Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

1 Like
1 Like

Kan jo presisere at dette er er Olav Thon Gruppen, ikke det børsnoterte Olav Thon Eiendomsselskap. I Olav Thon Gruppen inngår også hotellene, mens Olav Thon Eiendomsselskap er konsentrert om kjøpesenter og næringseiendom.

Overskriften i artikkelen er fullstendig tullete, men helt vanlig for eiendomsselskaper i disse avisene.

Omsetning 1h 2022 var 5,76 mrd, resultatet var 5,3 mrd. Det sier seg selv at dette resultatet ikke skriver seg fra driften, men blir blåst opp på grunn av verdiendringer.
Omsetning 1h 2023 var 6,96 mrd, og resultatet var altså 96 mill. Dette “resultatfallet” skyldes altså verdiendringer, og har ingenting med driften å gjøre. Resultatene preges av en verdioppjustering på 3,4 mrd i 2022 og en verdinedjustering på 1,7 mrd i 2023.
Omsetningen er opp 20 %, forvaltningsresultatet (som er det mest relevante tallet for slike selskaper) er opp 11 %. Hva man liksom skal trekke av konklusjoner angående arbeidsmarkedet her skjønner ikke jeg.

Ellers resulterer denne nyhetsrunden over i en butikkjede som jeg så vidt har hørt om men aldri handlet i skal avvikles. Den appelerte aldri til meg så, hvem vet, kanskje konseptet var litt dødfødt.
Et rederi jeg aldri har hørt om legger inn årene. Denne bransjen hadde det knalltøft under pandemien. De store, som RCCL og Carnival har hentet seg bra inn igjen i 2023. Permittering på solcellefabrikk, - ikke akkurat første gang jeg ser en sånn overskrift. TV-produksjon, ja det er jo virkelig i vinden nå for tiden. Til slutt, nedgang i nyboligsalget, endelig noe litt relevant. Først skal vi forsøksvis få inntrykk av store permitteringer i arbeidsmarkedet (?), etterpå kommer tallene fra USA som ikke akkurat understøtter det. Markedet i USA svarer med lunken nedgang angivelig fordi de sterke tallene sannsynliggjør at det høye rentenivået skal vedvare. Så hva var det egentlig med arbeidsmarkedet? Er det opp eller ned som er bear?

5 Likes

For én måned siden så kunne vi lese dette:

"Solenergiselskapet Norsun vil motta 54 millioner euro, tilsvarende over 600 millioner kroner fra Enova.

Solcelleprodusenten er en ledende aktør i produksjonen av monokrystallinske silisium ingots og wafers for den globale solenergiindustrien. Dagens produksjon på 1 GW i Årdal i Vestland har verdens laveste CO2-utslipp som følge av ren norsk vannkraft.

Tildelingen er et betydelig løft for selskapet, som vil gjennom prosjektet SunRISE muliggjøre en firedobling av dagens kapasitet med 3 GW. Dette vil sikre opp mot 300 arbeidsplasser og sikre selskapet en viktig posisjon i europeisk solindustri. "

Ja, og så snudde optimismen plutselig. Årsaken var et dramatisk prisfall i Europa på grunn av at importrestriksjoner i USA fører til at billige solcellemoduler fra Kina blir solgt i europa. I dette markedet er subsidier, proteksjonisme og lunefulle regelendringer en del av hverdagen. Så igjen, hva man kan trekke av konklusjoner fra denne historien utover kjøpekraft i Årdal er jeg usikker på.

3 Likes

Stemmer. Kina har produsenter som leverer meget bra kvalitet men også mye ræva. Så det vil nok være mange som vil klage på at effekten på solcellene har falt drastisk noen få år etter kjøp tipper jeg.

Alle bekker små! Regner med at man forstår at arbeidsledighet avler arbeidsledighet.

Hvorfor tror dere arbeidsledigheten ikke klare å spike uten enorme bevegelser?

image

6 Likes

Så da er forbruksgjelden gått opp med 3,8 %, og den rentebærende forbruksgjelden gått opp med 1,4 % på årsbasis, hvilket er en god del mindre enn lønnsveksten.

7 Likes

Det varte ikke lenge dette eventyret.

1 Like

Er dere klare for markedskrasj rett rundt hjørnet? Ville sikret meg krafti neste 2 ukene!

BIg call, lite kost å kjøpe forsikring

4 Likes

Noen her som tydeligvis ikke tror at økninger i jobless claims(i Norge eller US, samme deal) kommer til å presse på alle industrier for inntjening/kunder, noe som gjør at flere bedrifter må slippe folk.
Det er ikke veldig vanskelig å forstå at når ballen begynner å rulle, så går det fort når renter er på dagens nivå og man ikke kan lette på. Det spiker hver eneste gang når det først begynner.

US er overlegen på finans. Og hvilken er den ENESTE indikatoren som publiseres ukentlig som offisielle data som er markedsdriver? You guessed right, Jobless claims.

10 Likes

Er det jeg som ikke forstår at arbeidsledighet avler arbeidsledighet? Det ble ikke kommentert siden det ble ansett som common sense og ingen hadde noen innvendinger. Det jeg ikke forstod var hvordan du kunne bruke Olav Thons meget gode resultat som belegg for økende arbeidsledighet. Det er bare sprøyt, noe jeg forsøkte å vise på en noenlunde skikkelig måte.

Samme med overskriften til Nettavisen om forbruksgjeld som ble postet uten noen som helst kommentar, den skal tydeligvis tale for seg selv. Jeg forsøkte å nyansere vinklingen til nettjournalisten litt.

Når man trøkker inn 75 års historikk på x-aksen så “spiker” det ganske hardt, ja. Norge eller US, samme deal? tja, her er i hvert fall litt av de enorme utslagene i Norge før det “spiker”.

Hvor mange ganger markedskrasjen har vært rett rundt hjørnet på denne tråden har ikke jeg tall på, men det er ikke få. Det kan godt være at den er der nå, men det er det ingen på denne tråden som er mer enn gjennomsnittlig gode på å spå.

3 Likes

Arbeidsledighet i Norge er ikke en god målestokk. Ikke tilfeldig at @havana12 bruker USA som eksempel. :slight_smile:

Neivel, nyhetsrunden tok for seg utelukkende eksempler fra Norge.

Dette er hva jeg skrev

Jeg la til nyheter som kan fortelle om forward looking endringer. Jeg leter ikke etter gårsdagens nyheter, jeg bruker det for å se hvor presset i økonomien ligger. Du bruker kontantstrøm som argument, jeg ser på næringseiendom som et yield pressure play med nedskriving av verdier som press for investeringer og ansettelser 6-9 måneder frem i tid. Hvis du hadde forstått hvordan eiendom er egen lead for ordreinngang og økonmisk momentum +hvordan nedskrivninger av næringseiendomsverdier presser finansiering hos bankene, så forstår du også hvordan investeringer og ansettelser påvirkes senere. Gidder jeg å poengtere det åpenbare? Nei.

Det får du ta med @holmes. Jeg vekter meg opp i innkasso, så jeg er på samme bølgelengde der.

Dette er så klassisk meningsløs feiloppfatning når markedsobservatører advarer om risiko.
Risk on/off er dynamisk. I perioder som hvor markedet tester nivåer som er unprecedented til og med i historisk sammenheng. Hvis du rullerer OTM puts i 3 uker nå så har du sikret deg massivt med porteføljen mot en økonomisk sjokk. Det handler ikke om å ha rett eller ikke, det handler om å deriske til riktig tidspunkt basert på økt risiko

La meg si det sånn; USD/CNY har brutt siste 24T, dette er ekstremt dramatisk. USD/JPY mot 150 er peanuts til sammenlikning. UST er under 10 bps å gå mot nye nivåer. Crude presser global likviditet. Europas kombinert største collateral industri bryter ned. Kina går offisielt i handelskrig mot USAs viktigste internasjonale selskap.

Denne kom i fanget forrige uke. @rosk82 er ikke du en wyckoff type? Kjør backtesting.

image

Normalt bryr jeg meg lite om patterns, men når charts- nøytrale kommentatorer påpeker likheter uten intensjon, da ringer det noen bjeller.

image

Aka 10 dager før krasjet. Det kan være hva som helst. USTs, Collateral, rentehevinger, QT, valutapar, handelskrig, AI, Opsjoner.

7 Likes

Hold meg gjerne utenfor denne diskusjonen da jeg har dempet vedkommende bruker.

@havana12

Legger med 3 chart som ser på det større bildet. Zoomer man ut, vil jeg si reaksjonene til nedsiden vi har hatt med tanke på covid og Ukraina, ligner mer på black monday og gulfkrigen.

Både black monday og covid utløste en reaksjon til nedsiden på 35-36%.
Gulfkrigen hadde ca 20%, mens siste korreksjon fra toppen har hatt ca 27%.

Dippen du viste til på 87 chartet er selve black monday.

Zoomer vi inn ville jeg tegnet det noenlunde slik som dette.

En del basic regler innen Wyckoff som ikke er fulgt på de 2 chartene du postet. Den mest åpenbare er at man har begynt å definere en tradingrange før man i hele tatt har en “change of character”.

En BC er stort sett etterfulgt av den største korreksjonen i en trend siden trendens start. I tillegg ser man også ofte en akselerasjon til oppsiden før man når klimaks.

Anyway, jeg kan fint se for meg at vi kan få en korreksjon som tar oss ned til rundt 4200 merke i første omgang. Som ville vært rundt -7%. Noe som ville gitt en skikkelig test av bruddet ut av tradingrangen som skjedde i juni. Kommer en slik test, og den holder, så kan man fremdeles ha en bullish bias på lengre sikt. Tegnet med rød pil.

Feiler den å holde det området, er vi plutselig inn igjen i den større tradingrangen som har vært i spill siden mai/juni 2022. Og man kan begynne å argumentere for en mer bearish bias.

Har lagt til en grønn pil, men hvor sannsynlig det scenarioet utspiller seg kan nok diskuteres :grinning_face_with_smiling_eyes:

7 Likes

Walmart senker begynnerlønnen for nyansatte med 1 dollar.
Betyr nok at:

  1. Arbeidsmarkedet begynner å bli mindre stramt, og de får tak i den arbeidskraften de trenger nå.
  2. Bunnlinja er under press.

Blir vanskeligere for de andre i Walmart (de med erfaring og fartstid i selskapet) å kreve noe særlig lønnsøkning når nyansatte tar lønnskutt.

5 Likes

Dette er gårsdagens nyheter like mye som rapport som viser faktisk forvaltningsresultat. Disse verdiendringene er kjent/forutsett i markedet for lengst, ca 1-1,5 år siden faktisk. Dette skjønner mange i markedet lenge før rapportene kommer ut. Selskapene som er blitt litt for fartsblinde gjennom lavrentefesten har falt jevnt og trutt gjennom hele 2022 for å ligge flatt i 2023. Kursutvikling til entra og castellum kan være eksempler på det. Andre selskaper står fjellstøtt, f.eks. olav Thon (asa), og f.eks. monaco (bain.pa) navigerer knallbra og vokser jevnt og trutt og markedet tar det ned knusende ro at regnskapet belastes med disse endringene. Dette er ikke en egen rase med investorer som har skjønt noe resten av markedet ikke har skjønt. F.eks. hermanrud har vært short Sbb og long mye annet (bilfrakt kitron etc.). Derfor er det like interessant å se på hva selskapene faktisk presterer, og for Olav Thons vedkommende blir også omsetning i kjøpesentrene en interessant indikator (som oppgis i rapportene). At disse investorene er så raske med å se utviklingen for disse eiendomsselskapene men samtidig helt blinde for konsekvensene av dette i resten av økonomien (“eiendom som lead”) virker ikke særlig sannsynlig.
Jeg noterte meg at gode arbeidstall fra USA ble lunkent/negativt mottatt i USA. De er redde for overoppheting og hard landing. I så måte er justeringen til walmart interessant.

2 Likes

5 store selskaper står for over 60% av all verdi-økningen på Nasdaq sin formidable verdiøkning på 40% i 2023.

image

Nvidia står for nesten 1/5 av totalen…

Ser man på forholdet mellom Nasdaq og generelle småselskaper (Russel 2000) siden 1985 har Nasdaq nådd et teknisk nivå som er svært interessant, og på høyden med dotcom-boblen.

image

Legg merke til det siste draget opp som er forårsaket av AI-hypen.

Ikke helt utenkelig at markedet er klart for en stjerne-smell ganske snart

14 Likes