Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Ikke om du ekskluderer de usaklige PE monstrene som holder indeksene oppe. Da ser du at det egentlig er nedgang, men indeksene er såpass tungt vektet av de store 7 at det fremstår som at markedet holder seg gående.

1 Like

Russel 2000 er ned nærmere -3%

1 Like

Fortsatt svak utvikling i Kina – børsene faller
De kinesiske inflasjonstallene for september viser en økonomi som fortsatt ikke har reist seg etter gjenåpningen fra pandemien. Produsentprisene falt med 2,5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Konsumprisene var uendret, men steg svakt mot august måned.

– Konsumprisinflasjonen tyder på at deflasjonspress fortsatt utgjør en risiko for økonomien. Oppgangen i den innenlandske etterspørselen er ikke solid, da det ikke er betydelig finanspolitisk støtte. Ødeleggelsene fra nedgangen i eiendomssektoren fortsetter å tynge på husholdningenes etterspørsel, sier sjeføkonom Zhiwei Zhang hos Pinpoint Asset Management til CNBC.

Capital Economics mener at deflasjonsrisikoen har avtatt.

– Kjerneinflasjonen, som er en bedre metode for underliggende prispress, lå på 0,8 prosent. Inflasjonen i tjenesteytende sektor holdt seg på en 19-måneders topp på 1,3 prosent. Dette tyder på at Kinas lave inflasjon ikke primært skyldes en svak innenlandsk situasjon. I stedet ser det ut til å skyldes overkapasitet i industrien, sier makroøkonom Zichun Huang og peker på at etterspørselsveksten i etterdønningene av pandemien.

Matvareprisene falt med 3,2 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Prisen på svinekjøtt har falt med 22 prosent på ett år. I den kinesiske definisjonen av kjerneinflasjon inngår hverken matvare- eller energipriser.

– Inflasjonstallene for september minner oss om at til tross for en svak bedring i aktivitetsdataene fortsetter den kinesiske oppgangen å møte utfordringer. Det ligger kanskje noe i de siste ryktene om en litt mer imøtekommende tilnærming til økte underskudd for den kinesiske staten, skriver ING i en ny rapport.

Handelsstatistikkene for september viser en fortsatt nedgang. Eksporten falt, målt i amerikanske dollar, med 6,2 prosent.

– Nedgangen, sammenlignet med i fjor, skyldes i stor grad at eksportører har kuttet priser med vedvarende svak internasjonal etterspørsel. Etter å ha justert for disse priseffektene, og for sesongvariasjoner, anslår vi at eksportvolumene økte med 2,8 prosent, skriver Capital Economics i en rapport.

Det er bredt fall for Asia-børsene, ledet av børsene på det kinesiske fastlandet og Hongkong. Teknologi- og internettselskapene Alibaba og Baidu har begge falt med mellom fire og fem prosent.

Det er jo logisk at prisene på kjøtt faller tilbake når innsatsfaktorer som korn har falt markant i pris fra toppen.

1 Like

– Jeg tror det kommer til å bli et tapt tiår | Finansavisen

Oljefondssjef Nicolai Tangen pratet denne uken på konferansen «Toronto Global Forum» i Canada.

Tangen uttrykte hans dystre syn på finansmarkedene i tiden som kommer. Blant annet mener han at utfordringer som inflasjon og forholdet mellom Kina og USA kan påvirke finansmarkedene negativt.

– Jeg tror ikke vi vil få noen avkastning i finansmarkedene de neste fem til ti årene. Jeg tror det kommer til å være veldig, veldig kjedelig, sa Nicolai Tangen under konferansen, og fortsatte:

— Jeg tror det kommer til å bli et tapt tiår.

Deflasjon i Kina

Mens de fleste i verden står overfor inflasjonspress, hevdet Tangen at Kina står overfor motsatt problem med deflasjon, noe som representerer en ny og viktig utfordring.

– Det vi hører nå er at det kanskje kommer mer deflasjon fra Kina enn vi hadde forventet, fordi etterspørselen er ganske lav, og derfor senkes prisene betydelig, sa han.

3 Likes

Hva som skjer når denne oppfatningen når fram til de som helt passivt sender inn en tusenlapp i måneden til diverse fond, herunder indeksfond, kan man lure på… Før hadde disse pengene sine på høyrentekonto, men er blitt lokket av bankreklame til å spare i fond i stedet. Et par år med dårlig indeks og god sparerente, og aksjer blir helt “ut” igjen. Da blir det trangt i døra, selv om eps på selskapene er aldri så god?

2 Likes

Olav Chen: Bombesikker på smell | Finansavisen

Oslo Børs har nådd ny toppnotering. – Vi er sent i konjunktursyklusen uansett hvordan du vrir og vender på det, sier Olav Chen, som er sikker på en smell i verdensøkonomien.

SIKKER: – Vi er ikke der ennå, men det er et waiting game nå, det vil skje gradvis, sier leder for allokering og globale renter i Storebrand Asset

3 Likes

Treasury-Bond Collapse Ranks Among the Worst Market Crashes in History (businessinsider.com)

1 Like

Drar seg til på prisene på energi, Brent-olja over 90 dollar igjen, og ikke minst har prisen på TTF-gassen føket forbi 50 €/MWh, og ligger nå på 55+. Mer en dobbelt så mye som maksprisen før 2021, mao historisk sett en høy pris.

1 Like

Russell 2000 er -3% unna laveste nivå siden bunnen 2022.

1 Like

Børsen ned og PM opp det er det jeg kaller en god dag :grinning:

2 Likes

JP Morgan Chase-topp advarer: - Den farligste tiden på flere tiår | Finansavisen

– Dette kan være den farligste tiden verden har sett på flere tiår, uttalte Dimon.

Sjefen over USAs største bank, etter aktiva, henviste til den pågående krigen i Ukraina, samt konflikten som nå utspinner seg i Israel. Banktoppen pekte på at konfliktene «kan ha en langtrekkende innvirkning på energi- og matmarkedene, den globale handelen og geopolitiske forhold».

Øker risikoen før høyere renter

Utover de militære konfliktene viste Dimon og til den voksende amerikanske statsgjelden og stadige budsjettunderskudd i det offentlige USA, som han tror vil kunne øke risikoen for at rentene og inflasjonen forblir høy, lenge.

Sammen med høy inflasjon og høye renter advarte han mot konsekvensene av FEDs forsøk på å redusere obligasjonsbeholdningen.

Denne prosessen kalles kvantitativ innstramming og er det motsatte av kvantitative lettelser der sentralbanken øker pengemengden. Innstrammingen går ut på at sentralbanken sletter penger fra økonomien.

– Det vil føre til en redusert likviditet i systemet i en tid der markedsskapende krefter i økende grad begrenses av reguleringer, sa han.

Tidligere har banktoppen ikke bare advart sine kunder mot at rentene kan forbli høye lenge, men at de herfra også kan stige betraktelig.

  • Selv om vi håper på det beste, forbereder vi firmaet på et bredt utfall scenarioer, utdypet Dimon.

Jeg sitter nesten ute av markedet nå og har gjort det siden juni.

Tenker folket i samme retning som meg ift. Indeks/Fond?

  • Valutasvakhet i kronen har løftet mye av verdiene på fond/utenlandske aksjer og kan kronen svekkes enda mer? En reversering med sterkere krone vil bare forsterke et evt. fall
  • Børsene er høyt oppe og har bare fnyst av renteøkningene så langt.
  • Mye makropolitisk globalt er rimelig sketchy om dagen.
  • Ca. 5% rente på pengene med halve beskatningen virker ikke helt på jordet i skrivende stund?

Konklusjon: Sit tight og vente på markante fall i markedet? Være likvid.

2 Likes

Det er vel egentlig helt motsatt av realiteten.

Penger på konto, obligasjoner eller norske rentefond beskattes med 22 % løpende.

Investeringer vis ASK eller investeringsselskap i aksjefond / enkeltaksjer innen EØS kan realiseres fullstendig skattefritt frem til den dagen man starter å gjøre uttak som overstiger innskutt / opptjent egenkapital.

Samtidig gir det 20 % verdsettelsesrabatt og derav redusert formue over skattemeldingen.
Rentefond og bankinnskudd er 100 % formuespliktige.

Tips:
Ønsker man rentefond med utsatt skatt må man investere i akkumulerende rentefond. Da utsettes skatten fordi det er NAV i fondet som øker. Ergo kan man sitte investert i åresvis uten å måtte skatte løpende av underliggende renteavkastning.
Skatt kommer først ved realisasjon.

4 Likes

Har realisert den største børsposten, og nettopp solgt en leilighet, så sitter med 82-83% cash. Føler at nesten 5% på sparekonto nå er å foretrekke.

Valgte å selge leiligheten 285k under meglervurding fra mai i år, siden planen er å selge en enhet til til neste år, og fordi jeg føler vi står med en fot i grava nå, og den andre på et såpestykke hva økonomi og verdensfred gjelder.

2 Likes

Takker for gode tips.

Jeg kjenner til ASK og skjerming - jeg tenkte mer i retning hvis markedene faller pluss at kronen styrker seg opp mot “sikker gevinst” på konto og heller litt skatt.

Jeg er egentlig klar for å være litt “greedy when others are fearful” ift. aksjemarkedet, men det er lett å si. Som regel er jo de kjøpsøyeblikkene når the shit hits the fan og da er man kanskje ikke like tøff. :smiley:

1 Like

Krig gir høyere inflasjon, så ikke hot å sitte i cash hvis det er bekymringen din.

1 Like

Er du sikker på det? I en situasjon med krig så vil etterspørsel grunnet privat konsum lett bli nullet ut, og staten vil ha veldig god kontroll på de store investeringene. Har dog ikke studert eller lest meg opp på krigsøkonomi, så dette er bare tanker som slår meg her og nå.

1 Like

Krig gir typisk boom i visse industrier, som igjen driver opp råvarekosten deres og slik smitter resten av økonomien. Samtidig bruker staten penger (ofte mer penger enn den har) på noe som ikke bygger økonomien i det lange løp.

3 Likes

Da ser vi ganske likt på makro - både politisk og økonomisk. Deilig beskrivelse med grav og såpestykke. :smiley:

Godt det ikke bare er jeg som trives med litt mindre nedsiderisk disse dager. Skal gjerne handle når det går i svart, men børsene er jo enda tett på ATH mens det meste ser negativt ut.

1 Like