Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

March PPI inflation RISES to 2.1%, below expectations of 2.2%.

Core PPI inflation RISES to 2.4%, above expectations of 2.3%.

PPI and CPI inflation are now both up for 2 straight months for the first time since September 2023.

Rentene stiger videre etter PPI:

U.S. 10 Year TreasuryUS10Y:Tradeweb

EXPORTdownload chart

LIVEWatch live logoSQUAWK ON THE STREET

RT Quote | Exchange

Yield | 10:27 AM EDT

4.589%quote price arrow up+0.029

1 Like

Men men det var ikke det de lovte på nyhetene

Omkvedet om dagens PPI-tall har vært “below expectations”;

image

Men graver man ørlite granne så ser skjønner man at MoM på 0,2% når forventningen var 0,3% MoM er nesten en meningsløs fokus.

For det første, så er MoM på PPI en mye mer ustabil avlesning enn for CPI, som jeg kan vise hvis vi ser på MoM for PPI siste 13 måneder, og setter en rød minus for måneder med negativ eller null PPI-vekst, og en grønn pluss der veksten MoM er mer enn en halv prosent (som er 7,4% annualisert).

Sjekker vi heller PPI indeks-verdier (core verdier) ser vi et annet og mer bekymringsverdig bilde:

Det er et trendskifte i PPI-priser oppover.
Annualiserer man 1 kvartal 2024 så er PPI-inflasjonen på 3,6%, mens 4. kvartal 2023 hadde 1,5%, 3 kvartal 2023 hadde 2,1% og 2. kvartal 2023 hadde 1,8%.

Mao PPI prisen i 1. kvartal 2024 steg dobbelt så mye annualisert som 2., 3. og 4. kvartal 2023.
Klart det vil påvirke CPI fremover.

Så kan kanskje noe gripe til halmstrået om at det kan se ut som PPI avtar noe i mars, annualisert er jo mars på 2,8%.
Men da er det verdt å merke seg at den viktigste komponent i dagens CPI, service, var på 0,3%, mens goods var på -0,1%.

Grunnen til at goods kom in svakere, og til og med negativt var nok fordi man sesongjusterer, feks er verdiene for gasoline for mars på -3,6% …, figure fra Zerohedge:

Det må justeres inn, før eller senere, for sannheten er at prisen på gasoline i US stiger.

De tallene for gasoline som har gått inn i BLS-rapporten viser altså retning og verdi for slutt mars som vist med gul pil i figuren under; ned til verdi 3,18…

Mao med service på knallsterke 0,3%, annualisert 3,6%, og goods som har litt “catch up” å gjøre som kommer trenden med 3,6% annualisert å holde seg, eller forsterkes. Og det vil selvsagt påvirke en allerede stigende inflasjon.

6 Likes

Kraftig reprising i rentemarkedet før ny rapporteringssesong: – Mange kan bli hardt straffet | DN

Fest beltet

3 Likes

Beltet er festet, og sjetongene lagt ut :blush:

Nærmer seg utforbakke nå.

Laster litt olje futures over helga.

1 Like

Synes denne korrelasjonen mellom antall dager 10 minus 2 års US renta var invertert og påfølgende prosentvise nedgang i S&P 500 er interessant:

Ikke 0,999 korrelasjon, men likevel skremmende enkelt å lage en linje for sammenheng der.

Selvsagt kan markedet gå videre oppover, men da går også tida, og fallhøyden blir da potensielt tilsvarende høyere.
Om ca 140 dager, med fortsatt invertert rentekurve, så er vi på ny rekord og slå en snart 100 år gammel rekord i antall dager med inversjon, fra det herrens år 1929.

EDIT: om det blir en krasj bør selvsagt Nasdaq krasje hardere enn S&P 500.

4 Likes

Får håpe det krasjer snart så slipper vi 1929 scenarioet, med nesten 90% av verdiene barbert bort.

1 Like

Tenker Nasdaq kan falle opp mot 60% fra ath.

1 Like

Geopolitisk uro og fokus på fundamental energisikkerhet/forsyninger mener jeg p.t. fortsatt er undervurdert. Man finner tross alt veldig mange gruer med glør der ute!

Russernes angrep mot Ukrainas energiproduksjon øker behovet for gass i EU for at de skal kunne forsyne Ukraina med den mengden energi i strømnettet som Russland nå tar ut. Dette er ikke et kortsiktig behov!

Opp mot svikt i andre deler av markedet, tenker jeg at AI-aksjer på kort sikt kan knekke stygt ned om mange nok tenker verdisikring, og ser forbi det “fundamentale” som ingen av de uansett ikke kan forklare på et fornuftig vis.

3 Likes

Jeg har tenkt akkurat samme tanke. Ukraina kommer til å fortsette å ta ut russisk raffinerikapasitet. Ser allerede at det påvirker markedet. Jeg tror Russland ender med å eksportere mer olje og mindre drivstoff.

1 Like

Jeg mener å huske at kjerneinflasjonen i USA måles uten at matpriser og energipriser tas med der. Ikke at det er viktig for meg: Jeg forholder meg kun til 10 åringen som en indikator på den underliggende inflasjonen. Jeg vet at det er en forenklet tilnærming…

5 Likes

Det er lite matnyttig å bare slenge ut noe, uten å begrunne det…

Når denne grafen stiger, pleier det å gå én vei for aksjemarkedet

Tallene peker mot økonomisk nedtur i USA, men økonomene er uenige.

Når denne grafen stiger, pleier det å gå én vei for aksjemarkedet | DN

1 Like

Tiåringen snart oppe på gamle høyder igjen

Og børsene fortsetter med stadig vekk nye all time highs, som er tyngdekraften og dynamikken for aksjemarkedene over tid.

Tenker fortsatt med gru på de som høsten 2022 gikk i cash og renter på neste 20 års sparepenger i pensjon fordi de skal time utviklingen pr sjette måned….

Markedene er opp type 35 - 37 % siden da og det er en sann glede å logge inn på pensjonsbeholdningen av frie midler når man er 100 % inn på aksjefond. Folk må slutte å være så skvetne, selv om det ikke betyr at man skal gamble bort hjem, trygghet og ferier.

Siste 20 årene er globale aksjer opp 850 %.
HY 400 % og IG 220 %.

Hvis du skal spare for neste 10 - 20 år, hvorfor velge bort aksjer?

11 Likes

Du kommer til å oppleve å miste halvparten av pengene dine i løpet av de neste 10 år. Lykke til!

Nominelle priser, som du refererer til, er «ath».
Realøkonomiske priser så er børsene ned siste 3 år. Samme illusjon er det for de som tenker at boligprisene stiger. Boligprisene går nå i takt med inflasjonen siste 3 år, med økt leiepriser, økt lønninger med tilsvarende høyere finansieringskostnader. Nominelle priser er fantastiske. Nullsum.

Folk har fortsatt ikke skjønt at det er nye tider, noe som egentlig er helt utrolig. La ved denne tidligere. 3% trodde på 10 åring på 5% i 2024 i februar. Jeg har veddet ekstremt mye på at den skal gå mot 5%. Og voila, tiåringen er snart opp 100 basispunkter på 2,5 måned. Milevis over der bankene i fjor konket. Med dagens nivå er det bare snakk om tid og et event som trenger å trigge noe.

image

8 Likes

U.S. 10 Year TreasuryUS10Y:Tradeweb

EXPORTdownload chart

WATCHLIST+

LIVEWatch live logoSQUAWK ON THE STREET

RT Quote | Exchange

Yield | 10:16 AM EDT

4.655%quote price arrow up+0.156

3 Likes