Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Intraputs nvidia nærmere +10.000%. 100 gangeren.

Hvis ikke folk skjønner at -9% på intrabevegelser på ultra cap er kreftsymptomer vil man aldri skjønne hva boble og spekulasjon er

9 Likes

En ting er å forstå hva en boble er, en helt annen ting er å time hvor lenge den faktisk kan vare før den sprekker.

9 Likes

Kan jeg gratulere deg med gigantgevinst og et liv på solsiden? :sweat_smile:

1 Like

Yessir🤝🏼

8 Likes

Grattis! :moneybag:

2 Likes

Det fortjente du :smiling_face_with_three_hearts::+1:

1 Like

Fullt fortjent av en dyktig investor :raised_hands:

Har ikke noe særlig erfaring med opsjoner selv, men har en kammerat som stadig sendte over screenshot av stigningen på opsjoner han satt på. Det så veldig morsomt ut helt til jeg spurte hvordan han lå an totalt sett :sweat_smile::see_no_evil::rofl: Så tipper det er vanskelig å lykkes.

5 Likes

opsjoner er en egen kunst, men passer perfekt rundt all time og bobleterritorium. Jeg er absolutt ingen opsjonsekspert, men det trenger en ikke være heller.

Nvidia fallet i går var det største intradag market cap fallet verden har sett, ever.

Jeg har jo anbefalt her inne å rullere opsjoner på nvidia hele veien dypt OTM spesielt mot forfallsdag fordi en dag smeller det. Fredag er forfallsdag, og nvidia gappet opp market cap størrelsen på Equinor fordi det kom melding om en mulig splitt fra en kilde.

Flere ting jeg ser minner om en historisk high(2008/99 end bull market) som gjør meg komf med å øke intra på spesielle boblebevegelser. Ingen anbefaling om å kopiere nå, fordi det er egentlig for sent for den type plays med mindre 1000 marken blir truffet senere eller man kan fade store oppganger

8 Likes

Du bruker saxo ikke sant? Har brukt cmc og ig selv, men du har kanskje erfaringer fra disse også?

Nikkei ned -3% og ned -5% på tre dager. Største fall på 2 år.

2 Likes

Matprisene har ikke falt i februar siden 2001.

4 Likes

“falt”, den styres jo med jernhånd. Dette er et valg matvarekjedene har gjort basert taktikk. Vi har ikke et fritt marked på matpriser i Norge, det styres av noen få personer.

5 Likes

Ser ikke ut til å hjelpe noe voldsomt for hvermansen da

3 Likes

Så, tror du matprisene falt fordi:

a) De få personene som styrer matprisene følte seg gavmilde
b) Prisene inn til butikkene gikk ned
c) Annet

1 Like

d) Matvarebransjen har fått mye fokus og motbør, de vil få fokus vekk fra seg. Så de setter ned prisen på varene som folk handler mest midlertidig.

Sjekk kjøttdeigprisen nå mot tidligere, ned 20-40% til 40-60kr. Kommer til å stige tilbake til 70-90kr igjen ila. året. Som det var for bare mnder siden.

Ja de får lavere priser på kjøtt nå pga. overproduksjon og fulle lagre, men det er ikke hele regnestykket. Butikkene vil ta så høy pris de kan uten å bli tatt for å drive et rimelig tight oligopol uten reell konkurranse. Det sammenblandet med digital prising, som drives sentralt er ganske heftig. De kan med sine systemer etter hvert sette opp prisen på tacolefser når noen plukker med seg taco-krydder og liknende. Prisene er allerede ikke statiske i det hele tatt, og vil bare bli mer dynamiske.

1 Like

Tror du prisen på kjøttdeig slår hardt inn i SSB sin statistikk?

De må gi samme pris eller lavere enn det som stod når kunden plukket opp varen (hvor prisen stod).

Pris-tagene er digitale, de kan styres sentralt. De priser allerede etter hvilken dag det er og hva som er trendene hver dag, og vil bare bli mer dynamiske. Det som ikke er dynamisk er SSB sin statistikk. Den er bare et øyeblikksbilde, og matvarekjedene kan f.eks. spekulere i å sette ned prisene for å få ønsket effekt langt fram i tid.

2 Likes

Gassprisene er kommet ned på samme nivå som før Russland begynte å fucke det til.

Gass futures prises til 25-30$ de neste to årene. (ref: Dutch TTF Natural Gas Futures Pricing)

Gassprisene har vært en stor driver for høye strømpriser i Europa, noe som nå burde normaliseres. Jeg antar også at endel industri som har vært stengt ned pga høye gasspriser blir startet opp igjen. Høye strømpriser har igjen vært driver for høye priser på mange andre produkter.

7 Likes

Edruelige gasspriser er bra for den Europeiske økonomien, og for verdensfreden (mindre makt til gassnasjoner som Russland), men neppe veldig drivende for global økonomi hvor USA og Asia er betydelige størrelser.

Vi har fått edruelig gasspriser i Europa fordi tysk industri legges ned.

1 Like