Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Merker jo at i min bransje, softwareutvikling, så har AI gjort sitt inntog i verktøyene vi bruker. Ser for meg at det kan brukes mer og mer av sluttbrukere. Slik som excel brukes i dag.

3 Likes

Jeg synes følgende verdikjede er veldig interessant:

ASML i Nederland er produsent av maskiner som kan lage computer chips:

image

ASML selger maskiner til blant annet Samsung, TSMC og Intel, maskiner som koster litt penger.

image

Disse super chipsen selges til Nvidia som bruker det i sine i sine produkter

De viktigste kundene til Nvidia:

Og hva skal det brukes til:

image

Akkurat som Google og andre.

Forskning og visjoner gir som sagt ikke penger direkte i kassa, og det er det jeg mener med at i gullrushet er det Nvidia som selger hakker, spader og panner.

Kanskje Meta, Google og alle andre som investerer i AI finner gull, men jeg mener at “the jury is still out on that”.

Denne AI-teknologien er ikke billig, og til syvende og sist er det bunnlinja som teller, og da må kjøperne av hakker og spader finne gull.

Det jeg synes er spennende er om en teknologi som i sin essens er “hypotese-genererende”, kan gi nok verdiskapning , for mange nok, der produksjon i stor grad ikke handler om kreativitet, men hypotesetesting, kvalifisering og sluttkontroll. I et regulert regime hvor ting må etterprøves overfor kontrollinstanser skikkelig validert og dokumentert.

Følgende artikkel fra Zerohedge vil det sikkert være mange politiske meninger om, men handler i bunn og grunn om en teknologi som er vanskelig å validere, og er mer “hypotese-genererende” enn hypotese-testende og validerende

5 Likes


Er det ikke her man poster slikt? 😵‍💫

3 Likes

Kan noen forklare

  1. hva er det som skiller en boble fra en ikke-boble?
  2. hvordan demand ikke dras fremover, veksttakt holder seg uten at marginer faller? (Årsbasis)

Og det viktigste

  1. hvorfor priser ikke verdens viktigste marked, treasuries, inn høyere produktivitet og fallende kurver? Kurvene er fortsatt invertert….

Usdjpy 150,5- Japan og nikkei er på vei til å få et inflasjonsproblem. Er markedet klare for innstramninger fra Japan?

Datostemple dette, kan være spot on perfekte tid for å shorte:

8 Likes

Verdt å legge merke til at nasdaq ikke printet en ny high i går, men S&P gjorde det.

At det kommer en korreksjon er det ikke tvil om. Men når den kommer er jo det store spørsmålet.
Blir den bred, eller konsentrert mot AI/Tek-biten som har hatt en voldsom vekst?

Tror det viktigste er å ikke bli for låst inn i ett narrativ for så å lete etter bekreftende informasjon, og ignorere alt annet.

Det er folk med langt bedre innsikt en vi som frekventerer dette forumet som har brent seg på å prøve å “time” markedet, eller posisjonert seg på feil side.

Er du en person som går både bull og bear alt ettersom hva man ser, så tror jeg man er mye mer nøytral til hva markedet gjør. Er man kun bull/bear, vil man automatisk søke mer mot bekreftende syn på hva man selv tror markedet skal.

5 Likes

Siden vi skal datostemple andres innlegg så har jeg datostemplet denne til 19. april 2023. S&p 500 på 4178, nasdaq 13183.

8 Likes

https://www.ft.com/content/bdc38450-ad04-45df-8896-cb60267e7d9f

Hva syns du om siste podcasten til Tangen da? CEO i LSEG er ganske stoked på gevinstene han får fra generativ AI levert av Microsoft. For smalt? For lite verdiskapning til for lite folk?

https://www.nbim.no/en/publications/podcast/london-stock-exchange-group-ceo-leadership-ceo-pay-and-busting-silos/

1 Like

Hahah :sweat_smile: jeg kan gjerne bruke noen minutter på å finne haugevis av slike innlegg du har skrevet før om det er det du er ute etter her altså :see_no_evil:

4 Likes

Selvfølgelig treffer jeg ikke på alle, men det treffes på mye. Jeg har sluttet å gi seriøse råd på tid, gearing eller produkt. shorter ikke direkte, kun brukt opsjoner —> vol. Jeg bruker ordet short for nedgang, men det er vanskelig for noen. Jeg kan fint «shorte» direkte selskaper/sektorer på dag og ukesbasis og være strålende fornøyd fordi jeg ser rotasjoner eller diskresjonære observasjoner. Til den over er det syklisk. Diskusjonene som ble til med blant annet jcp og bamse ga mening å gi videre kontekst.

Motsatt: jeg er ikke long indeks. De som er long indeks bruker ikke tiden på å være long 3-5 selskaper som de burde ta ukesvis for kun å finne en. Du finner kanskje 1 på oslo børs. Den største long muligheten kommer når rut2k som er i bear marked får internt momentum. Det er ikke gode risk rewards i ultracap med mindre du forvalter $10B+. Hvis indeksene korrigerer 5-10% og markedsbetaen fungerer(drar ned) på de utvalgte aksjene vil det være veldig god innganger fordi dagens prisinger er såpass svake på enkelte markedsverdier og sektorer. Og overraskende nok, det er da det handler om å koble AI sammen for hvem som klarer å virkelig utnytte teknologien.

6 Likes

image

Minner meg om Oslo på tidlig 90-tallet når man kunne få en leilighet i bytte mot et kjøleskap.

3 Likes

image

– En korreksjon vil trolig betraktes som en kjøpsmulighet

13:55

Anders Nybakken Kvale

DEL

Nordea går inn i mars som «overvekt» i aksjer, ifølge en oppdatering.

– Aksjer har startet året sterkt med nye toppnoteringer i USA, Europa og til og med Japan. Den sterke utviklingen blir støttet av et «solid fundament» med utsikter til god økonomisk vekst. Men sentimentet har også steget til relativt høye nivåer. Det øker risikoen for en kortsiktig korreksjon i markedet. En eventuell korreksjon vil trolig betraktes som en kjøpsmulighet av mange og derfor være kortvarig.

Det skriver Nordea-strategene Erik Bruce og Joachim Bernhardsen.

De er ikke bekymret for at verdsettelsen av globale aksjer har klatret til over sitt langsiktige gjennomsnitt.

– De store teknologigigantene er dyre og trekker opp prisingen av det amerikanske markedet. Det skaper en viss bekymring for en boble, men om inntjeningen stiger i tråd med forventningene, er ikke dagens verdsettelse av teknologiselskapene problematisk. Men samme drahjelp fra gigantene får ikke aksjemarkedet i år. Nå blir oppgangen bredere basert, forklarer strategene.

2 Likes

Husker hennes kjøp ble publisert i denne tråden ett år tilbake i tid med noen emojier. På tide med en oppdatering :relaxed:

5 Likes

Husprisene i USA på ny ATH. Var vel ikke noe som lå i korta for ett år siden :grinning:

4 Likes

De amerikanske regionbankene fortsetter å streve, New York Community Bank falt nye 26% i går etter at de innrømmer mer trøbbel og endrer i lederposisjonene nok en gang.

Det er litt fascinerende at det på den ene siden er full fest, mens på den andre siden, så knaker det i sammenføyningene for f.eks. New York Community Bank (nevnt i posten over).

https://ycharts.com/indicators/us_unemployment_rate
https://tradingeconomics.com/united-states/employment-rate

Jeg lurer på om man kan bli litt lurt av de lave arbeidsledighetstallene til å tro at økonomien har nådd toppen og at den ikke kan vokse videre. Hvis man så ser på arbeidstallene, så ser man at de er på 60,2%, ned fra maksen før covid på 61,2%. Dvs at det er et prosentpoeng å gå på.

Tall fra NHOs egne undersøkelser viser at 50 prosent av byggenæringen venter en forverring de neste seks månedene. 34 prosent melder at de vil gjennomføre permitteringer de neste tre månedene.