Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

Det snakkes om at 10 av 26 S92 mÄ pÄ bakken i lÞpet av 2024 pga timetall pÄ girkassene
Det kommer i sÄfall til Ä fÄ store konsekvenser for norsk oljesektor

@pleximus83 , jeg regner med at du har sett din egen video, den som forklarer USA sin store eksport og import av olje.

SÄ da skjÞnner du sikkert bedre utsagnet mitt over, der jeg tenker at Venzuela blir en konflikt-sone om 5 Ärs tid nÄr shale-oljen er pÄ vei nedover.

Det jeg imidlertid stusser skikkelig pÄ er Madoros sin folkeavstemning om Essequibo. Det er jo en perfekt setup for at USA en eller annen gang mÄ gÄ inn Ä sette skapet pÄ plass.

Madoro mÄ ha hatt noen skikkelig dÄrlige rÄdgivere som har hvisket han i Þret, og er man i det konspiratoriske hjÞrnet sÄ har noen hvisket rÄdgiverne hans noe i Þret, for det er en plan for Madoro Ä potensielt skyte seg selv i foten, pÄ sikt.

NÄr det er sagt sÄ sitter Venzuela pÄ stÞrre oljereserver enn Saudi-Arabia, faktisk verden stÞrste. sÄ verden trenger Venezuleas olje nÄr USA sin skifer-olje gÄr tom, om man skal holde velstandsnivÄet.

2 Likes

skipet som ble beskutt og forlatt er sunket


2 Likes

Mannskapene om bord forlot skipet etter angrepet i forrige uke.

Heldigvis gikk ingen ned med skipet, men det er fremdeles en tragedie at en rÞverbande fÄr holde frem med slike angrep mot sivil skipsfart.

1 Like


litt rart at “ingen” gjþr noe sérlig med det
stille fra nyhetsfronten hvertfall :man_shrugging:

1 Like

Tipper det er mange som ikke Þnsker Ä fremstÄ som alt for nÊr alliert av Israel om dagen. Houthiene begynte jo som respons pÄ den krigen og sa fÞrst de bare skulle ta skip relatert til Israel fÞr de begynte Ä angripe hva som helst. Man burde kunne se at Houthiene kjÞrer sitt eget lÞp, men jeg tror den neste statslederen som gjÞr noe aktivt mot dem likevel vil bli stemplet som sionist.

SĂ„ ikke veldig rart, men likevel frustrerende og sĂžrgelig.

3 Likes

Og Iran stÄr for vÄpen til disse, Hamas og Russland.

2 Likes

Historien om Ekofisk :oil_drum:

4 Likes

Syns den utrolige jekkingen av Ekofisk pÄ 80-tallet ikke fÄr oppmerksomheten den fortjener

4 Likes

I midten av januar hadde vi en liten poll pĂ„ hvor oljeprisen skulle den neste mĂ„neden. Flertallet var delt mellom “opp” og omtrent der den er. Fra 19. da jeg postet pollen gikk olja knappe 6% pĂ„ en mĂ„ned, og har siden holdt seg ca flatt. Folk som spĂ„dde riktig kan gratulere seg selv.

Hvor skal oljeprisen den kommende mÄneden?

  • Oljeprisen skal opp
  • Oljeprisen skal holde seg ca der den er
  • Oljeprisen skal ned

0 stemmegivere

Med fasit i hÄnd sÄ stemte jeg for at oljeprisen skulle opp, og ga meg selv et klapp pÄ skulderen.

1 Like

Jeg tenker at oljen skal opp inntil Ăžkonomien i USA begynner Ă„ peke ned eller Saudi Arabia begynner Ă„ pĂžse olje inn i markedet.

Hvis det i tillegg blir La Niña kan det bli litt utfordrende for Europa neste vinter.

USA sin eksportkapasitet er forventet Ä Þke kommende Ärene, og det vil/kan hjelpe, men det kan naturligvis komme forsinkelser pÄ den fronten. Pr idag er eksportkapasitet fra USA antatt Ä dobles fra 10 idag til 20 frem til og med 2026.

1 Like

Saudi-Arabia setter den offisielle salgsprisen (OSP) for Arab light-olje til kunder i Asia opp med 0,2 dollar fatet for april, til 1,70 dollar fatet over Oman/Dubai-referanseprisen.

Det rapporterer Reuters onsdag, og viser til tre kilder.

Prisen er omtrent pÄ linje med markedsforventningen, som var at Saudi Arabia ville holde OSP-prisene til Asia uendret eller opp med 0,1-0,2 dollar fatet for april.

Kinas rÄoljeimport var 10,74 millioner fat pr dag i januar og februar 2024, opp 3,3 prosent fra samme periode Äret fÞr. Sammenlignet med desember var imidlertid importen ned fra 11,39 millioner fat pr dag.

2 Likes

At Kina bruker mindre olje i den ene delen av Äret de tar fri i massevis er ikke sÄ rart, at yoy er positivt er et lite signal, men generelt tror jeg man bÞr se pÄ alle andre mÄneder for kina og olje.

1 Like

Den viktigste betraktningen er hvilket konsum som var forventet av Kina i denne perioden, og eventuelle avvik fra forventningen. Samtidig kan en se til andre indikatorer:

  • Kinas jernmalmimport var i januar og februar 2024, opp 8,1 prosent fra samme periode Ă„ret fĂžr
    -StÄlprodukteksport var opp 32,6 prosent i januar-februar pÄ Ärsbasis, mens stÄlimporten var ned 8,1 prosent.
  • kullimport steg 23 prosent i januar-februar 2024 fra samme periode Ă„ret fĂžr.
    Denne er vel relevant ogsÄ:
    Den kinesiske handelen har tatt seg opp i Ärets to fÞrste mÄneder. Eksporten Þkte med 7,1 prosent, mÄlt i dollar sammenlignet med samme periode i fjor, ifÞlge offisielle statistikker. Det var ventet en vekst pÄ 1,9 prosent, ifÞlge Reuters.
4 Likes