Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Lønninger har vel mye å si på den indeksen. Andre land så har vel arbeidere som lager og serverer Big Mac luselønn for å si det pent, mens i Norge ligger lovpålagt nivå en god del høyere.

8 Likes

Big Mac-indeksen sammenligner i grunn bare lavkost arbeidskraft (som selvfølgelig har noe å si). I Norge er avstanden mellom å servere burgere sammenliknet med å jobbe som f.eks ingeniør ikke så stor inntektsmessig som de fleste andre land. (Ser at @Buffet skriver mye av det samme).

10 Likes

Jeg tenker at en indeks mellom valutaer får størst verdi dersom den inneholder “ting” som kan gi arbitagemuligheter slik at det vil generere pengestrømmer over tid og kan utgjevne valutadifferansen. Det kan være konsulentpriser, hotellpriser, restaurantpriser eventuelle varer som skapes og selges i den aktuelle valutaen (noe vi har flust av; not).

Jeg ser ikke for meg at man drar til Norge og kjøper BigMacer fordi de er billige. :slight_smile: BigMac indeksen ble nok opprettet i sin tid fordi den var enkel å hente inn data på.

1 Like

En annen faktor er nok også hvordan den type mat står på rangstigen i landet.

I USA blir det nærmest sett på som fattigmannskost, mens i noen land er luksus.

1 Like

Gode poenger, ikke desto mindre brukes den fortsatt til å si noe fornuftig om valutaer, og har vært publisert av velrennomerte the Economist i decennier.

Næringseiendom og boligmarkedet i Kina er på vei ned stupet, er egentlig bare å vente på at det kommer tilbake i media.

Ble opprettet fordi en Bic Mac inneholder de samme varene i lik mengde i alle land. Med noen få unntak.

Big mac-indeksen kan snart måle veganer- og klimaaktivisters relative påvirkning på avgiftsnivået på rødt kjøtt :joy:

#AktivistIndeksen

2 Likes

Jeg har reflektert over det å knytte norske kroner (NOK) til euro (EUR). Mange ønsker en sterk krone, men vegrer seg for å knytte NOK til euro fordi det vil frata oss muligheten til at NOK kan dempe dårlige tider ved å devaluere, noe som gjør det lettere for bedrifter å redusere utgiftene. Her er noen tanker rundt dette:

  1. NOK som buffer i dårlige tider: Dersom vi ikke knytter oss til euro, må vi også akseptere at NOK kan svekkes i økonomiske nedgangstider. Ellers faller hele argumentet om at NOK skal dempe dårlige tider. Man kan stille spørsmål ved verdien av å heve renten når grunnlaget er at NOK skal svekkes for å dempe utfordringer i økonomien.
  2. Internasjonalisering av økonomien: Mye av den norske økonomien opererer utenfor NOK, og denne trenden forsterkes etter hvert som verden blir mer internasjonal. Internett har forsterket denne utviklingen, og det virker stadig mer sentralt å ta hensyn til.
  3. Erfaringer med euro: Mange land bruker euro og klarer seg helt fint. Selv om noen selskaper går konkurs på grunn av høyere arbeidskostnader, går det jevnt over bra. Hellas er et skrekkeksempel, men de jukset med nasjonale regnskaper og balanserte ikke økonomien sin. Dette er et unntak snarere enn regelen.
  4. Oljenæringens påvirkning: En stor del av den norske økonomien er oljebasert, med tilhørende konjunkturer. Dette kan være en av grunnene til at mange mener Norge trenger en egen valuta for å kunne tilpasse seg svingningene i oljesektoren.
  5. Tro på NOK som verdioppbevaring: Valutaverdi handler ikke bare om relativ konkurranseevne, men også om hvor mange som faktisk har tro på NOK som verdioppbevaring. Flere har mistet troen på fiat-valutaer generelt, noe som vil svekke de minste og svakeste valutaene mest. Flere investerer i aksjer, gull, eiendom eller lignende for å bevare verdien, og tar gjerne opp lån i fiat-valuta siden fiat-verdien eroderes og lånet indirekte “forsvinner”.
6 Likes

Var visst nok kobber der ute allikevel…

En fin driver for inflasjonen i juli dette, vel og merke for de som ønsker at den skal fortsette å falle :sweat_smile:

Noen som kjenner til en bra ETF for VIX? Tenker kjøp rundt 12, salg rundt 18 er en vinnerstrategi over tid. En fin hedge til porteføljen øvrig slik jeg ser vurderer egenskapene ved VIX.

1 Like

Enig i det du skriver.

Før kan jeg huske at oljeprisen styrte kronekursen. Det ser vi jo har sluttet å fungere. Så får man jo stadig beskjed om økende rente vil styrke kronekursen. Har igrunnen mine tvil der også.
Er bare å se til Sveits, styringsrenta ligger vel enda på 1,25% der. Allikevel går valutaen som en kule, men andre lands valuta med høy rente kollapser.

Vil nok tro det enorme kronesalget til sentralbanken spiller en stor rolle, så de kan investere i utlanske verdipapirer via oljefondet spiller en store rolle, selv om vi stadig blir lurt til å tro at det ikke skal ha noenting som helst å si for kronekursen.

8 Likes

Men her går jo skatt fra oljenæringen inn i NOK først, for så å selges ut igjen minus det som brukes over statsbudsjettet. Det største problemet her for staten vil jeg tro er at en del valutatradere klarer å surfe på bølgen inn og ut og tar med seg noen av verdiene. Ellers er det nesten et nullsumspill.

Men det betyr som jeg skrev over at mye av verdiskapningen i Norge egentlig ikke har så mye med NOK å gjøre.

4 Likes

Ja hvem vet.

Artig at til og med valutaen til fattiglandet Moldova klarer seg bedre enn NOK.

Kanskje renten er bra der nå da :wink::sweat_smile:

3 Likes

En svak krone er bra for norske politikere. Det offentlige har i prinsipp inntekter i dollar (olje, gass, men også laks og elektrisk energi) og utgifter i kroner (velferdsytelser og den enorme offentlige sektoren). En norsk krone i dødsspiral gjør det enklere å få stadig mer ekstravagante statsbudsjett til å gå i balanse. Selv om fordelene du beskriver kanskje er til gode for norsk næringsliv, norske innbyggere, eller landet på lang sikt, så tror jeg ingen av partiene på stortinget ser fordeler med en slik endring med en horisont på en valgperiode eller to. Det er heller ingen stemmer å hente på debattere noe slikt, da krona enda ikke er ille nok til at man kan sanke populiststemmer på dramatiske løsninger, da tror jeg heller man gjør seg svært upopulær blant alt fra eu-motstandere til nasjonalister ved bare å nevne at Euro (eller binding) er en mulighet.

1 Like

Ja, det stemmer nok. Men det er mye sutring mhp at NOK er så svak, og så er argumentene for å beholde NOK kontra å knytte oss mot EUR at man kan devaluere i dårlige tider. Det er en selvmotsigelse i mine øyne. (Det er jo ikke så dårlige tider en gang (i Norge), NOK beveger seg ikke i takt med dårlige og gode tider).

Vi kan jo skape dårlige tider ved å kjøre opp renta, men da er jo alt bakvendt.

Den tekniske mekanismen bak å sette opp renta er vel å skrape sammen overskuddslikviditet i markedet, som kan ha noe for seg. Men hvorfor er det overskuddslikviditet? Hadde vi hatt det om vi var knyttet mot Euro?

1 Like

Kommer nok helt an på hvem du spør :wink: Har man mesteparten av formuen stående i krypto eller utenlanske aksjer så gjør det absolutt ikke noe om krona bare svekker seg.

Driver man f.eks en bedrift som gir priser i NOK, men samtidig er avhengig av å kjøpe produkter fra utlandet så kan jeg fortså at det kan bli noe frustrasjon ut av det.

2 Likes

Kremt…

Renta kan settes ned raskere.

Et nytt notat fra forskere i den amerikanske sentralbanken (FED) konkluderer med at FED ikke bør ta hensyn til veksten i husleier når de setter renta.
Et poeng jeg har mast om lenge.
Med det åpnes det for raske og store kutt i renta i USA:

alisdairmckay.com/pdfs/HousingIn…

https://x.com/makroblogger/status/1816357544362668044?s=46&t=BMT81rulcF9qGjqL_LuXsA

3 Likes

Nasdaq -1,3% i dag, og Microsoft ned 8% i afterhours, så da blir det vel videre nedover for Nasdaq i morgen også da…

1 Like

Ser Nasdaq 100 steg 3% igår, ikke så gale det da.

1 Like

Markedet sier nå at det 100% sikkert at det blir rentekutt fra FED i september, 100%!!

Tross at FED ikke sa noe, eller forpliktet seg.

Jeg tror FED ønsker å sette ned renta, men at inflasjonen foreløpig ikke tilsier det. Derfor var det i går fokus på «dual mandate», dvs også arbeidsledigheten, slik at man har noe å støtte seg på i september.

100% er godt nok for Nasdaq, selv om FED kan se ut til å befinne seg mellom «a rock and a hard place»

Til sammenligning priset markedet inn en 60% sjanse for september rentekutt for 1 måned siden.

100% er en mye bedre sannsynlighet enn 60%, faktisk veldig mye.

2 Likes