Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Rødt over dammen :partying_face:

1 Like

og Target skal ansette 100k mot julesesongen.
Virker som flere bedrifter forventer sterke forbrukere inn mot jul.

Det fed gjorde i går var kanskje det mest overraskende siden november 2021. Projections kommer ikke til å gå, da må EM må dra alt. Men basert på det som ble sagt har Fed innsett at det ikke blir noe landing. Hverken Fed eller Yellen kan si at de forventer resesjon, det håper jeg alle forstår- Ville blitt en selvoppfyllende profeti.

Nå trengs det kun å vente på at refinansiering på selskaper, næringseiendom, fastrentelån, kontantbeholdninger, bankreserver, avdragsfrihet på eiendom osv rullerer 6-12 mnd til så er vi der. «Der» = inflasjon mot target, men veien derifra er ekstremt usikker. Klarer økonomien seg frem til det? Lite som taler for. Klarer aksjemarkedet seg frem til det? Ikke priset inn noe resesjon. Collateral er allerede på vei gjennom gulvet, så banker osv har større sannsynlighet for å gå dukken nå enn i mars dersom reserver eller liknende blir tappet.

Andre land som feks Norge/EU kan ikke begynne kuttefest før dollar/Fed- lykke til. Valuta ville blitt kjørt rett ned. Eneste måten det kunne skjedd på er hvis forward markedet tror us kom rett bak fordi økonomien hadde stoppet fullstendig opp

Edit; Norges Bank blitt hauker? Shit just getting started, hvis de hever i desember som de antyder kommer boliglånsrente på 6% i 2024. Lykke til.

Vi er tydeligvis ikke ferdige med part 1 enda av denne syklusen.

16 Likes

Xact bear ready for take off? :sunglasses::rocket::rocket::rocket:

3 Likes

Må da begynne å svi snart:

U.S. 10 Year TreasuryUS10Y:Tradeweb

EXPORTdownload chart

WATCHLIST+

LIVEWatch live logoSTREET SIGNS

RT Quote | Exchange

Yield | 4:59 AM EDT

4.437%quote price arrow up+0.09

Bankene kollapset og hadde runs på langt lavere enn dagens nivå. Dette er totalt ukjent territorium og hva som helst kan knekke.

I dag pusher yields enda høyere.

Det er kun et lite event som krever, nesten hva som helst, som kan trigge hele systemet til å komme etter.

Pensjonsfond, tap på porteføljer eller systemrisk. Hva som helst kan trigge verdens største collateral pool.

For de som ikke forstår hvorfor, er det fordi alle enorme aktører må sikre seg i verdens største gjeldssystem. Verdien på disse stuper i verdi og er nå på vei gjennom. Dette kan trigge hva som helst. alle som har investert siste 10 år er i enorme tap, dvs det er et event som trigger uttak fra porteføljer eller det finansielle systemet som trigger det. Deretter vil ballen begynne å rulle

Pre market faller tlt gjennom (åpenbart bc basic bond forhold) men verdien på alt stuper. Alt av verdier blir målt mot USTs. Når kommer collateral rugpull?

14 Likes

Mentaliteten til hvermansen har jo vært at toppen snart er nådd og så skal alt ned igjen. Tror mange blir skuffet og kjenner det begynner å brenne litt mer nå.

3 Likes

Hadde vært artig å visst hvor store summer det er i urealisert tap på risikofrie statsobligasjoner.

1 Like

nye-tekinvestorer-ser-bjorn-forste-gang
Edit: La til tekst på videoen. :teddy_bear:

6 Likes

Nå er CAC (-2,5%) og Dax(1,5%) få desimaler unna å bryte ned. Alt kommer til å komme ned.

Dette er helt insane yieldbevegelser. Holy shit.

Det kan være at Treasury må tre inn snart. Dette er ekstremt alvorlig

8 Likes

Ser ikke ut John merker dyrtiden på lik linje med alenemødre f.eks.

1 Like

@havana12

Noe spesielt du har i tankene (long) når støvet har lagt seg?

Alt for tidlig å si, kommer helt an på hvordan økonomien ser ut i andre enden.

“When the time comes to buy, you won’t”

Når du kjenner på denne, da kan du kjøpe nesten hva som helst. Men norske aksjer?

Si meg hvor renter er om 12-24 måneder så skal jeg gi deg hva jeg ville investert i.

Norske investorer denominert i kroner burde 1) eksponere seg ganske kraftig direkte mot Kina /“andre siden” 2) finne small-cap med solide merkevarenavn som er bombet 3) Mulig selskaper som skal benefite av dagens valutaeffekter(aka eksportbedrifter) 4) Samtidig ha selskaper som kan benefite av marginekspansjon dersom valutaeffektene snur(importselskaper/konsumentdrevne bedrifter). Noe av begge sider. F.eks elektroimportøren disse dager er interessant case. High risk.

Polen er ganske interessant case. De har insane CAGR på GDP/capita aka produktivitetsøkninger. Polen er et samlet land og samarbeid mellom like individier går bedre fremover som en enhet. Der er det ganske ville verdivurderinger på enkelte selskaper jeg har gått gjennom.

6 Likes

Bryter ned

Jeg hadde kjøpt TLT på 91 nå

3 Likes

Let etter de aksjene som har holdt seg best. Det er de som blir nye markedsledere ikke utbombede aksjer. Det er som regel en grunn til at noe faller 80 %.

Ikke kjøp på vei ned, eller snitt ned. Man vet aldri hvor langt noe kan falle og det kan falle lenge. Vent til aksjene stabiliserer seg og er i opptrend.

Så bør man gradvis skalere inn i posisjoner på bakgrunn av positiv feedback fra det du kjøper. (Minervini progressive exposure).

Forøvrig qqq, iwo, smh ser alle relativt forferdelig ut. Noen av de sterkeste aksjene i US i år ELF, CELH, VRT har begynt å selges kraftig. Ikke er godt tegn.

Hvis vi skulle få et kraftig legg til ned nå. En gjennomsnittlig markedsleder går i gjennomsnitt 817 % på 95 uker (Roppel). Det kan komme noen veldige gode muligheter hvis man er tålmodig.

2 Likes

Slår hode-skulder formasjonen til eller ikke?: https://twitter.com/GarethSoloway/status/1704886441359114512
hode-kulder-eller-ikke

Litt “mechanical selling” som forsterker en nedgang hadde vært kjekt:

Men, så var det tiåringen da. Topper den ut? : https://twitter.com/NorthmanTrader/status/1704858097905205362
tiarlingen

Edit: Legger til denne tweeten også. Fredag blir spennende, blir det en “perfekt storm”?: https://twitter.com/GarethSoloway/status/1704668530447089814
good-or-bad

(Men, nå må jeg gi meg. Jeg driver å aktiverer/deaktiverer Twitter-kontoen min hver gang jeg logger inn/ut. Har allerede aktivert/deaktivert den tre ganger i dag. Jeg er jo verre enn selveste Michael Burry. LOL.)

7 Likes

– Banksektoren er uinvesterbar | Finansavisen

– Banksektoren er uinvesterbar

Steve Eisman forutså finanskrisen i 2007/2008, og tjente store penger på bank- og eiendomskollapsen. Nå er han igjen ute og spår fall i sektoren.

2 Likes