Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Oktober er også en lunefull måned med golden week i Kina

1 Like

2 Likes

Ninepoint = permabull Nuttall. Tar han med en klype salt

Oljeprisene stiger fredag morgen, og handles rundt 1 dollar pr fat høyere siden Oslo Børs stengte torsdag.

Oljeprisene steg etter en kortvarig driftstans ved Keystone-rørledningen, som er en viktig rørledning for transport av kanadisk råolje til USA, noterer Bloomberg News. Operatør TC Energy bekreftet driftstansen, og opplyste at tjenesten ble midlertidig suspendert som et forebyggende tiltak og at ingen råolje ble sluppet ut.

Kommentarer fra USAs sentralbanksjef Jerome Powell om at sentralbanken nærmer seg den tilliten de trenger for å kunne senke rentene, bidro til å svekke dollaren og gir støtte til råvarepriser inkludert olje.

-Vi forventer at oljemarkedene forblir stramme på kort sikt, støttet av tilbudskutt fra Opec+ og bedre enn ventet forbruksdata denne uken fra USA og Kina, sier investeringsstrateg Han Zhong Liang i Standard Chartered, ifølge Bloomberg News.

Kinas oljeetterspørsel har gått inn i en fase med lav vekst ettersom nasjonen går bort fra fossilt drivstoff, uttalte landets største energiprodusent, ifølge Bloomberg News. Selv om det totale forbruket vil fortsette å vokse, vil økt bruk av elektriske kjøretøy og lastebiler drevet av LNG redusere bruk av bensin og diesel i år, sa Lu Ruquan, sjef for China National Petroleum Corp.'s økonomi- og teknologiforskningsinstitutt, til Bloomberg News.

2 Likes

Relevant er at russisk raffineri kapasitet er redusert. Samtidig tenker jeg at det er lite som hindrer Ukraina i å gjøre det samme på nytt.

Dyrere bensin og diesel, billigere olje?

Samtidig tenker jeg oljeprisen er i hendene på Saudi Arabia.

2 Likes

Dyrere diesel gir bedre marginer for raffinerier andre steder i verden, som igjen vil gjøre at alle pusher for å utnytte kapasiteten maksimalt. Så oljeprisen trenger ikke nødvendigvis bli massivt påvirket av at én aktør slutter å eksportere diesel. Markedet for tank og produkttank er mer komplekst, der vil hvor oljen raffineres påvirke mye.

1 Like

Jeg har tatt grafen til @pleximus83 , og lagt på en gul strek for sommerferien i for alle år siden 2017, det som i USA er kjent som “driving season”. Og det er et kjent fenomen at “oil inventory” går ned da, globalt, fordi USA påvirker mye, og man “kjører rundt på ferie” andre steder i verden (hvor forbruket er høyt ) også.

Kanskje ninepoint “tar litt i” , men som jeg har vist med den grønne streken er det ikke så uvanlig at “oil inventory” også går ned før “driving season”.

Det er med den vinrød fargen jeg mener han tar i litt ekstra, men synes han har et godt poeng, og tror vi ender i intervallet jeg har indikert med rødt, fortsatt rekord-lavt.

Og noe som betyr høye oljepriser (og fortsatt høy inflasjon, og høye renter, kanskje vi får en renteøkning av FED i juni i stedet for en rentenedgang).

Driving season (google search):

Jeg synes grafen pleximus83 postet er relevant, og at ninepoint er “on point”.

3 Likes

Kommentar til grafen i forrige post om “driving season” og “oil inventory”:

Man kanskje innvende at oil inventory ikke alltid går ned i “driving season”, ser man på grafen i forrige post var jo nettoen omtrent null i 2022.

Da vil jeg påpeke at 2022 var et spesielt år, med skyhøy oljepris, særlig rett før driving season, som indikert med grønt i grafen under. Og det er jo da mange tar en beslutning om de faktisk skal farte rundt, men også høy pris i driving season (gult).

Jeg tenker at poenget må være at tross skyhøye oljepriser ble det ikke noe netto iventory buidl i løpet av driving season.

1 Like

Følgende blog-innlegg forklarer noe som egentlig er helt opplagt, og jeg antar de fleste selv mener de har full kontroll på.

Og det er hvor full oljelagrene er ift snittet, og at det bestemmer prisen på olje.

"C.I. goes up and WTI goes down. That’s a pattern that you can take to the bank. Until C.I. starts to decrease, oil price is going to wander aimlessly a few dollars above or below its marginal price."

Det er ikke vanskelig å se at CI (comparatory inventory) er godt og negativt korrelert til oljeprisen.

Slutten av 2022 og 2023 så slik ut:

Blog-innlegget forklarer godt hvordan marginal prisen vandrer langs CI-kurven:

Og ser vi på antatt projeksjon og sammenligner de CI betyr det godt over 100$ fatet i sommer, hvis vi får et trekk i de mest kritiske måneden i 2024; i april og mai , og en sparsommelig bygging i mars, siden "driving season " er ganske sikker = trekk.

image

I midten av mars får vi CI for februar, men januar 2024 var trenden ned (og oljeprisen opp).

3 Likes

Hva skjer hvis Saudi Arabia produserer 1m ekstra om dagen? Eller 1m mindre? Når man tenker over det, så skjønner man at det først og fremst er politikk som styrer prisen.

Saudi Arabia har tidligere pøst ut olje og krakket prisen eller holdt tilbake, slik som nå (ca 2-3m om dagen). Å spå oljeprisen uten å se på hva SA gjør et bare tull.

2 Likes

Nemlig, og det er derfor Vesten er i en potensielt vanskelig situasjon nå, fordi ting er radkialt forandret fra 2021 til 2024.

Og forklaringen finner du i et innlegg jeg skrev for 12 dager hvor jeg beskrev hvordan break even priser i Bakken shale play har doblet seg fra 40 til 80 dollar, og i Permian fra 30 til 60 dollar, og er på vei oppover.

Når man legger til at Russland og særlig Saudi Arabia har ekstra produksjons-kapsitet kan et scenario ved resesjon være en mulighet for Saudi Arabia i samarbeid med Russland å legge USA sin oljeproduksjon fra shale-oljen “brakk”.

SA kan skru opp produksjonen av olje ved resesjon, send oljeprisen fra en resesjonsprising på 50 dollar og videre rett ned til 10 dollar fatet, og alle småprodusentene i US skiferolje til skifteretten. USA står da kun igjen med store kommersielle aktører, som bare holder liv i tier 1 felt.

Nå trenger selvsagt Saudi Arabia og Russland penger, men Saudi Arabia kan låne, og Russland har 18% gjeld av GDP, så det kan de også klarer seg den korte perioden med lave priser man “trenger” for å knekke ryggen på USA sin shale olje.

Jeg tror kanskje ikke Saudi Arabia ønsker å fremstå som så kynisk, eller å skape turmoil, men det er jo uendelig men scenarier hvor det er den “andre sin skyld” at det skjer.

Dette kommer de til å gjøre. Det er poenget mitt. Timingen? Den er jeg langt fra så sikker på som deg.

Et interessant punkt er at USA har sykt mye ledig lagringskapasitet. De kan fint lage 2m/dagen i 180 dager. De har solgt på 70-140$ og vil fint kunne kjøpe på 40-60$.

De har da virkelig gjort dette tidligere? :thinking:

1 Like

Baker Hughes’ riggtelling for USA var ned 7 på ukesbasis til 621 rigger pr 8. mars og ned 124 rigger på årsbasis, meldte Baker Hughes fredag.

Antallet oljerigger i USA var 504, ned 2 fra foregående uke, og ned 86 på årsbasis. Antallet gassrigger i USA var 115, ned 4 på ukebasis og ned 38 på årsbasis.

Offshore USA var det 21 rigger, uendret fra foregående uke, og opp 7 på årsbasis.

Det var 557 horisontale rigger i USA, ned 4 på ukesbasis og ned 135 på årsbasis. Det var 13 vertikale rigger, ned 3 fra forrige uke og opp 1 på årsbasis.

1 Like

Sokkeldirektoratet

2 Likes

Rart at dem må uttale seg om dette egentlig. Kunnskapsnivået i Norge innenfor våres viktigste næring er fraværende.

8 Likes

det er nok et tappert forsøk på å nå de døve ører som kaller seg “politikere” i stortinget,-fun facts: annet ord for politikk er “penger”(økonomi).men det er skremmende mange der som ikke har gjordt regnestykket ide` de kommer frem med sine politiske forslag,…

4 Likes

Det er motsvar til klimautvalget.

Det er veldig mange i dette landet som tenker at norsk olje- og gass-produksjon er det riktige stedet å starte klimakuttene.

Om de lykkes med det så skal jeg kontre med å donere formuen min til husløse hunder og katter i Afrika.

1 Like

Akk ja, det blir som å forkynne ovenfor en katolikk at protestantisme er den rette troen. Vel vel, realpoltikken kommer nok til uttrykk en eller annen dag i form av at vi må betale mer skatt og avgifter.