Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Renter beskattes i 98 % av tilfellene løpende, aksjer har utsatt beskatning og ikke minst unntatt skatt på innskutt hovedstol.

Aksjegevinster har også 4 % løpende skjerming nå (privat, ikke AS), det alene gruser rentebeskatningen.

Renter er avkastning man søker til nød, den faktiske avkastningen kommer fra aksjer / aksjefond over tid og har fordeler med seg som renter ikke klarer å matche skattemessig. Ironisk nok får man ikke rentes renteeffekt fra renter, den kommer kun fra aksjer hvor skatt er utsatt :wink:

3 Likes

Man får jo rentes rente, men den er effektivt lavere enn den nominelle pga av årlig beskatning.

Hmm

Såvidt jeg kan huske, så er det laveste beløp i aksjer man har i løpet av et år som blir skjermingsfradraget? :thinking: Så hvis man selger aksjer, de går ned 3% i verdi etterpå og man kjøper tilbake, så er man fortsatt i minus vs skjermingsfradraget på 4%?

Nei, det gjelder laveste kronebeløp som er innskutt for gjeldende skatteår, uavhengig om det er cash eller i fond / aksjer.

Man kan skyte inn 300 000 kroner 1.januar, ha aksjefond frem til november og gå i cash, og grunnlaget vil fortsatt være 300K som er innskutt beløp.
Man må ikke være investert i noe, bare ha det innestående på ASK. Tar man det ut i desember og har f.eks kun 50K igjen på ASK blir grunnlaget 50K.

1 Like

Tenk å ikke sitte i tank

1 Like

Gjelder det rett og slett innestående 31. desember for hvert år? :thinking:

Mao, hvis du får en julebonus på f.eks. 100k, så kunne du i år ha satt den inn på ASK og fått 4000kr i skjermingsfradrag? :thinking:

Her et eksempel som Nordnet bruker:

Vær oppmerksom på beregningen på Aksjesparekonto.

Vær obs på hvordan grunnlaget for skjermingsfradraget beregnes på Aksjesparekonto. Skjermingsfradraget beregnes av den laveste (innskudds)verdien på aksjesparekontoen hvert år.

Si at du har en aksjesparekonto med saldo 0. Du setter inn 10.000 i september 2019 og 500.000 i november 2019. Skjermingsgrunnlaget blir da kun 10 000 kroner. Du får først skjerming på de 500.000 året etter. Hadde du derimot satt inn 500 000 i september og ytterligere 10.000 i november, ville beløpet det beregnes skjerming på være 500.000. Dette forutsetter at man ikke tar ut noen penger før årsskiftet.

Detaljerte skatteregler om aksjesparekonto finner du på skatteetaten.no.

3 Likes

Aaahhh, det er laveste innskutte beløp. Det er ikke verdien av aksjene som legges til grunn selvfølgelig. :stuck_out_tongue:

Er det noe sted man kan se innskutt beløp på en ASK?

Når jeg går inn på ASK-en min hos VPS https://investor.vps.no/vip/#/positions, så har jeg høyere gevinst enn verdi på aksjene på kontoen. Jeg hadde først aksjer hos netfonds, så ble de flyttet til nordnet, så gjorde jeg om til ASK og så flyttet jeg ASK til Nordea. Noen har ikke klart å rapportere inn riktige tall? :thinking:

DET må du finne ut av. Flytter man ASK fra en kontofører til en annen skal skattemessig kontinuitet praktiseres og innskutt EK og opparbeidet skjerming tas med videre.

Så med andre ord lønner det seg å ta ut avkastningen hvert år og re-investere det på ny ask konto siden det innskutte beløpet ikke forandrer seg fra år til år?

Nei, for da må du betale 37,8% skatt på gevinsten.

Nei, man kan ta ut alt man har satt inn skattefritt

Hvis du har 100k på en konto eller 0k innskutt på en gammel konto og 100k innskutt kapital på en ny konto spiller ingen rolle?

Tenkte mtp skjermingsfradrag på fremtidig avkastning, har man 2 mill i innskutt kapital og 1 mill i gevinst, får man kun skjerming på 2 mill og ikke 3 mill i fremtidige år?

Vær obs på hvordan grunnlaget for skjermingsfradraget beregnes på Aksjesparekonto. Skjermingsfradraget beregnes av den laveste (innskudds)verdien på aksjesparekontoen hvert år.
Si at du har en aksjesparekonto med saldo 0. Du setter inn 10.000 i september 2019 og 500.000 i november 2019. Skjermingsgrunnlaget blir da kun 10 000 kroner. Du får først skjerming på de 500.000 året etter. Hadde du derimot satt inn 500 000 i september og ytterligere 10.000 i november, ville beløpet det beregnes skjerming på være 500.000. Dette forutsetter at man ikke tar ut noen penger før årsskiftet.

Takk for tipset, men forstår ikke helt. Du skriver at skjermingsfradraget beregnes av den laveste (innskudds)verdien på aksjesparekontoen hvert år. I begge eksemplene dine er vel 10 000 det laveste innskutte beløpet i 2019? :thinking:

Nei? Setter du inn 500k og så 10k, så er 500k det laveste innskutte beløpet.

1 Like

Tilsammen på konto, ikke hver for seg

En ting er iallefall sikkert, disse reglene skjønner ikke mange politikere på stortinget

3 Likes

Ahh, så den laveste innskutte verdien (akkumulert) i løpet av året. September: 10 000, November 510000. Og omvendt September 500 000, og November 510 000.

Noen som vet om urealisert avkastning utover innskutt kapital regnes med i skjermingsgrunnlaget?

Jeg er ikke helt med på den…

500 000 først og så 10 000 inn og da er førstnevnte det minste beløpet?