåret (begynte å betale ut utbytter i '74, disse steg de neste 40 åra hvis jeg husker rett).

1 Like

Folk har ofte dårlig kunnskap om hva det koster å pusse opp tror jeg. Oppussingsprosjekter blir nok nesten alltid mye dyrere enn folk tror.
Men det gamle objekter ofte kan ha er større tomt og bedre beliggenhet da.

5 Likes

Helt enig! De jeg kjenner har sprengt budsjettet med virkelig voksne summer. Og nesten fått psykisk smell også pga arbeidet ble så mye mer omfattende enn de håpet på. Selvsagt skjønner jeg at folk er villig til å betale for en større tomt og bedre beliggenhet :ok_hand:

1 Like
3 Likes

Jeg kjøper meg kraftig opp i kina. Aksjemarkedet og økonomien er to vidt forskjellige ting…

5 Likes

Dette tror jeg er en meget oversett del av markedet for mange.

Historisk sett når økonomien bunner og man ser bedring, har aksjemarkedene vært i rally en god stund allerede.

4 Likes

USA CPI for august: 3,2%

USA core inflation rate for juli: 4,7% (forecast for august: 4,5%, tallene kommer 13. sept)

  • Hang Seng er 60 selskaper. Ned -50% fra topp i 2021, og er flat siden 2000. P/E på 8. 30%.

  • GDP Kina er nærme 1/5 av verdens GDP på $18T, US på $24T, nestemann er Japan på $4T.

  • Mange vestlige land er fiendtlige mot Kina, og sentimentet har aldri vært verre. Den klassiske “apple, meta, microsoft, google, nvidia, tesla vet absolutt alt om deg, men kina bruker data mot deg” - mindsettet.

  • Slik situasjonen er i dag kan det være kina bli nødt for å gå mot en marginalt mer åpen økonomi, og det kan være de må stimulere kraftigere. Eiendom kan være bunn og se verre dager, men alibaba kan fortsatt fungere.

  • Kina har et handelsoverskudd på rundt 800B dollar årlig.
    USA til sammenlikning har minus 800B dollar årlig.
    (handelsoverskudd er ikke nødvendigvis førende for velstand/verdiskapning, men forteller en egen historie)

10 Likes

Tja skal vi sjekke nyheter? Jeg har sagt det før, men inflasjon er gårsdagens nyheter. Det er arbeidsmarkedet som er i førersetet. De som bidder markedet nå er ekstreme mengder med passiv flows. De vil sitte igjen med baggen. Det er syklisk naturlig.

https://www.dn.no/eiendom/nye-boliger/obos/selvaag-bolig/boligprosjekter-stoppes-vi-ma-tilbake-til-finanskrisen-for-a-finne-hoyere-tall/2-1-1509754?utm_source=front&utm_campaign=lsrjgr

5 Likes

Oh boy… Dette kan snappe any time. 5 basispunkter unna laveste 10 åring

Continuing mye lavere
Jobless mye lavere
Produktivitet revision 2 basispunkter svakere
Labor cost sprenger revisjonen

4 Likes

Olav thon leverte bra, de. Overskriften til journalisten baserer seg på resultat etter verdiendringer.

“Dersom man ser på resultatet før skatt, verdiendring/avskrivninger og valuta kom det på 2,22 milliarder kroner, en økning fra rett under to milliarder kroner i første halvår 2022.”

3 Likes