Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

This is fine

https://www.trueup.io/layoffs

2 Likes

Er nok mange av disse som har “jobbet” på hjemmekontor.

Når Meta sier opp 11 000 uten at man merker forskjell så kan man begynne å lure.

1 Like

Meta hadde uendelig mange som jobbet med metaverse. Et produkt som ikke er på markedet. Kanskje ikke så rart at du ikke merker forskjell?

2 Likes

De har vel ikke sluttet å satse på det? Ergo for mange kokker i sving…

Har selv vært i en bedrift som sparket utallige ledere og mellomledere. Bedriften har aldri gått bedre enn etter dette. Så det er ikke alltid om å gjøre å ha flest mulig på lønningslisten.

1 Like

Omtrent som i staten? Kunne lett ha kvittet seg med en stor andel og det hadde knapt vært synlig…

2 Likes

Case in point :sweat_smile:

6 Likes

Noen som vet om det gikk senere/brudd i dagene etter twitterinlegget?

Arbeidsledigheten ønskes jo opp, så vi kan vel ikke kritisere de som bidrar til det.

2 Likes

Aksjer er fortsatt dyre, selskapene ser skyer i horisonten (derav masseoppsigelser) og investorer har plutselig alternativ i obligasjoner/renter. Dette kombinert tror jeg vil gi en skikkelig motbakke fremover for perma bulls

5 Likes

https://www.dn.no/marked/finans/harald-magnus-andreassen/makrookonomi/-mange-analytikere-og-investorer-har-enna-ikke-tatt-inn-over-seg-at-det-som-har-skjedd-tidligere-i-historien-trolig-vil-skje-denne-gangen-ogsa/2-1-1357544

1 Like

Må le litt da. Har to ganger jobbet med andre sin software.

Første gangen hadde de ikke laget foreign keys i databasen, så du kunne ikke se hvordan den hang sammen. De hadde heller ikke indeksert viktige felter, så systemet krevde masse maskinvare og var veleig tregt. Å åpne opp en ordre tok 10 sek. Burde tatt 1 sek…

Andre gangen, så var det software jeg selv hadde vært med å utvikle som hadde blitt videreutviklet av noen andre i 3-4 år. De hadde feks tatt en integrasjon på noen få tusen linjer kode og laget en ny versjon som bestod av to micro service som dupliserte data to ganger ekstra, så det ble tilsammen tre kopier av samme data. Skulle du legge til et nytt felt, så måtte du gjøre det tre ganger. Antall kodelinjer og tabeller var økt 10x og det var et helvete å debugge, fordi du måtte gjøre det i tre systemer. Konfigurasjonen var også enormt mye mer komplisert.

Så at twitter er waaaaaay over engineered hvis enkelhet ikke har vært i fokus, det har jeg 100% troen på. At twitter blir ustabilt i denne prosessen hvor ting skal rives ned og bygges opp er jeg også rimelig sikker på.

4 Likes

Sikkert flere som kjenner seg igjen her. Når man ser millionbeløp svinge veldig i verdi så kjennes det på kroppen :sweat_smile: Har heldigvis slippet unna medisinering selv da :sweat_smile:

Hva er trikset?

Bruke media og aksjesladder for alt det er verdt…?

13 Likes

Vet ikke hva trikset i artikkelen er, men mitt triks er å ikke følge med hele tiden. Sjekker chart et par ganger i uka etter børsen har stengt, men nistirrer ikke på børsen under åpningstid. Så kan man fylle tiden og legge fokuset på annet på dagtid.

9 Likes

Kinas LPG import har økt med over 30% siste mnd. Tenker det lukter litt gjenåpning der nede. Bekymringen er det som jeg tror kommer til å bli manglende energiforsyninger om ikke lenge.

Blir også utfordringer med frakt av olje nå når EU sanksjonerer råolje fra 5, desember, og oljeprodukter fra januar. Er super bull på tank og drilling fremover, og tok for en stund siden noen lodd i NAT og BORR som jeg ikke har angret på. NAT er et rendyrket suezmax-rederi, og BORR har kun jackup. Tankratene har allerede begynt å gå bananas, og suezmax er i snitt tett på USD 90000/dag. Moderne jackup tendrer nå på USD 130-160000/dag, opp fra snaue 130000 for siste kontrakter.

1 Like

Det var vel dette: “Det er ikke alltid selskapet selv er raskest med å melde at aksjekapitalen er registrert i Brønnøysund. Det kan være at for eksempel Brønnøysund melder det først selv, og da har jeg et lite vindu å selge aksjer i.”

Samt kursmål man leser skal man drite fullstendig i. Det er jeg enig i.

Ellers tror jeg det er riktig som @holmes skriver, og fylle dagene med noe annet. Har ingenting med artikkelen å gjøre, men satser man hardt og lever i en “investeringsboble” så kan også jeg skrive under på at det tærer på helsa.

5 Likes

Jeg heier på det røde laget

Ganske utrolig at OBX er i pluss så langt i år. Blir det grønn ved årets slutt også?
Jeg tror det.

Nja, oljeprisen har vært høy, men begynner å skrante nå. Er det viktigste for indeksen :slight_smile: