Jeg synes følgende verdikjede er veldig interessant:
ASML i Nederland er produsent av maskiner som kan lage computer chips:
ASML selger maskiner til blant annet Samsung, TSMC og Intel, maskiner som koster litt penger.
Disse super chipsen selges til Nvidia som bruker det i sine i sine produkter
De viktigste kundene til Nvidia:
Og hva skal det brukes til:
Akkurat som Google og andre.
Forskning og visjoner gir som sagt ikke penger direkte i kassa, og det er det jeg mener med at i gullrushet er det Nvidia som selger hakker, spader og panner.
Kanskje Meta, Google og alle andre som investerer i AI finner gull, men jeg mener at “the jury is still out on that”.
Denne AI-teknologien er ikke billig, og til syvende og sist er det bunnlinja som teller, og da må kjøperne av hakker og spader finne gull.
Det jeg synes er spennende er om en teknologi som i sin essens er “hypotese-genererende”, kan gi nok verdiskapning , for mange nok, der produksjon i stor grad ikke handler om kreativitet, men hypotesetesting, kvalifisering og sluttkontroll. I et regulert regime hvor ting må etterprøves overfor kontrollinstanser skikkelig validert og dokumentert.
Følgende artikkel fra Zerohedge vil det sikkert være mange politiske meninger om, men handler i bunn og grunn om en teknologi som er vanskelig å validere, og er mer “hypotese-genererende” enn hypotese-testende og validerende