Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

La en del i Kina-indeks da du gikk long her :slight_smile:
Nå er jo “long” relativt, men håper det kan være en safe haven i turbulente tider fremover.

2 Likes

Bra det ikke bare er den norske krona som blir sett på som søppel i valutamarkedet da. Leker greit sammen disse her.

Har man et stort valutalån så er selvsagt også disse svingningene på veien ubehagelige da.

1 Like

Usdjpy touchet 160. Store tunge trades ned til 156,6 (2% svingning). Kan være kraftig intervensjon.

Kina opp +20% fra bunn, «enter bull market» per def

3 Likes

Apple + 6%

Meta -16%

2 Likes

Så gøy ! Endelig noen som tar opp temaet “nøytral real-rente”, dvs den renten som hverken strammer eller letter økonomien. Den kan ikke måles direkte, men den er avgjørende for rente-settingen.

I denne artikkelen skrives det følgende om den nøytrale real-renten:

"Et av spørsmålene økonomene stiller seg er hvor høy renten må være for at den ikke skal øke eller redusere pris- og kostnadspresset. Dette kalles for nøytral rente.

– Den er viktig for prognosen til Norges Bank, og former synet på hvor rentene er på vei, sier Kjetil Olsen, sjeføkonom i Nordea Markets, til E24.

I dag anslår Norges Bank at den nøytrale renten er på 2,5 prosent. Nordea Markets mener den er rundt fire prosent.

– Vi tror det kommer til å bli en diskusjon, også i sentralbanken, i større og større grad fremover, sier han.
Sentralbankens anslag for det nøytrale rentenivået påvirker ikke styringsrenten direkte. Likevel er den viktig fordi den er en del av forutsetningene når rentebanen fastsettes.

Jeg har lenge påpekt at den nøytrale real-renten ikke er en del av hva folk diskuterer, både fordi man bare kan “gjette” på hva den er, det er ikke en direkte målbar størrelse, men også fordi den er resultatet av omstendigheter det er bred politisk enighet om å gjennomføre. Jeg påpekte det i slutten av januar:

11 Likes

Gårsdagens høyere en forventet lønnsøkninger i Q1 i US for 2024 legger selvsagt en demper på forventningene om snarlig rentekutt

1,2% i kvartalet er 4,9% på årsbasis og på nivå med det vi så i forrige inflasjonsbølge gjennom 2022. Og hvis vi ser bort fra toppen i 2022, så må vi faktisk tilbake til 1991 for å finne et kvartal som hadde høyere lønnsvekst i kvartalet enn i 1Q2024…

Mens det siden desember har vært 0% - null prosent forventning om renteheving, er det nå null prosent forventning om at renta senkes på kveldens møte:

Og snitt forventning rentekutt ved årets slutt er nå bare 1 kutt, mens forventning i desember 2023 var 6-7 rentekutt:

Legg også merke til at for 1 måned siden mente markedet at det var kun 2,1% sannsynlighet for 0 rentekutt i løpet av 2024, mens den sannsynligheten nå er 23,8%, fra 1 av 50 til 1 av 4…

3 Likes

E24 refererer til Powels tale og sier at markedet steg fordi Powel sa at det var usannsynlig at rentene skulle stige.

Jeg satt og hørte på hva han sa og han sa at det var «unlikely that the next interest change would be å hike»

Mao han sa ikke «usannsynlig», han sa «ikke sannsynlig».
Med litt språkøre skjønner man at det er mer sannsynlig enn «usannsynlig».

Mao når folk for summet seg, og vet at FEDs CME Watch til inntil nylig hadde 0% sannsynlighet for en renteheving, og nå kanskje bare har 1% så sier faktiske Jerome Powel at sannsynligheten for renteheving er større enn markedet tror.

Det er i alle fall min konklusjon fordi i mine ører er faktisk «ikke sannsynlig» mer enn 1%.

EDIT:
Ifølge ordboka ligner Jerome Powels startment på 30% +- 10%.

3 Likes

YTD +8%, +22% fra bunn

Gikk inn rett etter, mandag og onsdag.

2 Likes

Noen tanker om Kina fremover for diversering?
To late to join the party eller vil det holde seg neste 6-8 mnd?

Du spør en med mye kortere horisont på traderne en det. :sweat_smile:

Mye å ta igjen i Kina, de har underformet globale markeder til de grader de siste fem årene!

Bull longterm. Hvis du bruker litt tid på å finne 4-5 er det optimalt. Husk å bruke mer p/b enn normalt, produksjonsland.

3 Likes

Utrolig interessant hvordan markedet reagerte på og tolket utsagnet fra Jerome Powell i går om at “det er ikke så sannsynlig at neste rente-forandring vil være en renteøkning”:

For tolkning var altså:

“Powell avskriver renteøkning” var oversettelsen av “unlikely the next move will be a hike”…

Jeg har lenge (siden før jul) ment at neste bevegelse fra FED vil være en renteøkning, og at det vil være en glimrende anledning for å gjøre det FED annonserte (uten at noen egentlig har snakket om det siden) tilbakekjøp av langsiktig gjeld i mai 2023:

Så hvis man skal dissekere Jerome Powell sitt utsagn om at “it is unlikely that the next move will be a rate hike”, hva står man igjen med da?

  1. Next move kan logisk forstås som “neste gang FED forandrer renta, vil det være opp eller ned?” for å holde renta uforandret er ikke et “move”.
  2. Hvor mange prosent er “unlikely”? Jo, det finne shelt klare retningslinjer for hvordan språk oversettes til tall. Og det er logisk, for det gjør språket mer presist. Det er ikke noen endelig en til en oversettelse men det gir et godt inntrykk av hvordan ord, med god og presis språklige forståelse, kan oversettes til et “ballpark number”:



image
image

Selv om det ikke er noen fasit på oversettelse av språk til tall, så mener jeg media og markedet er helt på jordet når de over setter "“unlikely the next move will be a hike” til at det er 0% sannsynlighet.

Den aller beste oversettelsen, fra ord til tall, av uttrykket er:

Neste gang vi forandrer renten, opp eller ned, så er det 25-33% sannsynlighet at den vil være opp, og 66-75% sannsynlighet at den vil være ned.

Legger man til at Jerome Powell ca 20 ganger i sin tale i går sa at

Og vet at det er gode sjanser for at mai-tallene kommer inn ganske høyt. Så har Jerome Powell alt sitt på det tørre om han skulle komme med en rente-økning i juni.

2 Likes

Reaksjonen på denne reaksjonen de neste dagene vil fortelle en god del.

Største gap-up på arbeidstall på 4 år.

4 Likes

image

10 Likes

Fant en blog jeg ikke har lest før, med innsiktsfulle makroøkonomiske sammenhenger og forklaringer (gode charts).

I siste blog-innlegg (litt sjeldnere enn månedlig godt gjennomarbeide innlegg) hvor “ducks are sitting in a row”

synes jeg følgende chart var spennende:

Med følgene tekst:

Så hva skjer når det ender grensen for hvor lenge folk kan bruke mer enn i de tjener som igjen har drevet opp marginene til selskapene? Er det er fair guess å si at vi skal tilbake til det som er normalt, og det nødvendigvis må bety fra 2 standard avvik over normalen på buffet-indikatorene og ned til 0.

I så fall er det verdt å merke seg hva nominell avkastning for S&P 500 de 12 påfølgende årene blir målt mot en gitt verdi for forholdet:

Nonfinacial market capitalisation er jo basically “bedrifter på børsen”, mens GVA er i prinsippet et mål for GDP

image

Med andre ord en slags “buffet indikator”.

Og mtp nominell avkastning neste 12 år på S&P 500 så er vi nå på følgende sted:

minus 5% nominell avkastning på S&P 500 neste 12 år er basically en halvering, og hvis det skulle bli en halvering av S&P500, nominelt, neste 12 år er det noen grunn til at Nasdaq skal klare seg noe bedre? Og hvis det det er en nominell halvering, er det ikke grunn til å tenke at den reelle halveringen kan bli større?

Mulig det er “different this time”, det vil tiden vise.

5 Likes

Det viser seg at Warren Buffet måker ut Apple aksjer:

Han er Apples 3. største aksjonær.

Han solgte litt aksjer i forrige kvartal, men ikke i nærheten av hva som har gått unna i 1q24

image

Og med øker Buffet sin cash posisjon /krigskasse nok en gang.

Selge ut 13% av Apple er en del når Apple er 40% av aksje-investeringene

image

2 Likes

Interessant at det endelig er kommet en dato:

Og et tidsskjema

For tilbakekjøp av US goverment bonds.

Det er ingen voldsomme beløp, ennå, men som jeg har gjettet på før så er en økning i TGA tiltenkt disse tilbakekjøpene

For det står jo i artikkelen at det passer å begynne tilbake-kjøpene nå som det er penger på konto:

Dette er skattepenger som normalt kommer inn i april og mai, hvilket betyr at vi er på godt over 1 trillion dollar når tilbakekjøpene starter.

Ikke helt på Covid/pandemi-nivå, men en god del krutt.

Som sagt er planen foreløpig (se schedule link) på usle 14 mrd dollar, men det er "solgt inn " som et tiltak for å hjelpe på likviditeten. Jeg spekulerer i at den fort kan bli utvidet.

Anywayz, poenget med tilbakekjøp må vel være at det er gunstig mtp på pris, og hvis inflasjonen i mai er overraskende høy, slik at Powell faktisk må ty til en rente-økning 12, juni gjør det noe fundamentalt med renteforventninger, og gjeld kan kjøpes tilbake “on fire sale”.

Historisk har FED gjort tilbakekjøp i 2 perioder før. Notate under fra 2007 beskriver det:

Første gang hjelp det staten med å få orden på finansene etter alle gjelden USA pådro seg som følge av 1. verdenskrig

image

Og andre gang var i perioden 2000 til 2002.

image

Litt mindre reduksjon i statsgjeld en på 20-tallet, 14% er bra, særlig sammenlignet med at “normalen” er at den øker.

Uansett, begge gangene endte staten opp bedre enn der den startet, men mannen i gata fikk det litt tyngere.

Blir spennende å følge med på tilbakekjøpene, og fortløpende makrobildet rundt, og se om det eventuelt blir noen historiske likheter med sist gang det skjedde.

6 Likes

snoeffelen, har en mage følelse som bruker å stemme, og synes usa har gått vel mye siste tiden uten grunn. ofte får jeg denne følelsen litt før ting skjer, altså for tidlig, men bruker å stemme. tror det kommer et større fall om ikke altfor lenge. når jeg tenker tilbake i tid på samme lignende situasjon går gjerne markedet opp akkurat som det er frikoblet fornuft en stund… går ofte lenger enn man tror etter man får denne følelsen om at noe er hakkede gærent. så får vi se denne gang hva som blir det sorte svane.

4 Likes

Selv om jeg ikke har sett noen andre i media nevne dette scenarioet, kan det vel knapt kalles en sort svane, jeg forklarte hele opplegget i desember 2023

Og det var fint mulig å se allerede i september i fjor at dette kunne bli en mulighet. Jeg skrev følgende i september:

Og vel vitende at den lave oljeprisen i mai og juni 2023, nødvendigvis må bety at YoY-tallene for mai og juni 2024 bør bli positive, særlig mtp at krig og det grønne skiftet er høyst inflatorisk.

Hvis jeg har klart å tenke den tanken, så bare antar jeg at folk som er mye smartere enn meg, som feks Jerome Powell og Co har klart å “figure it out” as an opportunity.

2 Likes