Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

1000 spenn på at Trump vinner over Biden om det er de som skal i ringen :handshake:

Uansett om Trump er usmakelig, så hadde den jevne amerikaner det bedre under Trump, enten man liker han eller ei.

1 Like

Jeg er stort sett uenig i det du skriver men synes det er kult med opphetet diskusjon. Mange av motsvarene er veldig gjennomtenkte så jeg synes du i svarene dine viser en lav toleranse mot andre som har andre kulturer enn deg selv.

3 Likes

Du sier den jevne amerikaner (ikke republikaner), så derfor lurer jeg på om du har en link som viser til dette - og så lurer jeg på hvem du sammenligner Trump med(?)

1 Like

Lønnsvekst…

1 Like

Hvordan er det mulig at Biden vs Trump i det hele tatt kan være et tema for årets presidentvalg??
To komplett udugelige presidentkandidater. Verdens diktatorer må jo sitte og gni seg i hendene over hvor USA har havnet.

8 Likes

Svarer her hvor det er litt mer on-topic.

Skatten på store inntekter via AS og store inntekter som personinntekt skal være ca det samme er årsaken til at effektiv skatt på aksjegevinst er rundt 38%. Så kan man jo spørre seg hvorfor aksjeselskap har 22% skatt og det kommer nok av at det er på linje med naboene våre. (Det her fungerer jo elendig når folk kan flytte til Sveits, bo der i 5 år og så betale 0 skatt på aksjegevinsten. Idioti).

Ikz er vel egentlig Nordnet som benytter seg av et “loophole”. At Kildeskatt på utbytteaksjer i ask gir dobbel beskatning er nok hovedsakelig en glipp som de ikke har rettet opp.

1 Like

Det er faktisk ingenting ved Huitfeldt som utmerker henne for denne uhyre viktige toppjobben, sier Janne Haaland Matlary til Dagens Næringsliv, og karakteriserer Arbeiderparti-politikeren som «mer naiv enn strategisk».

Når man har denne ukulturen gående så er det ikke rart Norge blir bygget ned og solgt av idioter.

Skal vi ansette den beste til stillingen? Eh nei, jeg har mine venner å tenke på først. Ref Stoltenberg og Støres runkehjørne.

Latterlig. Nesten like latterlig som skjønnskvotering i styrer.

Fy faen jeg har sikkert kortet ned 10 år av livet mitt ved å følge med på sirkuset :circus_tent::clown_face:

5 Likes

Når var sist gang du ble overrasket over at en fra Høyre kritiserte en fra AP? :stuck_out_tongue:

Bare så det er sagt, så er det regjeringens jobb å utnevne ambassadører. :slight_smile:

1 Like

Ap og Høyre er generelt siamesiske tvillinger i utenriks- og sikkerhetspolitikken.
Huitfeldt har jo lang erfaring på feltet, men tror ikke det er noen almen oppfatning at det er diplomati som er hennes styrke.
Hun er en av mange unge AUFere (leder 1996–2000) som var radikal i sin ungdomstid og ble forsvarshauker i voksen alder.
Det er f.eks. ingen som har forsvart Norges Libya-bombing fra stor høyde, der mange av flygerne fikk beskjed om selv å finne seg mål, som Anniken Huitfeldt.
Det er en veldig subjektiv oppfatning, men jeg opplever nok at i den grad hun har noen form for ydmykhet, er den forbeholdt USA. Jeg er usikker på om det er det beste utgangspunktet for en ambassadør.

Når det er sagt har jo Norge lange tradisjoner for å sende politikere som har peaket til Washington og FN-systemet i New York. Vi er få her i landet og det virker som en gjengs oppfatning at de beste potetene vi har til alskens toppjobber, ja det er gamle og dels avdanka politikere.

4 Likes

Må ikke lenger tilbake enn til 2001 for å finne en tidligere utenriksminister utnevnt av en Høyre-regjering til norsk ambassadør til USA. Knut Vollebæk – Wikipedia

Det er jo litt typisk å frese over hva regjering (motsatt side enn en selv har stemt) gjør, mens man holdt kjeft når en tidligere regjering (fra samme side som en selv har stemt) gjorde det samme.

Samtidig, så er jeg egentlig der at lovbrudd godt kunne vært en enveisbillett ut av partier. Må bare finne ut hvor grensen går? Det hadde kanskje fått politikerne til å revurdere hvor mye anstrengelser de skal gjøre for å holde seg på dem smale sti?

1 Like

Tidligere utenriksminister Vollebæk fra KrF avløste tidligere bistandsminister Tom Vraalsen fra Senterpartiet.

Ja, det står i linken? En fra regjeringspartiet ender opp som USA-ambassadør? Akkurat som nå, men den gangen en høyre-regjering?

Det er mulig jeg tar feil, men om jeg forstår Matlary rett, som selv var politiker for KrF før hun gikk over til Høyre, går ikke kritikken på at en politiker eventuelt blir utnevnt som ambassadør til USA, men på personlig egnethet til kandidaten.

2 Likes

En som har vært utenriksminister må vel sies å være overkvalifisert til å være ambassadør? :thinking:

Jeg antar kritikken fra høyresiden kommer fordi det er en venstre-regjering som utnevner en venstre-politiker.

Ministere er ikke valgt pga. CV, ambassadører skal vel i teorien være det, så et loophole :stuck_out_tongue: Kjipt for de som har jobbet seg opp i ambassadør-poster i 20-30 år for å få den spotten. ^^

2 Likes

Poenget mitt er jo at dette er fuckings old news at det gjøres? :smiley:

Ja, er vel mest fordi man kastet henne under bussen pga. politisk spill, som egentlig burde vært basert på mistillit, og da kan man vel egentlig ikke være vår viktigste ambassadør heller, mener nok mange. Litt som å innrømme at hun ble kastet bare fordi de ville kunne kritisere Erna mer.

1 Like

Nå er det ikke uvanlig i mange land at man av rent innenrikspolitiske grunner plasserer en kontroversiell person på en eller annen utpost. Problemet her er at Washington ikke er en slik utpost.
Men Ulan Bator var vel heller ikke ledig…

Spøk til side; det finnes sikkert verre kandidater enn Huitfeldt, men det blir jo oppfattet som en ren trøstepremie en god retrettstilling.

1 Like

Eleven skal ha hoppet på en stor madrass (en såkalt tjukkas), og landet på en kjøkkenkniv som skal ha blitt lagt inn i madrassen.

Tror det blir hjemmeskole på guttungen…

Kan noen lage en ren tråd om det kommende presidentvalget i usa? Dette blir spennende.

2 Likes