Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Dette var min kilde

The current average mortgage rate on a 30-year fixed mortgage is 7.40% with an APR of 7.30%, according to Curinos. The 15-year fixed mortgage has an average rate of 6.61% with an APR of 6.56%. On a 30-year jumbo mortgage, the average rate is 7.29% with an APR of 7.23%.

Forskjellen kan være hvordan man regner ut snitt, f.eks et glidende snitt vil reagere langsommere enn daglig tall osv. dessuten er det lavere om man ikke regner med effektiv rente. Tar man med alle lån eller bare kremen med topp Credit score?

Dine tall: « The PMMS is focused on conventional, conforming fully-amortizing home purchase loans for borrowers who put 20% down and have excellent credit. From week to week, the composition of borrowers in the market changes, but the PMMS keeps the loan product, loan purpose, and borrower profile constant.»

Det som er viktig å ta med i regninga når rentene er høye, er at de er enda høyere for folk med dårlig økonomi. Data i følgende link er fra oktober 2023, så ikke helt up to date, men illustrerer poenget:

https://www.wsj.com/buyside/personal-finance/mortgage-rates-by-credit-score-287bb3d8

Og credit score er avhengig av økonomisk situasjon (alder):

image

2 Likes

Pre covid-19, så lå 30 år på 3-5%, nå 6,5%. En økning på 1,5 - 3,5%. Det er nok mest for oss at disse rentene høres veldig høye ut.

5000!

1 Like

Jeg spurte åpent om AI for å se hva slags respons og hvordan kritisk tilnærming til AI og prisinger er. Det er kun prisinger det handler om. Måten markedet bevegeser seg på er definisjonen på en boble, og hvis man ikke ser det nå vil man aldri klare å separere sykluser fra hverandre. Samme var det med grønne bobla i 2019(-80%), samme i 2021 memestock(-80%), dotcom(-80%), krypto(-75% før reversal) og nå er vi i den verste AI bobla. Bare for å nevne noen nylige. Problemet er at denne er mye verre i lys av markedsverdier.

Det som er hovedproblemet er at det har gått fra å være overpriset og boblete til å bli direkte farlig. Hvis dere ikke ønsker at finansmarkedene i seg selv skal vise sin sanne historiske major peak på slik oppførsel, så bør dette stoppe vedlig snart. Hvis dette fortsetter er det kun bekreftende for at vi er på en topp som ender i en mye større krise de fleste har vært gjennom.





image

image






8 Likes
4 Likes

HArv ikke sså mye å tilføye, eneste jeg vil pirke på her er bruken av en non-log chart på Nasdaq 100. Du får et helt missvisende chart. Vekst/Fall blir målt i prosenter. Å sette ett chart på en indeks i non-log over 25 år vil lage en sinnsyk merkelig chart, og som ikke forteller deg så veldig mye. Du kan zoome inn på hvilken som helst punkt i den oppadgående trenden, og det vil alltid vise overkjøpt.

Det store droppet på slutten før siste rally, er under halvparten så stort fall som det som er i begynnelsen av chartet.

Her er samme chart som log-scale.

Det som er verdt å legge merke til er den klimatiske toppen før man fikk 80% fall på 2000-tallet. Det er en tydelig aksellerasjon til oppsiden før stor volatilitet kommer inn. Første dropp i markedet fjernet nesten 40%. Noe lignende vi har hatt i denne pullbacken som varte i nesten 1 år. Det store droppet kom etter man hadde prøvde å hente inn dette 40% fallet.

6 Likes

Jeg bare tror ikke rentenivået er priset inn.

Hvis log på ene grafen var taken fra posten tenker jeg at vi ikke er aligned på hva man bør fokuserer på/diskutere.

@holmes nettopp, det er ref i posten ovenfor 3% som tror på 5% 10 åring selv om den traff for 6 mnd siden. Go figure.

1 Like

Tror du missforstår meg. Poenget mitt var at chartet som du postet er for grovt til å få med likhetene og ulikhetene mellom de 2 toppene.


Alle større bevegelser i den første toppen er “dempet” pga. skaleringen. Men på den siste toppen er de ekstreme, sett med første øyekast. Selv om dem faktisk er mindre i antall prosenter.

Hvis og når man får en større korreksjon som jeg går utifra er hva du antyder, så skal vi og begynne å se typiske tegn for en større korreksjon i det tekniske bildet. Vi er ikke helt der enda.

Jeg har et potensielt scenario hvor markedet kan være i en form for større tradingrange. Men må se hvordan karakter på neste pullback blir. Ser veldig topish ut. Jeg har gått opp til månedlig chart her, lettere å se det større bildet.

Korreksjon vi hadde iløpet av 2023, var den største korreksjonen i indexen siden bunnen i 2009. Korreksjon i en oppadgående trend som overgår alle tidligere korreksjoner er typisk hvis man skal inn i en form for sidelengs tradingrange. Dette går igjen og igjen på utallige charts.

Begynner index å “prime” for en større korreksjon vil jeg gå utifra at man vil se økt volatilitet, svake rally, avtagende moment, volum til nedsiden osv, osv. Hvis jeg ikke tar helt feil skal vi og inn i en statistisk sett svakere sesong av markedet om ikke lenge. En retest av bunnen i 2023 vil alene sørge for over 40% korreksjon.

11 Likes
1 Like

Absolutt, kroneksempel på akkurat det, jeg har brukt sånne systemer i mange år på jobben selv, på sitt beste klarer de å generere scenarier som man ikke hadde tenkt på i det hele tatt, andre ganger kommer man raskt fram til en optimalisert variant av det man så for seg, scenarier som man i begge tilfeller finpusser og kontrollerer (validerer, som du sier) til slutt.
Men nå går utviklingen så fort at det er nesten bare definisjonen av AI som setter grenser for hva det kan brukes til. For en stund siden hadde vi et selskap på ose som sorterte eposter og gjorde diverse kontorarbeid (simplifai), som ble solgt for litt mindre enn 2 mrd (LOL), mens nå diskuterer man om man må sette det hele på vent for at menneskeheten ikke skal gå under. I kombinasjonen med IoT vil dette kunne bidra til økt produktivitet i mange sektorer, jordbruk logistikk, planlegging av prosesser +++ i et monn som vil påvirke hele økonomien, når det gjelder disse halvlederselskapene spesifikt virker det som vi er inne i klassisk eufori /fomo , redsel for å ikke være med på “the next big thing”.

1 Like

7 Likes

Lengste i historien. Det som kommer etter ender aldri bra

6 Likes

Greia med økonomien er jo at ting tar tid, akkurat som i militæret. Det er ikke veldig overraskende at ting ikke har knekt enda.

Mye av grunnen er jo at samtidig som FED satte opp renten, så kastet Biden inn noen tusen milliarder dollar inn for å flytte industri fra Kina til USA.

Her hjemme, så flommer oljeindustrien over av kontrakter, det samme gjelder laks osv. Eneste som sliter er byggebransjen og først og fremst når det kommer til husbygging. Ikke industri og infrastruktur.

Lønnsøkningene har jo også holdt greit tritt med inflasjonen.

Renten har heller ikke vært høy spesielt lenge.

9 Likes

The picture that market prices are now painting is for inflation to fall to central banks’ targets, for real growth to be moderate, and for central banks to lower interest rates fairly quickly—so the markets are now reflecting a Goldilocks economy.

As for the economy in 2024, it appears likely that inflation won’t fall as much, growth won’t be as much, and interest rates won’t be cut as much as is reflected in the prices. More specifically, growth will slow, as the cash/savings pile that was built up from the big 2020 and 2021 stimulations is being run down and the interest costs on existing debt will rise as debts mature, which will require debtors to refinance their debts at higher interest rates. As for inflation, if there are no shocks from exogenous forces, I estimate that inflation will probably be about a percent higher than expected. Given that there is a lot of imprecision in my estimates relative to what will actually happen, I don’t have strong bets placed on them.

At the same time, 1) internal political conflict forces, 2) external geopolitical conflict forces, and 3) acts of nature provide added downside risks to markets and economies, while 4) the technology force provides very interesting disruptive opportunities. These four forces will affect trade and regulatory policies, economic and military alliances, and the costs of paying for and the disruptions caused by economic and military wars, climate, and a lot more that will affect markets and economies.

1 Like

Å sitte utenfor indeks over tid må svi. Dersom man hadde investert på inversion så hadde man nå tålt en 23% korreksjon og fremdeles vært i null. Jo mer lead time man tillater den antatt kommende resesjonen og tilhørende krakk dess større må det krakket bli for at ikke passiv investering går netto positivt selv om man kjøper på inversion og selger på bunn. Det er med god grunn at tråden kalles bjørnefella, for de eneste her som slår indeks må være de som trader aktivt, ikke permabears.

12 Likes

Prøver du å bli blokkert du også?

Er lettere å tjene på de blå kakestykkene ja

3 Likes

Man ser sjelden lenger tilbake enn depresjonen på 30-tallet, når man skal se for seg hvordan det skal gå i aksjemarkedet, men i 1873 var det en lang nedtur i USA som varte frem til 1876, og i Europa var ruglet helt frem til 1896.

Poenget er at ingen perioder er like, fordi forutsetningene ofte er ulike. Kan godt tenkes at man går inn i en periode som er fundamentalt helt ulik det man har hatt på kanskje 150 år, og da er det ikke sikkert at det er så lett å se veien fremover.

7 Likes

Permabears vil slite uansett.

La oss ta statementet ditt om «utenfor indeks må svi» , la oss ta noen børser siste 4 år pre covid fallet:

Obx + 33%
Omx +26%
Dax + 25%
S&P + 50%
Kina -31%

For de som forstår hvordan compounding fungerer så har indeksinvesteringen din gitt:

Obx 7% årlig
Omx 6% årlig
Dax 6% årlig
S&P 11% årlig

For en avkastning….

Indeks er ut, stock picking er in.

3 Likes