Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Kjøpte du binære opsjoner med 1 min utløpstid?

1 Like

Gjeldsfri til sommeren, tenk om man kunne funnet en systemløsning hvor den gammeldagse tanken om å ikke bruke mer enn man har i større grad ville gagnet oss. Så kan alle gjeldskåte spekulanter sutte på labben fremover :yum:

6 Likes

Akkurat 6 år igjen her :muscle:

3 Likes

Saxo

1 Like

Tror man kommer tilbake på denne tiden med forundring -og spørre seg «hvorfor var man så sikker på at resesjon skulle unngås?», «hvordan kunne de tro at kampen mot inflasjon var vunnet?» , «hvordan kunne aksjer prises så høy når rentene var steget og svakere vekst lå i kortene?»

5 Likes

Ser dere holder på som før folks. Trodde alle som var så bear hadde gjort som meg og funnet andre måter og tjene noen slanter på …hehe

1 Like

Det er bare jeg som er igjen av bears :wink: hvordan tjener du penger?

3 Likes

Tja,tviler litt på en del av det. Det er ikke få som tror på det han sier. Jeg tipper det er mange som venter på dette krakket. Anatgelig for mange. Ikke bare Buffet som har satt av betydelige midler på sidelinja for krakk vil jeg tro.
Det blir spennende å se. Et krakk vil være en gave for de med cash tilgjengelig. Aksjemarkedet deler sjelden ut gaver. Derav tviler jeg på krakket.

3 Likes

Skjønner ikke helt det “cash på sidelinja” argumentet. For er det ikke slik at hver gang noen selger en aksje så er det en annen som kjøper den aksjen, med cash. Mao det er vel heller snakk om hvem som er hvor.

Litt som en fotballkamp, man har spillere på banen, og spillere på benken. Noen ganger bytter man spillere, men det er alltid like mange spillere på banen.

Så…, hvis Buffet og hans kompanjonger sitter på benken, så er er kanskje det ekvivalent med at Messi, Ronaldo eller Haaland er på benken, og taperlaget er på banen?

4 Likes

-2,1%

USA har måttet kjøre med stadig større budsjettunderskudd i det som har vært oppgangstider med rekordlav ledighet og nullrenter. Hvordan blir det da i nedgangstider med økende ledighet og høyere renter?

IMG_1663

3 Likes

Ble rødt :grimacing:

Foreløpig en forventet pullback :man_shrugging:

TNX ned -2.27%

Følgende blir synsing fra min side, men det henger i bunn og grunn sammen med at

  1. jeg ikke tror rente skal noe som helst ned i 2024, og at vanlig konsumenter ikke vil kjenne noe positivt på lommeboka før i 2025.

  2. Hvis det er divergens mellom hvordan markedet er, og hvordan konsumenter føler seg, så vil til slutt det ene “catche up” med den andre til de er på nivå. Akkurat nå ser det ut som om konsumentene er i ferd med å catche opp på markedet:

https://www.advisorperspectives.com/dshort/updates/2024/01/19/michigan-consumer-sentiment-soars-january-2024

“Consumer sentiment soared in January to its highest level since July 2021, according to the preliminary report for the Michigan Consumer Sentiment Index. The index came in at 78.8, up 9.1 (13.1%) from the December final. The latest reading was above the forecast of 70.0.”

Og ser figuren under ser vi at

  1. PE er en slags "lagging indikator
  2. Consumer sentimentet på stige enda noen hakk for “å ta igjen” aksjemarkedet
  3. Consumer sentiment er ganske volatilt, og kan snu på en femøring.

Mao skulle sentimentet snu ganske mye ned, blir det voldsomt med “catch up” for markedet å ta igjen nedover, særlig hvis markedet lukter at konsumentene er på en lokal topp.
Legg merke til at det er sjelden (relative forholdsverdier) at den orange streken (PE) er over den svarte (sentiment), slik at hvis den svarte dropper, bli fallhøyden i aksjemarkedet stor.

Og hvis alle konsumenter nå er sikre på at rente skal ned om ikke lenge, mens FED har en annen plan, som jeg har beskrevet i mine forrige innlegg (holde renta høy for at tilbakekjøpsplan av gjeld skal funke), ja så synker sentimentet, og det er mye å ta igjen nedover for markedet.

3 Likes

Ren earnings selloff eller hvordan tolker du bevegelsene? Yields langt ned

Alle er bear, ingen bulls, og taperen buffett sitter med mye cash så nå skal børsene til himmels.

2 Likes

NEW YORK (Reuters) - U.S. stocks closed sharply lower on the last trading day in January after the Federal Reserve held interest rates steady while reiterating that despite progress, inflation risks remain and dashed hopes for an interest rate cut as soon as March

I løpet av siste måned fikk man skuffende + 1,3 % på Dow, + 2,3 % på S&P 500 og + 2,7 % på Nasdaq.

Treffer man på intradagsbevegelser er det rom for både puts n calls, men måneden ble god den for de som er med i markedet. Stocks are king, not cash :wink:

Men unner deg noen røde dager Holmes, du skal ha for å kjempe mot tidevannet. All time high ligger som kjent frem i tid, ikke bak :sweat_smile:

1 Like

Jeg skrev wops i morges for en grunn. Kan utdype på et senere tidspunkt. Alt annet var støy, ink fomc.

Største fallet på 5 mnd. Forrige fomc møte som hadde like dårlig markedsreaksjon var 10 mnd siden.

2 Likes