Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

Hvis det i tillegg blir La Niña kan det bli litt utfordrende for Europa neste vinter.

USA sin eksportkapasitet er forventet Ä Þke kommende Ärene, og det vil/kan hjelpe, men det kan naturligvis komme forsinkelser pÄ den fronten. Pr idag er eksportkapasitet fra USA antatt Ä dobles fra 10 idag til 20 frem til og med 2026.

1 Like

Saudi-Arabia setter den offisielle salgsprisen (OSP) for Arab light-olje til kunder i Asia opp med 0,2 dollar fatet for april, til 1,70 dollar fatet over Oman/Dubai-referanseprisen.

Det rapporterer Reuters onsdag, og viser til tre kilder.

Prisen er omtrent pÄ linje med markedsforventningen, som var at Saudi Arabia ville holde OSP-prisene til Asia uendret eller opp med 0,1-0,2 dollar fatet for april.

Kinas rÄoljeimport var 10,74 millioner fat pr dag i januar og februar 2024, opp 3,3 prosent fra samme periode Äret fÞr. Sammenlignet med desember var imidlertid importen ned fra 11,39 millioner fat pr dag.

2 Likes

At Kina bruker mindre olje i den ene delen av Äret de tar fri i massevis er ikke sÄ rart, at yoy er positivt er et lite signal, men generelt tror jeg man bÞr se pÄ alle andre mÄneder for kina og olje.

1 Like

Den viktigste betraktningen er hvilket konsum som var forventet av Kina i denne perioden, og eventuelle avvik fra forventningen. Samtidig kan en se til andre indikatorer:

  • Kinas jernmalmimport var i januar og februar 2024, opp 8,1 prosent fra samme periode Ă„ret fĂžr
    -StÄlprodukteksport var opp 32,6 prosent i januar-februar pÄ Ärsbasis, mens stÄlimporten var ned 8,1 prosent.
  • kullimport steg 23 prosent i januar-februar 2024 fra samme periode Ă„ret fĂžr.
    Denne er vel relevant ogsÄ:
    Den kinesiske handelen har tatt seg opp i Ärets to fÞrste mÄneder. Eksporten Þkte med 7,1 prosent, mÄlt i dollar sammenlignet med samme periode i fjor, ifÞlge offisielle statistikker. Det var ventet en vekst pÄ 1,9 prosent, ifÞlge Reuters.
4 Likes

Oktober er ogsÄ en lunefull mÄned med golden week i Kina

1 Like

2 Likes

Ninepoint = permabull Nuttall. Tar han med en klype salt

Oljeprisene stiger fredag morgen, og handles rundt 1 dollar pr fat hĂžyere siden Oslo BĂžrs stengte torsdag.

Oljeprisene steg etter en kortvarig driftstans ved Keystone-rÞrledningen, som er en viktig rÞrledning for transport av kanadisk rÄolje til USA, noterer Bloomberg News. OperatÞr TC Energy bekreftet driftstansen, og opplyste at tjenesten ble midlertidig suspendert som et forebyggende tiltak og at ingen rÄolje ble sluppet ut.

Kommentarer fra USAs sentralbanksjef Jerome Powell om at sentralbanken nÊrmer seg den tilliten de trenger for Ä kunne senke rentene, bidro til Ä svekke dollaren og gir stÞtte til rÄvarepriser inkludert olje.

-Vi forventer at oljemarkedene forblir stramme pÄ kort sikt, stÞttet av tilbudskutt fra Opec+ og bedre enn ventet forbruksdata denne uken fra USA og Kina, sier investeringsstrateg Han Zhong Liang i Standard Chartered, ifÞlge Bloomberg News.

Kinas oljeetterspÞrsel har gÄtt inn i en fase med lav vekst ettersom nasjonen gÄr bort fra fossilt drivstoff, uttalte landets stÞrste energiprodusent, ifÞlge Bloomberg News. Selv om det totale forbruket vil fortsette Ä vokse, vil Þkt bruk av elektriske kjÞretÞy og lastebiler drevet av LNG redusere bruk av bensin og diesel i Är, sa Lu Ruquan, sjef for China National Petroleum Corp.'s Þkonomi- og teknologiforskningsinstitutt, til Bloomberg News.

2 Likes

Relevant er at russisk raffineri kapasitet er redusert. Samtidig tenker jeg at det er lite som hindrer Ukraina i Ä gjÞre det samme pÄ nytt.

Dyrere bensin og diesel, billigere olje?

Samtidig tenker jeg oljeprisen er i hendene pÄ Saudi Arabia.

2 Likes

Dyrere diesel gir bedre marginer for raffinerier andre steder i verden, som igjen vil gjÞre at alle pusher for Ä utnytte kapasiteten maksimalt. SÄ oljeprisen trenger ikke nÞdvendigvis bli massivt pÄvirket av at én aktÞr slutter Ä eksportere diesel. Markedet for tank og produkttank er mer komplekst, der vil hvor oljen raffineres pÄvirke mye.

1 Like

Jeg har tatt grafen til @pleximus83 , og lagt pĂ„ en gul strek for sommerferien i for alle Ă„r siden 2017, det som i USA er kjent som “driving season”. Og det er et kjent fenomen at “oil inventory” gĂ„r ned da, globalt, fordi USA pĂ„virker mye, og man “kjĂžrer rundt pĂ„ ferie” andre steder i verden (hvor forbruket er hĂžyt ) ogsĂ„.

Kanskje ninepoint “tar litt i” , men som jeg har vist med den grĂžnne streken er det ikke sĂ„ uvanlig at “oil inventory” ogsĂ„ gĂ„r ned fĂžr “driving season”.

Det er med den vinrĂžd fargen jeg mener han tar i litt ekstra, men synes han har et godt poeng, og tror vi ender i intervallet jeg har indikert med rĂždt, fortsatt rekord-lavt.

Og noe som betyr hÞye oljepriser (og fortsatt hÞy inflasjon, og hÞye renter, kanskje vi fÄr en renteÞkning av FED i juni i stedet for en rentenedgang).

Driving season (google search):

Jeg synes grafen pleximus83 postet er relevant, og at ninepoint er “on point”.

3 Likes

Kommentar til grafen i forrige post om “driving season” og “oil inventory”:

Man kanskje innvende at oil inventory ikke alltid gĂ„r ned i “driving season”, ser man pĂ„ grafen i forrige post var jo nettoen omtrent null i 2022.

Da vil jeg pÄpeke at 2022 var et spesielt Är, med skyhÞy oljepris, sÊrlig rett fÞr driving season, som indikert med grÞnt i grafen under. Og det er jo da mange tar en beslutning om de faktisk skal farte rundt, men ogsÄ hÞy pris i driving season (gult).

Jeg tenker at poenget mÄ vÊre at tross skyhÞye oljepriser ble det ikke noe netto iventory buidl i lÞpet av driving season.

1 Like

FÞlgende blog-innlegg forklarer noe som egentlig er helt opplagt, og jeg antar de fleste selv mener de har full kontroll pÄ.

Og det er hvor full oljelagrene er ift snittet, og at det bestemmer prisen pÄ olje.

"C.I. goes up and WTI goes down. That’s a pattern that you can take to the bank. Until C.I. starts to decrease, oil price is going to wander aimlessly a few dollars above or below its marginal price."

Det er ikke vanskelig Ă„ se at CI (comparatory inventory) er godt og negativt korrelert til oljeprisen.

Slutten av 2022 og 2023 sÄ slik ut:

Blog-innlegget forklarer godt hvordan marginal prisen vandrer langs CI-kurven:

Og ser vi pÄ antatt projeksjon og sammenligner de CI betyr det godt over 100$ fatet i sommer, hvis vi fÄr et trekk i de mest kritiske mÄneden i 2024; i april og mai , og en sparsommelig bygging i mars, siden "driving season " er ganske sikker = trekk.

image

I midten av mars fÄr vi CI for februar, men januar 2024 var trenden ned (og oljeprisen opp).

3 Likes

Hva skjer hvis Saudi Arabia produserer 1m ekstra om dagen? Eller 1m mindre? NÄr man tenker over det, sÄ skjÞnner man at det fÞrst og fremst er politikk som styrer prisen.

Saudi Arabia har tidligere pĂžst ut olje og krakket prisen eller holdt tilbake, slik som nĂ„ (ca 2-3m om dagen). Å spĂ„ oljeprisen uten Ă„ se pĂ„ hva SA gjĂžr et bare tull.

2 Likes

Nemlig, og det er derfor Vesten er i en potensielt vanskelig situasjon nÄ, fordi ting er radkialt forandret fra 2021 til 2024.

Og forklaringen finner du i et innlegg jeg skrev for 12 dager hvor jeg beskrev hvordan break even priser i Bakken shale play har doblet seg fra 40 til 80 dollar, og i Permian fra 30 til 60 dollar, og er pÄ vei oppover.

NĂ„r man legger til at Russland og sĂŠrlig Saudi Arabia har ekstra produksjons-kapsitet kan et scenario ved resesjon vĂŠre en mulighet for Saudi Arabia i samarbeid med Russland Ă„ legge USA sin oljeproduksjon fra shale-oljen “brakk”.

SA kan skru opp produksjonen av olje ved resesjon, send oljeprisen fra en resesjonsprising pÄ 50 dollar og videre rett ned til 10 dollar fatet, og alle smÄprodusentene i US skiferolje til skifteretten. USA stÄr da kun igjen med store kommersielle aktÞrer, som bare holder liv i tier 1 felt.

NĂ„ trenger selvsagt Saudi Arabia og Russland penger, men Saudi Arabia kan lĂ„ne, og Russland har 18% gjeld av GDP, sĂ„ det kan de ogsĂ„ klarer seg den korte perioden med lave priser man “trenger” for Ă„ knekke ryggen pĂ„ USA sin shale olje.

Jeg tror kanskje ikke Saudi Arabia Ăžnsker Ă„ fremstĂ„ som sĂ„ kynisk, eller Ă„ skape turmoil, men det er jo uendelig men scenarier hvor det er den “andre sin skyld” at det skjer.

Dette kommer de til Ä gjÞre. Det er poenget mitt. Timingen? Den er jeg langt fra sÄ sikker pÄ som deg.

Et interessant punkt er at USA har sykt mye ledig lagringskapasitet. De kan fint lage 2m/dagen i 180 dager. De har solgt pÄ 70-140$ og vil fint kunne kjÞpe pÄ 40-60$.

De har da virkelig gjort dette tidligere? :thinking:

1 Like

Baker Hughes’ riggtelling for USA var ned 7 pĂ„ ukesbasis til 621 rigger pr 8. mars og ned 124 rigger pĂ„ Ă„rsbasis, meldte Baker Hughes fredag.

Antallet oljerigger i USA var 504, ned 2 fra foregÄende uke, og ned 86 pÄ Ärsbasis. Antallet gassrigger i USA var 115, ned 4 pÄ ukebasis og ned 38 pÄ Ärsbasis.

Offshore USA var det 21 rigger, uendret fra foregÄende uke, og opp 7 pÄ Ärsbasis.

Det var 557 horisontale rigger i USA, ned 4 pÄ ukesbasis og ned 135 pÄ Ärsbasis. Det var 13 vertikale rigger, ned 3 fra forrige uke og opp 1 pÄ Ärsbasis.

1 Like