Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Sjekk inflasjonenen og dow Jones for 1941-1945. Det gjorde jeg før jeg kom med påstanden min. :sweat_smile:

1 Like

Var da bra med kjøpsanledninger selv om man kom greit ut av det. De fleste hadde vel annet å tenke på enn aksjer…

2 Likes

Btw, USA ble med i krigen i 1941 etter pearl harbor. Det var da de virkelig ga gass når det kommer til økt industriproduksjon.

2 Likes

Kanskje ne liten digresjon, men under WW2 så var vel prisen på aluminium en ikke uvesentlig faktor som driver av prisøkning og inflasjon i krigsindustrien? Krevde mye ekstra innsats for å skaffe til veie bauxitten, pluss store mengder elektrisitet for smelting.

Prisene for aluminium stupte jo etter krigen om jeg ikke husker feil. Hadde en bestefar som lagde store kasteroller av aluminium for å koke klær i etter krigen. Han fikk metallet fra droptankene engelske fly brukte under krigen. Var mange private som samlet disse og solgte for skrappris.

Kanskje litt ulike tall ift. ulike kilder?

" Between April 1942 and June 1946, the period of the most stringent federal controls on inflation, the annual rate of inflation was just 3.5 percent; the annual rate had been 10.3 percent in the six months before April 1942 and it soared to *28.0 percent in the six months after June 1946

https://eh.net/encyclopedia/the-american-economy-during-world-war-ii/

Hvis du dropper 1941 og legger til 1946, så får du andre data ja…

1 Like

Men i perioden med mest statlig kontroll/krigsøkonomi så sier de 3,5% inflasjon, så kanskje jeg har mine ord i behold?

Nei? For i det krigen bryter ut, så fyker inflasjonen i taket. Samtidig gjør aksjemarkedet det ok.

At staten regulerer priser etter et år med 10%+ inflasjonen er ikke noe jeg tror vi ser igjen.

Jeg tipper det ville blitt mer som covid-19, bare pøs på med penger. Så får vi se på hva vi må justere etterpå.

3 Likes

Mellom april 42 og juni 46 så er inflasjonen 3,5% i oversikten jeg refererer til, og fyker således ikke i været. Snakker vi forbi hverandre?

Ja, du dropper de fem første månedene av krigen og tar med et år de ikke er i krig?

1 Like

Statistikk er ikke en pulsmåler, og et etterslep er helt normalt.

Kan ikke si meg enig. Impulser fra økt etterspørsel kjennes rimelig umiddelbart. Hvorfor tror du de kjørte på med knallhard inflasjonskontroll? Jo fordi inflasjonen var skyhøy første delen av krigen som du har droppet.

1 Like

Nå er vi endelig nådd en balanse mellom inflasjon og renter så man får dekket opp inflasjonen og litt til ved å holde cash. Om inflasjonen fortsetter oppover igjen vil sentralbankene heve rente igjen. Sånn sett er ikke cash så ille her.

1 Like

ute av xact bear?

Nei, er som sagt inne med samme sum, men flere andeler etter å ha gått ut og inn forrige uke

Ahh. Fikk bare med du røk ut med halvparten på stoploss. Visste ikke om det var cash som var tingen nå.

:point_up_2:

Har også mye cash og PM gruver.

2 Likes

10 åringen on the run again:

U.S. 10 Year TreasuryUS10Y:Tradeweb

RT Quote | Exchange

Yield | 10:01 AM EDT

4.712%quote price arrow up+0.083

1 Like

Er det riktig forstått at jo høyere 10-åringen går jo raskere kan det tvinge FED til å sette ned renten? Amerikanske tidligere utsette obligasjoner blir verdiløse som igjen gjør at pensjonsfond, banker, osv kan bli margin called?

1 Like

10-åringen gjør litt av jobben for FED, kan man si. I den grad ytterligere innstramming ved styringsrenten var nødvendig, er behovet mindre når den viktigste markedsrenten løper litt løpsk. Hvis dette skal føre til at styringsrenten settes ned, som du spør om her, må markedsrentene først ødelegge noe. Det kan skje raskt eller ikke skje i det hele tatt, i siste tilfellet er det “higher for longer” som gjelder.

2 Likes