Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Reversal og høy RS i de fleste av de sterkeste aksjene. Nvda, smci, crwd, vrt, uber, amd, now, anf, deck for nevne noen.
Med andre ord når smci er i grønt etter 175 % i år, så er det ikke full panikk enda. Nvidia også utrolig sterk. Det er aksjen å følge med på.
21-EMA på QQQ blir nok testet i morgen. Hvis man skal komme med et tips, så er det ikke å kjøpe dippen, men kjøpe styrke etter dippen. Man vet aldri hvor lenge det dipper. Close er alltid viktig på dager som idag.

Det er og option expiration på fredag, det spiller også inn i markedet.

+27.64%

Ema, mdma, kall det hva du vil.

95% down day med yields opp 13 basispunkter med verste breadth på over et år. Markedene sier ifra klart og tydelig at noe ikke stemmer. Nasdaq er opp 5% ytd.

Rut -4,5%
Vix opp +18% intra
Regionale banker snitter snart -6%

1 Like

:point_up_2:

1 Like

Jeg poengterte et viktig poeng med relativ styrke. De sterkeste aksjene stod imot idag. Men når du drar frem LSCC som en relevant aksje innen ai så skjønner jeg at det går over hode på deg. Den er forøvrig i pluss idag.

1 Like

Eiendom :see_no_evil:

Den store og avgjørende trenden og tilliten ligger i at inflasjonen i all hovedsak faller.
Om desimalen bak hovedtallet er 2 eller 4 er ikke avgjørende long term, man må bare ha tillit til at renteverktøyet virker og at bremsen har ønsket effekt.

Fullt mulig at vi får noen røde dager og flere punkter opp på 10Y, men for de aller fleste er tallene i dag oppløftende på sikt. Man har kontroll på prisveksten, men det betyr ikke at eiendom og banker er home free av den grunn.

Ha kapitalen i momentum skal man være investert i USA. Foruten det er det mye billig og bra andre steder i verden om ikke man skal sitte på selskaper med 20x earnings i snitt.

3 Likes

Uansett hvordan man vrir og vender på denne så er det verste print på over ett år. Det eneste jeg kan være enig i av spekulasjon er at dette skjedde pga årsskifte og større økninger i januar. CPI, Core cpi, super core, rent OR inflation, CPE core CPE ex ditt ex datt. En kan tviste på tallene så mye en vil for å få det resultatet man vil. Jeg bruker kun inflasjon og kjerneinflasjon som overall press på økonomien gjennom prisøkninger, men ser på alle.

Bevegelsene i rentepapirer er nesten det eneste som gir gode nok svar på hvordan markedet må tilpasse seg de nye tallene. Dvs de neste dagene vil også fortelle hvordan markedet rejusterer seg.

Forøvrig så er wealth inflation ala S&P all time high inflatorisk og deinsentiverer managements til å redusere arbeidsstyrken som går relativt sakte, men økt i tempo siste månedene

6 Likes

Det var seriøst dårlig tall, MoM på 0,7, som tilsvarer 8,7% på årsbasis for den tunge service komponenten er seigt.

Og verre, energi -0,9 MoM, heftig hjulpet av bensin -3,3 MoM…

Såå…., nå som bensin er på vei oppover igjen så vil de bidra til inflasjonen neste måned, ikke holde den igjen slik det var nå. Samtidig som service «is picking up steam»…

For meg ser ikke en renteheving fra FED utenkelig ut i mars.
Skulle det skje vil markedet få en voldsom realitetsorientering, særlig mtp at «markedet», inntil ganske nylig tror på 5-6 rentekutt for 2024.

5 Likes

For å gi utsagnet om at dette var seriøst dårlig tall litt kjøtt på beina:

Core CPI ser ut til å flate ut:
image

Og core service ser ut til å kunne skyte fart oppover, og Jerome Powell og hans team i FOMC snakker stadig om “core service”.

image

En MoM på 0,66 (0,7)% tilsvarer 8,2% på årsbasis, mao glohett, og tydelig på vei oppover…

Når man da for januar MoM har drahjelp nedover;

image

På solid -3,3% på månedsbasis, som tilsvarer snart 50% !! på årsbasis, så kan en jo forestille seg at hvis bensinprisene i februar-tallene ikke blir et blylodd rundt halsen på CPI-tallene, men heller en varmluft-ballong, som fort kan skje:

Samtidig som service øker noe i nærheten av det som skjedde i januar, ja da kan vi få en renteøkning fra FED i mars.

2 Likes

Alt for mange fokuserer på indekser, nyheter, vix osv. Se på hva aksjene du eier eller ser på gjør. Hvis aksjen du eier går bra, så blåser man i om indeksen er ned 2 %. Høy relativ styrke i går. Idag…

1 Like
5 Likes

:sweat_smile:

1 Like

Yields trender opp

Verdens største gjeldsinstrumenter er ned -6% YTD.

Det er -13% verre enn bankkrisen

Tiåringen er opp 60 basispunkter fra turning point i oktober.

For 3 uker siden trodde 3% markedsaktører at 10 åring kunne gå mot 5 i 24, og det er like langt til 5 som fra turnen.

Vol intra øker daglig.

Store aksjer trader +10% pre market og faller -15% etter åpning.

Flere quanter uavhengige av hverandre som er nøytrale mener markedene er skewed mot oppsiden i store put vol selgere. Spekuleres i at en aktør må blowe og at det kommer reguleringer til bruken av 0dte osv.

Crude er opp +15% fra turn

USDJPY prøver å gå gjennom nærmest daglig

Krig og økt opprustning øker belastning på kost og bnp

Energivalg som er dyrere øker kostnadsbasen

Her er det voldsomt med muligheter for enhver som bruker tiden godt på å finne bransjer og caser.

9 Likes

Economists, attorneys general and consumer advocates have raised concerns about BNPL, noting that a lack of data, transparency and formal regulations make it difficult to know and track just how much additional debt consumers are incurring.

“BNPL could lead to an increase in consumer debt, as consumers may be more likely to take on additional debt if they know they can spread out the payments,” Wells Fargo economists wrote in December 2023, when BNPL use was booming during the holidays. “Because no central repository exists for monitoring it, growth of this ‘phantom debt’ could imply total household debt levels are actually higher than traditional measures (reported by the Federal Reserve.)”

Some of the greatest downside risks for consumers are when they stack multiple BNPL loans and then pay for those programs with a credit card, economists and researchers have previously told CNN.

2 Likes

Fantastisk når forsker på maskinlæring robotics med awards samt chief AI og reasearch scientist hos Meta + research scientist Google/deepmind sier at økonomisk value er overstreched. Men wall street og enkelte folk på forum er sikkert bedre på AI. Litt som alle vaksinekspertene.

5 Likes

Jeg fortsetter å slå den døde hesten min, for de som er interesserte, men fant en interessant artikkel som kan gi et hint om hvilket tidsperspektiv FED snakker om når de sier “over time”.

Under er en figur fra linken over, der det er gitt et regne-eksempel på average inflation:

Og den figuren kan hjelpe oss å modellere når FED eventuelt setter rentene ned.

Selvsagt blir det et gjettverk, siden FED aldri har gitt noen matamatisk formel eller sagt noe som helst om hvilket tidsperspektiv man snakker om i “over time” i den nye politikken fra august 2027 der 2% target er byttet ut med “2% average over time”.

Fra figuren over, og i diskusjonen om prinsippene, bruker Dallas FED 2 år som eksempel.
Jeg synes det derfor er rimelig å tenke at; hvis FED bruker 2 år i eksemplet sitt, så er ikke det veldig langt unna den tidsperioden FED faktisk tenker på (selv om de ikke vil si det konkret) når de snakker om “2 % inflation over time”. Og «over time» da er 2 år.

EDIT: Eksempelvis må vi tilbake til 2007 ! for at gjennomsnitt inflasjon over perioden skal bli 2%, så intensjonen er nok mer forward enn backward looking, if that make sense.

Fra modellen i chart 2 over ser man også hvordan lag tiden er i forhold til “real time inflation”, med 2-års-bruken på “over time” og det er ca 1 år (merket grønt av meg).
Det variere selvsagt med hvor langt fra 2% man er til en hver tid, men det er mulig å “ball park” modellere det.

Hadde inflasjonen fulgt grønn linje (over ca 2 år) hadde vi snart vært på average inflation 2%, men retningen (kontinuerlig bratt fall) hadde selvsagt gjort at vi hadde allerede fått kutt.

Jeg tror at FED høsten 2023 så for seg i beste fall orange linje og i verste fall lysebrun, og at orange linje ville gitt 3 kutt i 2024 mens lysebrun ville gitt først et godt stykke ut i 2025, og kanskje senere.

Siste inflasjonstall tilsier at vi faktisk er på brun linje, og rentekutt er i det blå.

Min teori er også at FED skal gjøre som de har sagt; bond buy back av langsiktig gjeld. Og slik det ligger an nå kommer jo den planen til å fungere enda bedre enn FED har kunnet håpe på. Og i tillegg er FED i ferd med å gjøre rentevåpenet sitt skikkelig potent.

Jerome Powell sitter med fire ess på hånda, og har verdens beste pokerfjes. Han må være utrolig fornøyd med seg selv om dagen.

6 Likes