Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Hvis ikke mesteparten av eiendomsforventningene er bakt inn i utviklingen vi har sett siden 2021 blir jeg faktisk litt overrasket.

Hang Seng er halvert og P/E i markedene på omtrent 20 års lav.

1 Like

Et nasjonalt underskudd og mangel på sykehusplasser for våre eldre har lite med hvor mye vi tjener på olje og gass.

Det har gått 2 år, og Norge er allerede bakpå på alle parametre.

Blind gjetning hos så mange. Infrastrukturen er ikke her. Det skulle vært kvotesystem. X antall sykehjemsplasser, leger, skoleplasser per innbygger, og treffer kommunen taket på kvoten, eksvis mangel på fastleger eller boliger så kan ikke flere tas inn. Integreringen og samfunnspåkjenningen for arbeidsgruppene som har lite penger er stor, for oss som har kapital er det kun lønnsomt i bedriftene som kan utnytte seg av dette.

Nemlig, og vi ligger allerede bakpå på absolutt alle parametre vs andre land. Før det en gang er snakk om totaliteten av tiltakene.

20 mrd ekstra i år fra en allerede økning i 2022, 23 og 24.

Pengene er ikke et problem, hvis det var et godt system for å ta i mot 100.000.

Gjør man om systemet, så kan det gå bra over tid. Men det er det ingen snakk om. Norge var allerede på bakbena før de tok i mot ukrainere på kritisk personell og infrastr.

2 Likes

Litt rask i stad.

tech er opp +1% i dag.
Shenzen comp er -1,5%
91% aksjer var rød på csi 300 med -1%.

Uten forhåndsprisinger hadde dette krakket, så alt handler om prisinger som du påpeker

Tenker du studentene selger aksjene sine og presser ned indeksene?

4 Likes

Forsåvidt morsom kommentar @Buffet, bortsett at den ikke ikke «makes sense», iom at de som betaler på studielån / sliter å betale studielån er de som er ferdig med å studere, aka ikke-studenter.

6 Likes

Det er jo det store spørsmålet om alt er bakt inn. Ikke sikkert. Får vi en stor “credit crunch” som resultat, kan dette falle mye mer:

Why would it matter if Evergrande collapses?

There are several reasons why Evergrande’s problems are serious.

Firstly, many people bought property from Evergrande even before building work began. They have paid deposits and could potentially lose that money if it goes bust.

There are also the companies that do business with Evergrande. Firms including construction and design firms and materials suppliers are at risk of incurring major losses, which could force them into bankruptcy.

The third is the potential impact on China’s financial system: if Evergrande collapses, banks and other lenders may be forced to lend less.

This could lead to what is known as a credit crunch, when companies struggle to borrow money at affordable rates.

A credit crunch would be very bad news for the world’s second largest economy, because companies that can’t borrow find it difficult to grow, and in some cases are unable to continue operating.

This may also unnerve foreign investors, who could see China as a less attractive place to put their money.

1 Like

Stemmer det. :sweat_smile: Synes studenter klang litt bedre. Men “ferskinger i arbeidslivet” blir vel mer korrekt. Synes det er mer synd på disse folkene enn å tenke “dette er bra for min bearposisjon”.

1 Like

og for at det skal være bra for en bearposisjon må tallene 1) være relevante for børsindeksene og 2) komme som en overaskelse.

Det er ikke bra (eller dårlig) for bear posisjonen, det er et symptom på hvor økonomien er på vei som før eller senere vil gjenspeile seg i aksjenes prising.

Bear posisjonen min er den ultimate forsikringen, den som slår inn når det er vanskelig å få jobb, boligen har halvert seg i verdi og aksjeporteføljen skraper i bunn. Da vil de pengene være gull verdt tenker jeg. Men dere får gjerne le av meg. Litt som å le av den som har en husforsikring år etter år selv om det aldri blir hverken innbrudd, brann eller vannlekkasje.

6 Likes

Sitter du på en fast bearposisjon?

Ja, siden desember 2021, men har tradet meg opp til flere andeler underveis ved noen korte trades der jeg har solgt deler eller hele posisjonen og kjøpt tilbake timer eller dager senere.

Du er ikke sååå morsom her i bjørnetråden. Bedre i meme-tråden :slight_smile:

Jeg har tenkt litt på det samme, hvordan hadde det vært hvis Norge ikke hadde en kraftig voksende befolkning?

(Jeg har også tenkt på hvordan det hadde vært hvis man ikke bygde veier for å ta unna helgetrafikken til Sjusjøen og andre hyttefelt. Veien gjennom Hadeland med bompenger som de lokale betaler 10x+ i uka mens de som trengte veien, hyttefolket, betaler max 2x i uka. :P)

3 Likes

Her med kommentar fra en ganske så oppegående norsk kredittanalytiker:

Det er ikke så mye som tyder på at så mange utlendinger har kommet seg inn i denne suppa her

Thomas Eitzen, SEB

Enorm gjeld til tross, kredittstrateg Thomas Eitzen i SEB tror ikke konkursen vil smitte direkte over til vestlig økonomi.

– At det skulle gå galt med Evergrande er veldig kald kaffe, sier han, og mener markedet for lengst har diskontert en konkurs.

1 Like

https://www.pionline.com/money-management/doublelines-jeff-gundlach-says-fed-wont-cut-rates-markets-overpriced

En ting som er lett å glemme bort er at nå som inflasjonen har falt, men rentene er like høye har realrenten begynt å stige kraftig. Den «du trenger ikke betale ned på lånet fordi inflasjonen tar seg av det» effekten er borte. Det betyr at den reelle rentekostnaden stiger selv om ikke rentene settes opp ytterligere. Dessuten er det en lag effekt som gjør at det drøyer en periode før rentehevingene slår skikkelig inn i lommebøkene til folk og bedrifter.

6 Likes

Altså, det vet vi vel strengt tatt privatpersoner først når de får se lønnsoppgjøret til våren.

Pr dags dato, så er realrenten negativ med ca 0,7% i Norge med god boligrente. (Jeg har da regnet med at staten sponser 22% av renteutgiftene).

Jeg pleier å se en god topp i porteføljen mellom januar-april, det kommer litt an på. Den effekten kan jo bli “interessant” i år. When in May stay away er kanskje enda mer aktuell i år enn ellers.

Btw, I USA så er core PCE på 2,9% nå, med samme utvikling framover, så vil den innen 3-4 mnd være på ca 2%. Antar USA begynner å kutte renta da. Så noen poste noe om at USA ikke kom til å kutte fordi markedet var så hot, men hvor mye bryr FED seg om prisingen av børsen? :thinking:

5 Likes

Men,hvorfor skal fed senke renten dersom arbeidsmarked er ok og økonomien ikke går inn i en resesjon.? Faren for at inflasjon skyter fart igjen er vel rimelig stor om de kutter mye. Tipper fed er redd for nettopp det.

3 Likes

Dere blir liksom aldri helt fornøyd. Hvis økonomien klarer seg bra med høye renter og uten rentekutt, er ikke det bra?

Sannsynligheten for rentekutt i mars har gått ned fra 83 til 47 % på en måned. Likevel har s&p500 steget bra. Alt annet like er ikke dårligere utsikter til rentekutt bra, men alt annet er aldri helt like.

1 Like

Det ser ikke sånn halvgærnt ut, men risikoen nå når de kanskje skal sette ned renten ser jeg på som skyhøy. Noe av risikoen ligger i midt-østen…

Jeg ser også for meg at verden kan gå inn i en skikkelig post-covid-19 boom hvis ting går rett vei.