Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Det er 6 år fra 2017 til nå…

Heheh. Ja da er innskuddet glemt uansett. Selvsagt alltid veeeldig enkelt å si i ettertid at man kunne solgt på en topp. Satt stopp loss, kjøpt mer på en bunn osv.
Men nå var dette bare et moteksempel på når en stor eier går inn med mer etter at en aksje har falt lenge og kraftig, men hvem vet. Om 5 år er kanskje Golden Ocean ned 99,9% og Archer opp 20x.

Men poenget mitt er ikke at når en storeier kjøper inn i et syklisk selskap at man skal sitte til dommedag. Poenget mitt er at det er en inngang som er gjort på et tidspunkt hvor det neppe er så mange ukjent faktorer i spill. Så, etter storeiers inngang → lang tid til neste 10%+ fall over natta.

1 Like

3 basispunkter unna laveste 10 åring siden 2007. Lykke til

2 Likes

Jeg lurer på hvordan US klarer å gå rundt QT + utsette resesjon?!

image

image

image

image

Siste 30 dager har økt med 3000 mrd, en annual run rate på 10% økning i gjelden.

For de som tror på inflasjon på 2% må tro på julenissen samme sleng.
Skulle nesten tro det var valg neste år.

11 Likes

Woho. Kanskje hode-skulder formasjonen på Nasdaq som jeg nevnte i går at jeg ikke trodde kom til å utspille seg, vil utspille seg allikevel? Jeg tok ingen sjanser og nullet beholdningene mine på morgenen i dag (ja, jeg er litt chicken for tida):

Klarer den å bryte under 20 dager SMA før helgen?

Takk for at du svarte ut havana, setter pris på det.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Higher for longer :muscle:

https://www.ft.com/content/b5151946-19de-4870-98f6-85f9d208cbb7

1 Like

Så da er det et år igjen til det krakker? :sleeping::thinking:

1 Like

Er noe voldsom korttidshukommelse ute og går.

Da Credit Suisse, silvergate bank, silicon valley bank, first Republic og signature gikk konkurs for 6 måneder siden var det massiv stimuli inn i økonomien.

Samme med BoJ curr intervention x2
Samme med Uk gilt krisen

Alle problemene = Treasuries.

Vi er på et mye verre punkt nå.

Problemet er forskjøvet frem i tid, og det pågår massiv stimuli for å unngå videre

8 Likes

The US bear market of 2007–2009 was a 17-month bear market that lasted from October 9, 2007 to March 9, 2009, during the financial crisis of 2007–2009

1 Like

Siste legg opp før det smeller på nyåret da?
Oslo-børs over motstand med ny ath på økende volum tror jeg ikke stopper med det første.
Selv om det burde komme en korreksjon over dammen. Rart viss ikke.

1 Like

Mye grådige folk i den bransjen. Hvilken bank blir den neste som må reddes tro?

Ville ha lagt til eiendom her også. SBB i sverige etc. Blir spennende å se hvem av disse som går over ende.

Det er ikke noe nytt at selskaper går konkurs. Ca. 5-6000 i Norge per år. Det nye er at det dukker opp i denne tråden. Det er det som kalles confirmation bias.
Og det kan det være nyttig å være oppmerksom på, og prøve å se saken fra den andre siden, - det som gjerne kalles djevelens advokat.

Hittil i år er 4200 selskaper gått konkurs i Norge (per 10.09.2023). Det er helt normalt. Hittil i september er 135 selskaper gått konkurs. Det er også helt normalt. Tallene var lavere enn normalt under pandemien på grunn av all støtten som ble gitt.

Så det er en dynamikk her ved at den er økende tilbake til normale nivåer, som kan være interessant. Vi kommer helt sikkert til å se mange konkurser innen bygg og anlegg fremover, en sektor som er kraftig overrepresentert også i et normalår.

Når lagertallene til Tesla er “bear”, “økningen” i forbruksgjeld i Norge likeså, så er det åpenbart mye confirmation bias ute og går. En naiv tanke kunne være at det var interessant å belyse nettopp det.

Jeg er også “bear” hvis jeg var nødt til å velge (hvis amerikanske indekser var den eneste investeringsmuligheten), men å spå retningen på en indeks er veldig vanskelig, noe denne tråden (og dens forgjengere) gir tonnevis av belegg for.

En kanskje naiv tanke kunne være at det kunne være interessant å diskutere hva som er relevant og hva som er confirmation bias når man skal argumentere for et standpunkt som man skal satse penger på. Da er det veldig lite konstruktivt, for ikke å si feigt, å slenge ut påstander om at “noen” ikke har skjønt x og y, at stadig ikke navngitte bidragsytere er “kryp” som våger seg ut i dagslyset.

7 Likes

Jeg tror at Norge er i ganske unik posisjon, iom de enorme energi-inntektene vi har, løpende, samtidig som vi har oljefondet, hvor vi pt bruker 80 000 NOK per snute, det er faktisk 320 000 for en familie med 2 barn. I tillegg kan man jo bruke ekstra om det blir skikkelig krise. Så det er ikke sikkert at norske konkurstall forteller hele sannheten. Lettere å drive motkonjuktur-politikk i Norge, særlig hvis det er litt motbakke.
Samtidig er Norge en del av verden, og definitivt en del av Europa, så vi lever ikke i et vakuum, og blir det skikkelig motbakke så kan det bli vanskelig i Norge også, selv med oljefondet.

I Europa er i alle fall konkursene på vei opp, og trenden er “ekspontentiell”

Kun 2 sektorer har lavere nivå av konkurser enn pre-pandemien og det er veldig viktige sektorer: industri og bygg,

Men når det gjelder industri, kan det hende at de tallene lyver litt, for selv om industrien ikke har noe økning i konkurser betyr ikke det at alt er såre vell. Hvis feks BASF flytter sin kjemivirksomhet ut av Tyskland, og til Kina (som de gjør), så blir ikke det en konkurs, men effekten på arbeidsplasser er minst like dårlig. Tysk industriproduksjon (den delen som er energi-intensiv) har falt som en stein i 2022, og videre i 2023, i takt med frafallet av billig russisk gass.

Jeg tenker at rentene i Europa vil fortsette å øke og at energiprisen vil fortsatt være høye.

Da må renta i Norge fortsatt være høy, og jeg tror at vi fortsatt har renteoppgang foran oss, og at konkurs nivåene i Norge vil gå videre opp fra “dagens normale nivåer”.

7 Likes

Ja, det krever litt å være optimist på europas vegne. I USA er konkurser med stort og smått på vei opp, fra lave nivåer.

For “Corporations”, er tallene økende og ligger an til å bli det høyeste på mange år. Igjen opp fra lave nivåer i 2021 og 2022. FIn oversikt under, synes jeg, Oppdatert tall for 2023 t.o.m. august er 459.
image

10 åringen fortsetter å stige:

U.S. 10 Year TreasuryUS10Y:Tradeweb

EXPORTdownload chart

WATCHLIST+

LIVEWatch live logoWORLDWIDE EXCHANGE

RT Quote | Exchange

Yield | 5:22 AM EDT

4.345%quote price arrow up+0.023

1 Like

Dr. Doom vil ha flere rentehevinger | Finansavisen

1 Like