Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Det minste beløpet som er på konto vil være 500k ja.

Men mener man ikke det “første” beløpet da, ikke det minste innskutte? (Beklager hvis hjernen ikke er helt pålogget i denne enden)

Nei, for setter du inn 500k og tar ut 200k, så er minste innskutt beløp 300k.

2 Likes

Er det bare meg eller virker denne regelen ekstremt merkelig?

5 Likes

Litt rar, de kunne brukt snittet i stedet.

2 Likes

Ja hadde gitt mye mer mening synes jeg. Nå kan man jo lett tabbe seg ut og gå glipp av skjermingsfradrag om man flytter litt på penger i løpet av året.
Best med enkle regler som ikke slår urettferdig ut. :slightly_smiling_face:

3 Likes

Jeg synes hele skattesystemet for investeringer er merkelig, alt fra 22% “på alt” men for aksjer multipliserer vi opp grunnlaget, til løpende skatt på utbytte bortsett fra i holding og ask, til at ikz bare fungerer hvis det er en forsikring involvert, eller at kildeskatt på utbytteaksjer i ask gir dobbel beskatning, osv.

Hvilket nivå skatten bør være er et politisk spørsmål med svært sprikende svar, men jeg tror mange uavhengig av politisk fløy kan være enig i at systemet er teknisk dårlig utformet og tungt å forstå for mange.

8 Likes

Stadig nye oppsigelser

The tech industry has been reeling from the combination of a rough economy, the COVID-19 pandemic and some obvious business missteps. And while that led to job cuts in 2022, the headcount reductions unfortunately ramped up in 2023 and so far, seem to be accelerating in 2024.

2 Likes

Puts, puts, puts. Ekstremt billige forsikringer nå.

Anbefaler folk å rullere puts ukentlig. Kjøp fredagens puts på eksvis nvidia eller et annet streched case dere ser risk for overstreched. La den løpe ut. Repeat. Regn ut drag på porteføljen. Det er 4 år siden det har vært så billig å forsikre seg. Det er mulig med enorm avkastning dersom det kommer en liten korreksjon på -5% i enkeltcaser.

Ikke kjør det mot tech ukene eller uke med rapportering, da betaler du for høy premium.

3 Likes

Equinor 308 nå, ned -25% fra topp oktober. Billigste på 5 mnd

Kursutvikling i Equinor vs oljeprisen siste 18 mnd :stuck_out_tongue:

Over litt lengre sikt

Valueringen til Equinor henger igjen på ca samme nivå som når oljen var på topp i 2022. Jeg antar det er gassen som utgjør forskjellen her. Det er lite som tyder på at gassprisene skal falle helt tilbake før evt eksport fra Russland tas opp igjen. If ever.

Den som kunne spå olje/gassprisene! :crazy_face:

4 Likes

Gasskorrelasjonen faller og øker dramatisk med ttf over 40 vs under 40, veldig grovt sagt. Under sier markedet at olje betyr mer.

4 Likes

Forøvrig til diskusjonen over vil jeg si at en aksjebeskatning på 25% burde være målet. Det vil også kraftig øke insentiver til å investere i annet enn eiendom(utleie) som ligger på 22%. 36% er helt hinsides idiotisk. Burde også vurderes en slags progressiv beskatning. En enslig person som investerer 2000 i mnd fond bør ikke fratas 36% av risikokapitalen. De som eier 50 millioner derimot bør ligge litt over, opp mot en cap på maks 30%.

Norge har veldig godt av om olje og energi tar seg en tur nedenom. Da må hele finansielle systemet bygges om i Norge, og risikokapital blir rewardet, ikke straffet.

15 Likes



Kommer meldinger om at soldater fra Iran er i Yemen.

Det er også to anerkjente vitere rundt korea som mener at det er høyeste risiko siden 1950 for at nord korea går til krig. Krig avler krig, og det er helt nye tider nå. Barrierene brytes ned…

7 Likes

I vesten, så har vi slacket ned på forsvar og forsvarsindustri. Med NK som nabo gjelder ikke det SK.

The ROK Army operates 2,900 tanks as of 2018 . Produced from 1985 to 1998. All K1 are being upgraded to the K1E1 standard (equivalent to K1A2), completion expected in 2026. A further upgrade to the standard K1E2 is expected to take place from 2024

Dette er vel omtrent like mye som store deler av Europa.

3447 Pieces of Self Propelled Artillery is SOUTH KOREA.

Dette er altså mer enn det USA har.

NK har massivt med utstyr de også, men det er gammelt. Det SK har er moderne. Når man ser i Ukraina, så har Ukraina med en brøkdel så mye artilleri klart å holde Russland unna og de har mer moderne utstyr enn NK.

Spesielt på flyfronten, så er NK totalt avleggs. Det SK har er totalt overlegent.

Nei, så mye tynner har ikke Kim drukket at han starter noe.

2 Likes

https://www.38north.org/2024/01/is-kim-jong-un-preparing-for-war/


Det er i så fall atomkrig det er snakk om.

1 Like

Må si jeg har mer tro på at Iran snart finner ut. De fucker rundt i hvert fall.

Hva tror du effekten av at USA begynner å ta ut mål i Iran blir? :dizzy_face:

Tenker vi er klar for en jævelig humpete tur i oljeprisen.

2 Likes