Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Vet at dette kanskje er for spesielt interesserte,…, men tror det er super-viktig å forstå !!
Og grunnen er at det kan gi en skikkelig edge foran de aller fleste i markedet når det gjelder forstå hvor renta til FED går.

Basically har jeg hevdet lenge at renta skal ikke ned på leeenge, og følgelig blir edgen å være posisjonert riktig når den nye virkeligheten synker inn i markedet.

Igjen, det er ikke en triviell forandring når FED 27. august 2020 forandret fra “2 percent inflation target” til “2 percent average inflation over time”.

Det har ikke vært lett å finne ut av hva den tidsperioden består av siden FED selv sierden er “fleksibel, og ikke har noen spesielle matetmatisk formel”.

Men følgende side fra Richmond Fed kan kanskje hjelpe til å “solve the puzzle”

Og hvis man forstår denne figuren:

Kan man kanskje være godt på vei.

Vet at dette er sært, og har ikke sett noen snakke noe om det i vanlig media, egentlig knapt i media for spesielt interesserte, og ei heller av noen av Norges smarte makro-økonomer.

Av de få her på Tekinvestor som har likt noen av mine innlegg om dette, hadde det vært interessant å høre dere forståelse av dette (hvis noen kunne tenke seg å sett seg litt inn i dette).

Det er tross alt FEDs styringsparameter, som det virker som nesten ingen egentlig har forstått, skulle tro det var viktig.

5 Likes

Shortskvis på US-Indeksene? Voldsomt så det skulle dra seg til nå :rocket:

Når det gjelder sluttspurten siste timen holder jeg en knapp på denne

https://www.google.com/amp/s/www.bnnbloomberg.ca/us-treasury-cuts-quarterly-borrowing-estimate-to-760-billion-1.2027981.amp.html

2 Likes

Må si jeg sliter litt her, hva slags tegn er dette for amerikansk økonomi?

Mindre lånebehov enn tidligere antatt

Altså, det sier de eksplisitt. Jeg fikk bare ikke tak på om årsaken er mindre underskudd eller bare bedre kontantstrøm… Og hva det evt er et tegn på og får sin konsekvens utenom det åpenbare…

Synes det begynner å se ganske så stretched ut nå!

Denne ser det ut som det går an å kjøpe på Zero, er den dugelig?

https://www.morningstar.no/no/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P0000G3JC

1 Like

Sier vel litt om der her "The smaller borrowing need was driven by higher projected net fiscal flows, and having more cash on hand at the start of the quarter than expected, the department said in a statement. "

Hva betyr det? :see_no_evil:

Andre må gjerne føle seg kallet til å svare, men jeg tolker dette som jeg kanskje har nevnt allerede at de gir seg selv økt handlingsrom, en unnskyldning/mulighet til å holde rentene lave selv om inflasjonen skulle tippe over 2 % -nivået i det som er en unntakstilstand med koronaen. Siden den har ligget under 2 % så lenge er det greit at den ligger over en stund slik at snittet ligger på 2 % over et udefinert ( viktig adjektiv i mine øyne) tidsrom.

"the new version of the statement, the Fed says it “will likely aim to achieve inflation moderately above 2 percent for some time” after periods of persistently low inflation. Fed Chair Jerome Powell called this strategy “a flexible form of average inflation targeting”

Stikkordet her er “flexible”, tror jeg. “Some time” er så vagt formulert at det grenser til intetsigende.

Janet Yellen sier at hun ikke ville ha handlet så veldig annerledes med de nye retningslinjene i retrospekt:

"
Janet Yellen, who was Fed Chair during the post-crisis normalization, said, “I think it would have made a small difference. I don’t think it would have made a huge difference.”

Så, vet ikke, men det er kanskje noe av grunnen til at det ikke skrives så mye om dette? Hadde en som Yellen eller Powell sagt at dette var en revolusjon, hadde det sikkert blitt flere overskrifter.

At denne muligheten betraktes som en selvpålagt plikt når de har havnet i den andre grøftekanten og nærmer seg 2 % fra oversiden
virker lite hensiktsmessig. Inflasjonsmålet er tross alt et middel, ikke et mål i seg selv. Målet er høy sysselsetting kombinert med prisstabilitet. Da kan de ikke kjøre økonomien i grøfta og arbeidsledigheten i taket bare fordi
de har introdusert en vag formulering om inflasjon over tid. Nå har for øvrig annualisert inflasjon ligget under målet på 2 % siste 6 mnd. Om snittet da har ligget på 2 % “some time” er umulig å si. Formuleringen er en tilnærming fra 30 000 fot, som det står i den samme artikkelen, med overlegg vagt formulert slik at inflasjonsmålet kan veies opp mot andre hensyn når de til slutt lander på en beslutning.

5 Likes

Økte inntekter til det offentlige (?) Det står også at de ikke ønsker å utdype (breakdown) hva denne endringer består i, som kanskje var det du lurte på. (Ikke alltid så lett å vite sånt på Internett:) )

1 Like

Det var det jeg trodde, men “flows” er ikke det samme som “revenue”, så jeg lurte på om det betød at de f.eks. bare fikk penger tidligere i 2024 uten at inntektene for hele året var opp. Virker som det egentlig går rimelig greit der borte, så kan vel faktisk være at skatteinntektene øker mer enn budsjettert.

Prøver å finne ut av om man får kjøpt put opsjoner på Nordnet. Noen som har noen tips? F.eks på Nasdaq eller Tesla.

På den ene forsiden:

På den andre:

Så både bjørne- og oksemat i en og samme rapport.

3 Likes

Er vel ikke så selvmotsigende dette?

3 Likes

Ikke?

Hvis du som investor skulle vurdert å øke til overvekt / gå long i markedet, og storyen var enten A eller B, mener du at konklusjonen ville vært lik?

A) Inflasjonen faller, vekst skal opp og krise og resesjon av avblåst og unngått.
B) Markedet er overdrevent optimistiske, det som har drevet oppgangen i markedet er prematurt og basert på forhastede konklusjoner.

1 Like

Story A omhandler økonomien, story B finansmarkedet. Akkurat hvilken del av markedet han siktet til vet jeg ikke, men kanskje det er denne gjengen (fra CNN nylig):

“That’s important because markets still see a roughly 50/50 chance of a March cut, according to futures — even though Fed officials have recently argued that’s too soon to begin paring back interest rates.”

2 Likes

2 Likes

Flere som tror på myk landing:

IMF tror på myk landing i verdensøkonomien – E24

Wops