Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Vel værdt å lese:

Hedgefond-milliardær varsler kraftig renteoppgang

De langsiktige rentene har steget mye, men ikke nok, ifølge kjendisinvestoren Bill Ackman. Han mener verden er strukturelt annerledes enn før.

Hedgefond-milliardær varsler kraftig renteoppgang | DN

4 Likes

Bull for aksjer - NOT

1 Like

S&P 500 Technical Analysis (SPX) - Investing.com

Summary:Strong Sell

Vi har en spennende uke foran oss. Jeg er spesielt spent på torsdagens GDP revision. Får vi sannheten nå? Har GDP-talla presentert vært bedre enn de faktisk er? Det tror jeg. Mye annet spennende til uka også: U.S. Economic Calendar - MarketWatch

2 Likes

GDP-tall justeres regelmessig, da det rett og slett ikke finnes verktøy for å fastsette de live. Jeg tipper reviderte verdier er lik nåværende +/-1 i siste desimal.

1 Like

At de revideres regelmessig, betyr ikke ikke nødvendigvis at revisjonen ikke viser et veldig annerledes resultat. Vi får se på torsdag.

Edit: Det betyr heller ikke at talla ikke er “cooked”, for å være litt konspiratorisk. Det gjelder forøvrig ikke bare GDP-talla. Men nå har jeg ikke så mye tillit til myndighetene, spesielt i USA, men også i andre land, så mitt utgangspunkt kan derfor være annerledes enn andre mindre konspiratorisk anlagte folk på forumet. :slight_smile:

Evergrande in deep shit

Evergrande’s debt revamp roadblock hits China property investors’ sentiment | Reuters

3 Likes

10 åringen fortsetter å stige

U.S. 10 Year TreasuryUS10Y:Tradeweb

EXPORTdownload chart

WATCHLIST+

LIVEWatch live logoMOTORCYCLE RACING

RT Quote | Exchange

Yield | 3:29 AM EDT

4.468%quote price arrow up+0.028

2 Likes

Dette må de vel ha visst før de gikk med denne gjeldsordning sin. De pisser bare i buksen om og om igjen

Tyske yields pusher til nye høyder.
Franske yields pusher til nye høyder.
Spanske yields pusher til nye høyder.
Svensk yields pusher til nye høyder.

Dax har brutt ned, ned -0,5% margin nå.
De andre indeksene nærmer seg brudd ned.

TTF pushes mot 40+
Brent 93+
USD pusher 105.8

Lykke til…

8 Likes

Fordi du regner med et kraftig markedsfall som vil snu de lange rentene brått nedover?

Flere faktorer, men 4.6% rente gir deg realrente på minst +1% fremover samtidig som den ultimate traden alle ønsker å catche er når det går elendig i aksjemarkedet, men verdiene i tlt stiger.

Hvis du klarer å få dine verdier til å stige +5%+ neste 6-12 mnd, mens markedet faller -5%+ har du gjort en veldig god trade-off. Sier lave tall fordi man ikke vet hva som vil skje, men poenget er det samme.

Du kan spekulere hva som vil skjed med usd btw, om det blir flight to safety vil dollar stige, men er det us driven kan usd falle kraftig dersom det er deflationary expectations eller økonomiske data feks. Da hjelper det ikke å sitte i dollar denominerte uten å sikre

4 Likes

Jeg hadde kjøpt TLT nå dersom USDNOK hadde vært 5 til 7% lavere. Edit: Med begge hendene.

1 Like

huh? usdnok definerer virkelig ikke tlt trade/investeringen. Fair value spekulasjon i usdnok er jo insane i utgangspunktet, og uansett så skal det sikres

Jeg har ikke kjøpt dollar når den var billig, og må veksle fra NOK dersom jeg kjøper noe i dollar nå. Sikring er ikke noe jeg driver med på mine små handler.

Xact bear prøver seg på et rykk nordover. Krysses 22kr blir det fritt leide videre

1 Like

Det meste ser egentlig ut som søppel nå. Bortsett fra Oslo Børs. Den ser enda sterk ut.

Tror fremdeles ikke krakket kommer før i 2024 da.

1 Like

Christian Lie: Kampen om oljeprisen | Finansavisen

– Dette er ingen god medisin

Stigende energipriser og eventuelt nye negative effekter av russiske eksportbegrensninger risikerer ikke bare å gjøre inflasjonen vedvarende, men også å forlenge perioden med høye renter.

Stigende energipriser og eventuelle nye negative effekter fra russiske eksportbegrensninger, risikerer ikke bare å gjøre inflasjonen vedvarende, men dermed også å forlenge perioden med høye renter. Markedsaktørene har nedjustert forventningene til rentekutt i USA den siste tiden.

Jo lenger rentene holdes høye, desto større blir sannsynligheten for et større økonomisk tilbakeslag. Blant annet fordi at stadig flere husholdninger og bedrifter enten vil tynges av kostnadene ved å bære eksisterende gjeld, eller gjennom de økte utgiftene som følger av å refinansiere lån til høyere rente. Ser vi på verdsettelsen av aksjer og selskapsobligasjoner har ikke et slikt scenario vært priset inn. Markedsutviklingen den siste tiden bærer likevel preg av at akkurat det kan være i ferd med å endres. To av verdens viktigste renter, amerikanske statslån med to- og ti års løpetid nådde nylig høyeste nivåer siden henholdsvis 2006 og 2007. Det er ikke god medisin for verken økonomi eller markeder.

1 Like

Dette går alt for fort. En ting er et relativt yieldnivå, noe annet er tiden det finansielle systemet har på seg til å tilpasse seg tapet og reprisinger, aka velocity av bevegelsene.

30y 60bps på 1,5 måned. Dette ender ordentlig dårlig dersom det ikke skjer noe veldig snart

5 Likes

ESB-topp advarer renteoptimister | Finansavisen

– For tidlig å vedde på rentekutt

Frankrikes sentralbanksjef advarer investorer mot å tro på noen snarlige rentekutt, og er bekymret for hva ytterligere rentehevinger fra ESB kan gjøre.

1 Like