Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Dødskorset er nå bekreftet, da får vi se om det blir like sur børs som sist (feb. 2022)

2 Likes

Hvis historien skal gjenta seg, så tar det noe lengre tid for OSEBX

Ser jo også at OSEBX har hatt en helt annen utvikling enn OMX. Oljen og oljefondet som slår til tenker jeg.

1 Like

Italienske yields er opp 40 basispunkter i september.
Franske yields bryter ut
USTs forsøker brudd

Noe kan knekke hvilken som helst dag nå.

2 Likes

16:24:13

TDN Direkt

USA: Boligbyggerne ser mørkere på fremtiden

NAHB-boligmarkedsindeksen (National Association of Home Builders) var 45 poeng i september, mot 50 i august.

På forhånd var det ventet en indeks på 50, ifølge Trading Economics.

En indeks over 50 betyr at boligbyggerne ser lysere på fremtidsutsiktene.

3 Likes

Nye tanker er alltid interessant. Denne fyren mener at aksjemarkedet vil falle når FED senker rentene (dette er ikke nytt), og dersom de senkes gradvis og langsomt over tid, vil fallet blir større enn ved rask senking av rentene (dette er nytt), slik jeg forstår han. Han mener dette kan starte allerede når FED stopper å heve rentene.

Han bruker ordene “decelerator” og “ecelerator” for teorien sin (håper jeg stavet riktig nå).

Jeg oppfatter han også slik at bakgrunnen til teorien om dette, er opsjonsmarkedet i USA, som vil drive prisene nedover ved rentenedgang, og at dette også er årsaken til at aksjemarkedet har steget mens det har vært renteoppgang.

Men jeg savner en litt mer detaljert forklaring fra han på det som ligger til grunn for teorien (utover at opsjonsmarkedet fungerer som en “decelerator” og “ecelerator” ved rentenedgang- og oppgang. Han påstår også at teorien er etterprøvbar, uten å vise hvordan i intervjuet. Han har et nyhetsbrev, så mulig man får alle detaljene der.

1 Like

Historisk har alltid markedet falt først når FED har kuttet rentene, men de gjør som regel det når arbeidsmarkedet knekker. Akkurat dette er etterprøvbart i historien.

@havana12 har snakket om det lenge: Økonomien starter og slutter med konsumenter/arbeidsmarkedet. Nå har inflasjonen og rentehevingene spilt seg litt ut ift generelt økonomiens tilstand, arbeidsmarkedet er i min mening den største ukjente variabelen som gjenstår. Non-farm payrolls og andre målinger revideres kontinuerlig i etterkant av de offisielle målingene og vi har hatt tre mnd på rad med offisielle målinger under 200k, (ganske lavt…). Jeg spår ingenting, og er enn så lenge fullinvestert, men når/hvis arbeidsmarkedet knekker er FEDs foretrukne indikator plutselig knallrød og rentekuttene kommer på løpende bånd - med tilhørende markedskrasj.

6 Likes

Da er det bare å håpe på at vi slipper rentenedgang på en god stund :crossed_fingers::raised_hands::sweat_smile:

Dette diskuterte vi vel også i fjord eller om det var starten på året. Det ble publisert som bearish at rentene gikk opp. Men ja det er jo som regel når de blir satt nedover igjen det smeller.

1 Like

Det som er nytt (for meg), er teorien om at fallet blir større ved langsommere rentesenking som strekker over tid, enn ved kjappere rentesenkinger over kortere tid. Samt interessant å vurdere hvor mye opsjonsmarkedet i USA påvirker dette motstrøms mot rentene, i forhold til i gamle dager før opsjonshandel ble så stort som i dag.

Edit: Akkurat nå gambler jeg på en større korreksjon i USA (ned 9 til 11 prosent på Nasdaq), da jeg tror dette er nødvendig for å få nok krutt til at USA går mot ny ATH før et fremtidig større krasj. Ny ATH blant annet fordi det er pre election år i USA? Hmm. Savner dog å ha en spåkule.

Ja nytt for meg også. Så det er jo i teressant!

På dagens rentenivå, og økonomiske situasjon mener jeg at oljeprisen burde vært 50 - 60 $, men det er den jo ikke…., Brent var over 95$ i går, og russisk Ural-olje passerte 80$ i går, altså en god del over EUs ønskede pristak på 60$.

De første 7 månedene av 2023 fungerte EUs pristak / prisene på Urals var lave, og realisert snittpris jan-juli var 56$.

Desssuten så har prisdifferansen Urals vs Brent krympet med 10$ gjennom 2023, og det kan se ut som at jo høyere Brent går desto mindre blir differansen (og omvendt).

Mao rentene bør ikke bare opp fordi høy oljepris bidrar til inflasjon. Rentene må opp fordi høy oljepris fyller Russlands krigsøkonomi.

Nå som Saudi-Arabia sammen med Russland har full kontroll på tilbudssiden må EU gjøre noe der de kan; etterspørselssiden.

EU må knekke oljeprisen på egenhånd, og renta virker å være eneste våpen. Renta i Norge må selvsagt følge på.

Renta skal opp med 100% sikkerhet torsdag 21/9, men i motsetning til en del andre er jeg rimelig sikker på at renta også skal opp på neste rente-møte i NB den annen i elevte (2/11-23), eller faen i helvete som det heter på godt norsk.

7 Likes

Hvordan fungerer forresten dette pristaket i praksis? EU kjøper bare russisk olje hvis de får kjøpe den for 60$ fatet? Mao, de kjøper ingen russisk olje nå?

1 Like

10y us bryter ut igjen
Fransk yields bryter ut
Canadiske yields opp 12 basispunkter, høyeste siden 2007
Bunds høyeste siden bankkollapsen

både crude og usd styrkelse kan tvinge Japan

Dette er big. Blir massiv vol i morgen.

Ser fortsatt ut som sovereign krise.

8 Likes
  • Hvorfor tok du ingen grep når du så at risikoen steg, men kursene fortsatt var høye?

  • Yellen sa at alt kom til å bli bra :relaxed:

2 Likes

Ikke rart man bli forvirret. Leser man denne tråden så virker det som alt er så gale som det kan få blitt, mens Yellen sier noe annet :sweat_smile:

1 Like

FOMC Rates Unchanged; Target Range Stands At 5.25% - 5.50.

Ovenstående er kopiert fra XI. Første reaksjon børsene USA er ned. Krysser fingrene for at det holder seg i negativ retning nå.

Edit: Her har jeg letet opp den offisielle pressemeldingen fra FED: https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/files/monetary20230920a1.pdf

1 Like

Her kan dere se Powell preike live fra klokken 20:30:

" Interest rates higher for longer"

1 Like

Sjeføkonom i Handelsbanken Marius Gonsholt Hov sier at rentepausen er som ventet, men at prognosene fremover skaper reaksjoner i rentemarkedene. Prisen på toårige amerikanske statsobligasjoner steg umiddelbart. – Dette er en haukete overraskelse. Det er 2024 anslagene som umiddelbart får stor oppmerksomhet. Spekulasjonene på forhånd var om de ville redusere fra fire til tre.

Nå venter Fed kun to rentekutt neste år, ned fra tidligere anslåtte fire kutt.

4 Likes

Til og med FED tviler på “soft landing”

Fed’s Powell: Soft Landing Is Not A Baseline Expectation

  • On Soft Landing, Says “Have Always Thought There Was A Path To It”
3 Likes