Tror du missforstår meg. Poenget mitt var at chartet som du postet er for grovt til å få med likhetene og ulikhetene mellom de 2 toppene.
Alle større bevegelser i den første toppen er “dempet” pga. skaleringen. Men på den siste toppen er de ekstreme, sett med første øyekast. Selv om dem faktisk er mindre i antall prosenter.
Hvis og når man får en større korreksjon som jeg går utifra er hva du antyder, så skal vi og begynne å se typiske tegn for en større korreksjon i det tekniske bildet. Vi er ikke helt der enda.
Jeg har et potensielt scenario hvor markedet kan være i en form for større tradingrange. Men må se hvordan karakter på neste pullback blir. Ser veldig topish ut. Jeg har gått opp til månedlig chart her, lettere å se det større bildet.
Korreksjon vi hadde iløpet av 2023, var den største korreksjonen i indexen siden bunnen i 2009. Korreksjon i en oppadgående trend som overgår alle tidligere korreksjoner er typisk hvis man skal inn i en form for sidelengs tradingrange. Dette går igjen og igjen på utallige charts.
Begynner index å “prime” for en større korreksjon vil jeg gå utifra at man vil se økt volatilitet, svake rally, avtagende moment, volum til nedsiden osv, osv. Hvis jeg ikke tar helt feil skal vi og inn i en statistisk sett svakere sesong av markedet om ikke lenge. En retest av bunnen i 2023 vil alene sørge for over 40% korreksjon.