– Inflasjonen må ikke ned på 2 prosent før renten kuttes. Idet den er på 2 prosent, skal renten være på normalnivå. Da må det kuttes litt før.
Inflasjon på 2 prosent er målet til Norges Bank.
– Hva skal til for at det ikke blir rentekutt i juni?
– Den opplagte kandidaten er hvis lønnsoppgjøret går av skaftet og ender godt over 5 prosent, sier Jullum.
Han legger til at avgjørelsen til andre sentralbanker spiller inn.
– Hvis andre sentralbanker ikke kutter renten, blir det vanskeligere for Norges Bank å gjøre det. Dette er av hensyn til kronekursen og importert inflasjon. Da reduseres handlingsrommet til sentralbanken her hjemme."
Jeg tenker at om den norske renta skal ned 2% (minimum) på 2 år (8 kutt) betyr det nødvendigvis at FED også kutter renten betydelig i løpet av de neste 2 årene. Hvilket jeg selvsagt har liten tro på siden FEDs nye rentepolitikk f.o.m august 2020 er 2% inflasjon over tid.
Skulle jeg imidlertid ta feil, og Danske Bank få rett i sin spådom så kan ikke jeg skjønne annet enn at makro-økonomien har gått på en stjerne-smell. FED gir ikke fra seg rente-våpenet sitt nå som det endelig har fått det tilbake, bare fordi Wall Street sutrer litt. Det skal først brukes hvis SHTF.