Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

En ganske normal avkastning i en periode med minst en veldig uvanlig hendelse.

2 Likes

Indeks er for folk som ikke skjønner økonomi og finans.

1 Like

Mine erfaringer er at businessfolk og common sense er tilstede hos de beste investorene. De forstår bedrifter, sykluser, ser merverdi i et case, kostnadssiden, leverandører, og hvordan dynamikkene fungerer sammen.

Kombinerer man businessteft med finansinteresse med en dose risikojustering er man godt stilt å parkere indeks.

2 Likes

Som jo helst skal være 90% + av befolkningen. Bra at det finnes en måte å delta i verdiene som skapes av alle mennesker og datamaskiner og roboter som går på jobb hver dag

9 Likes

Dette ender jo opp i helt generelle betraktninger. De fleste som har funnet veien hit prøver vel å plukke aksjer. Men indeksene har ikke gjort det spesielt dårlig de siste årene. Og man vil ha oddsene mot seg ved å være utenfor markedet eller , enda verre , langtidsshort. Sånn tolket i hvert fall jeg innlegget hans.

3 Likes

Så lever vi vel i en verden hvor det viktigste er å pumpe cash inn i wallstreet mens vi driter i mainstreet hvor de “faktiske” verdiene skapes. Velfungerende markedsøkonomi med fri konkurranse :face_with_head_bandage:

2 Likes

Jeg skal kjøpe masse indeksfond når blodet flommer i gatene og du får stygge, onde blikk om du nevner ordet aksje høyt.

7 Likes

Klarer man å trade ut bear-fond til bull-fond, når markedet snur på bunnen, så burde man vel klare det samme på toppen? :see_no_evil:

2 Likes

Jeg vil si hva slags type pengesystem vi har er ganske så vesentlig. Med fiatpenger så “printer” vi oss bare ut av krisene.
Det blir helt feil å sammenligne nå og de årstallene der.

1 Like

Mulig det @Buffet , men det kan være forskjell på langsiktige forpliktelser og byrder, og økonomi og pengemengden her og nå.

Her og nå er rentene høye, og etter min mening vil de forbli høye en god del lengere tid en det markedet forventer. Feks tror jeg at det kanskje ikke blir noen rentekutt i US, at all, i 2024, fordi FED og Jerome Powell er smartere enn de fleste. Mens markedet forventer 5-6 småkutt.

Og dessuten, akkurat nå så er det en pågående QT i mengemengden når lån ikke blir fornyet.

Under det regime kan økonomiske forhold meget vel ligne på en lang periode etter 1873, som ble omtalt som den store depresjonen, til 1929 og 30-tallet.

I 1873 var det også jernbane-bobla som sprakk, med alt for mye penger inn der.

Er det mulig å tenke seg at AI, med Nvida er den samme boblen? Og drar ned techsektoren.

Husk at selv om man driver gjøn med fyren som skrev i Dagens Næringsliv at «internett er en boble» for 30 år siden, så ble jo det en IT-boble hvor internett-selskaper gikk på stjernesmeller.

Mao, selv om AI kan bli et paradigmeskifte, kan det likevel følge samme løypa, en smell og resett av bransjen. Veldig vanlig forløp.

5 Likes

Det er slik ‘demand drag’ fungerer. En må se for seg god vekst i kontantstrøm fra 2024-2040 i AI/produktivitet. Problemet blir at det er dratt frem. Ting tar tid.

I ca 2024-2026 hvor demand fra 2026-2030 er blitt dratt frem så blir bakrommet etter 2025/26 er et tomrom. Og med tomrom så betyr det at AI ordre går fra 30% vekst til 15% vekst. Lavere vekst gir kollaps i vekstmultipler. Det skjedde med dotcom, all demand 3-8 år ble dratt frem til 1998-2000, og de store fortjeneste begynte egentlig i 2009 og utover.

Da markedet falt -80% var det ikke fordi techen ble dårligere, kun fordi den marginale veksten ble lavere. Tech stupte da veksten dabbet av til solide tall, men det var for høye multipler.

10 Likes

Nedgang i omsetning var kanskje ikke det folk så for seg for bransjen…

Solgte en slik “dukkestue” i sommer. Det var 32kvm til 3,6M på løkka. Det var 31 interessenter og 7 som bød og den gikk for 3,65M. Fair pris. Kjøpt i 2018 for 3,08M. Så ca. 16% avkastning om man ser bort ifra felleskostnader på ca. 240k ila de 5 årene og 120k til megler, samt overpris på strøm til ca. 50k pga. 0 isolasjon i gammelt bygg. Tar man med det har jeg tjent 0 kr, og all “gevinst” kommer fra pengene jeg har tjent via jobb og investeringer underveis, ikke fra boligens prisstigning, fordi jeg har betalt tilsvarende profitten underveis(uten at man regner med renter eller avdrag), så det har kostet meg penger å kjøpe og eie leiligheten over 5 år. Samtidig har det gitt meg tak over hodet, og alternativkostnaden der er nok høyere enn det jeg har betalt, så derfor har det vært ok, men hadde jeg ikke bodd noe sted/i kjellern til mor og far, så ville jeg kommet bedre ut økonomisk enn ved å kjøpe og eie den leiligheten i 5 år til 3,08M og så selge til 3,65M. Mange virker å tro at det å eie er kostnadsfritt, det er det ikke i det hele tatt. Man går som regel med tap på totalpakken.

Hovedessensen i det man kjøper med leilighet i sentrum er: Man kan jobbe der uten bil. Det er fort verdt veldig mye i kostnader man slipper. Og man får generelt bedre lønn. Til sammen gjør det bunnprisen for leiligheter, altså minimumet som gir deg de to tingene, ganske høy. Men prisene avtar når man går over det nivået. Man er fort under 100k/kvm om man går opp i 40-50-60kvm eller høyere, fordi det ikke er ytterst nødvendig med de ekstra kvadratene, og derfor avtar kjøper-skaren veldig raskt. I 80kvm+ kategorien vi så på, så var det nesten bare oss i alle budrunder, og avslag på skambud i fjor høst. Den vi endte med var det 3 som bød på, og vi endte under 100k/kvm for en så og si helt ny leilighet i sentrum(6 år gammel).

Det å komme inn på boligmarkedet i Oslo som minimumsbeløp er høyt, men det å bo godt i Oslo er ikke så veldig dyrt, med mindre man skal kjøpe det aller kuleste. Dropper man det, så er det helt greie priser.

image

image

image

De syke kvadratmeterprisene gir seg med en gang man går litt opp i størrelse.

4 Likes

Du er miljøskadet av å bo i Oslo. :wink: Mens du betalte 3,08m for 32m2 i 2018, så betalte jeg 6,15 for 173+67m2 i 2019. Dvs et hus med utleieleilighet på 67m2 var med på kjøpt for et hus på 173m2. Betalte vel kanskje 1,5m for den ekstra leiligheten. Leies ut for 114k/året.

2 Likes

Rut +1,2%, ndx -0,1%

Så du tenker folk skjønner hva som vil funke av AI-satsingene og hvilke som er DOA? :see_no_evil:

Så stor tro har jeg ikke til menneskeheten.

1 Like

Nvidia market cap > Alphabet&Amazon

2 Likes

Norsk fond har flere hundre millioner i kriserammet inkassogigant – E24?

1 Like

VIXen ypper seg :rocket:

1 Like

Sjeldent syn med vix nærmere +10%, spx flat og krypto momentum spike

1 Like