Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Etter earnings: GOOGL -7.5 %, MSFT -2.69 %, AMD -2.54 %.

Men det var ikke hovedårsak til fallet. Markedet surnet etter Powells kommentar: «Don’t think it’s likely that rate cuts start in march».

Før den kommentaren var IWO 0.6 % opp og QQQ var ca -0.7 % på vei oppover.

Personlig så tolket jeg Powell som at de trenger mer data for å konkludere, men at det de har til nå er lovende og at de er på rett spor. Markedsreaksjonen var annerledes, og det er den man må følge. Vi får se de neste dagene.

4 Likes

Nq var -1,5% før åpning…

10 Year T. Note Yield, gap ned på open og -2.27% Totalt.

S&P Futures ned - 1.52%. Men kan fint teste helt ned til den røde linja som er toppen fra juli. 23 uten at den nødvendigvis mister sitt bullish karakter på lengre sikt. Foreløpig er korreksjon innenfor tidligere korreksjoner i rallyet.
Men forventer en fortsettelse til nedsiden basert på volum som kom inn på den korreksjonen. Høyeste volumet på en korreksjon siden rallyet startet i november. Bare å avvente å se hvor den finner støtte.

1 Like

Regionale banker etf -11% 2 dager

2 Likes

Ut fra antall innbyggere er feks 20000 arbeidere 0.00604%

image

3 Likes

Altogether, that’s more than 40,000 Americans laid off in January alone.

Based on a new Resume Builder survey, four in 10 companies said they are likely to have layoffs in 2024. More than half of companies also said they plan to implement a hiring freeze in 2024 as fears over a recession escalate.

Du må dele på de i arbeidsstyrken ikke hele befolkningen : 12*40000/132590000 gir 0,4% i årsrate.

2 Likes

Ikke bare er sentralbankene treige med å skru på bryterne, men bryterne i seg selv setter i gang langsomme prosesser som får følger lenge etter at de som styrer pengepolitikken har begynt å skru den andre veien. Ikke undervurder «Lag effektene».

2 Likes

«Ingen kutt i mars» sier Powell.

«Okey, we hear you» svarer markedet…

6 Likes

Så man bør selge rentefondene, sitte på cash, og vente til aksjemarkedene faller, som de historisk sett har gjort når rentene kuttes?

Nei, rentefond med lang durasjon er tingen nå hvis man frykter aksjefall og rentesenkning fra sentralbankene.

Dump pengemarkedsfond og high yield, sistnevnte får juling hvis spreadene går ut som følge av mer svikt i makro enn det som prises inn.

En fin tommelfingerregel er=
Markedrenter / lange renter opp medfører renter som aktivaklasse ned. Jo lengre løpetid på lån dess verre.
Og selvsagt motsatt når lange renter faller.

Har selv et JP Morgan fond med 6,6 års løpetid, det mener jeg er en fin hedge til longporteføljen med aksjefond nå.

2 Likes

Er vel ikke helt ulogisk heller. Har sett mange antyder bankene sine problemer er en av hovedgrunnene.
Men om markedet antar at FED tar i for hardt med renten nå på kort sikt er vel det naturlig å prise inn lavere lange renter som følge av at resesjonen blir dypere. Men har også sett markedet heller ikke prisen inn så mange færre kutt på kortsiktig, bare forskyvd litt. Har ikke sjekket CME tool.

Hørte på Powell sin tale i går og var greit haukete det. Tenker det er helt naturlig ettersom markedet og ekspertene virkelig ble optimistiske og fikk ned lange renter. Ser jo at FED fjernet feks teksten om stramhet, markedet har jo motvirket FED i det siste.

Med fare for “beating a dead horse”, så ser jeg fortsatt at ingen i media har fått med seg at FED innførte et helt nytt regime mtp rentesetting 27. august 2020.

Fra en 2% target til 2% snitt over tid er ikke trivielt.

Hyggelig at @Ravioli har vist interesse for mine innlegg:

"

Eksemplet til Ravioli gjelder for tiden før 2020, da for lav inflasjon var et problem, men konklusjonen er riktig “inflasjonen kan ligge over 2% en stund slik at snitt blir 2%” (og veier opp for at den ha ligget under en god stund.)

Nå har vi imidlertid hatt for høy inflasjon en stund, følgelig er det ikke utenkelig at inflasjonen skal godt under 2%, og i tillegg en ganske god stund, for å “kryss av” på FEDs nye styringsmål; average over time".

Sjekker vi linken ser vi av eksemplet at for august 2023 må man fkatisk tilbake til det herrens år 2008 for at “snittet over tid” skal bli 2%.

Sier ikke at vi skal ha langt under 2% inflasjon over flere år for at FED skal sette ned renten, men den skal definitivt ikke ned så snart man krysser 2% streken, slik media og stort sett alle økonomer ser ut til å mene:

" – Vi tror fortsatt at inflasjonen vil være lav nok til at Fed vil begynne å kutte rentene enten i mars eller mai, sier Preston Caldwell, sjeføkonom i Morningstar Research Services, til Reuters."

Skal vi tro på hva FED selv sier i sitt nye styringsmandat, vil det gå adskillig lengere tid enn det.

Det som er utrolig er at selv om det står svart på hvitt, og rett foran dem, hva FED nå styrer etter, ser det ut som det er totalt usynlig for de fleste.

2 Likes

Kontrollert styring inn i deflasjon, ref. figuren fra Snoeffelens opprinnelige post?

Eller en unnskyldning dersom den forblir over 2% lenger enn hva folk venter, ref. “over time”?

Kan det bety begge, en slags helgardering?

Alltid interessant å lese innleggene og følge tankerekkene dine. Så prøver jeg å yte litt motstand i blant for å drive dialektikken fremover (har hatt vekslende hell med det med andre her på denne tråden …)

Jeg skjønner heller ikke hvordan de kan prise inn så mange rentekutt så tidlig. Det som kan få dem til å overse Powell på denne måten kan være troen på en eller annen kollaps, a la rystad som tror på oljepris 20-40 dollar i år

5 Likes

Historisk, så faller renten omtrent helt tilbake på type 9 måneder. En hard landing.

Jeg ser heller ikke bort fra rentekutt, men skjer det, er det fordi ting er dårlig, skikkelig dårlig. Nå har FED endelig fått tilbake rentevåpenet sitt, og hvis de ikke hopper bare fordi markedet sutrer litt så blir jo våpenet faktisk kvasser, mer potent, mer virkningsfullt etc.

1 Like

Mulig følgende er «litt sært», men jeg tror FED lurer markedet trill rundt, ved å si akkurat hva det har tenkt å gjøre!
Og grunnen kan være at det skal kjøpe tilbake gjeld, billig. Treasury General Account fylles for en grunn, og skal brukes til tilbakekjøp.
Den gjelda blir billig når yield stiger, og rentepapirer synker i verdi. Perfekt at yielden nå synker, før kjøpene, som de annonserte skulle skje i 2024, allerede i mai 2023.
FED tar sats, og treffer planken.

Det er i alle fall min teori, så får vi se.

2 Likes

Meta & Amazon med en av de aller villeste after hours bevegelsene jeg har sett målt mot allerede høyt momentum og mcap.

Oljefondets andel av dette: ca 6000,- per innbygger.

Ca 3000 milliarder market cap økning, nesten 75% av Oslo Børs

Samtidig stuper regionale banker og kriseprogrammet til BTFP har økt med 600 milliarder siden november 23’ uten stopp.
Hver uke spør banker etter kriselån, og yields er ned 100 basispunkter. BTFP øker, nå over i discount Window, og reverse repo med QT. Samme tid har gov debt økt med 300B på 1 måned. Putt en multippel på det.

9 Likes