Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

NDX over 20 000. Ikke mange måneder man skal tilbake før 10 000 ble sett på som veldig farlig høyt.

4 Likes

You snooze, you lose.

En ting jeg har lært meg er å være tålmodig, og legge ut sjetongene på en måte som gjør at jeg har mulighet til å være tålmodig. Når hele syklusen er gjennomgått kan vi prate om hvem som hadde rett :wink:

2 Likes

Haha, ja når krakket først kommer så kan vi snakke om hvem som hadde rett :laughing: Alle i markedet vet at et krakk kommer før eller siden. I mellomtiden kan man prøve å tjene penger, eventuelt kan man kaste bort tiden sin på å følge fintwit doomers mens håret blir stadig gråere.

11 Likes

Nå har det vært veldig stille her lenge? Slet med å finne igjen tråden så må gi den en bump :sweat_smile:

Legger inn de viktigste YTD tallene
Obx 11,0%
S&P 19,5%
Nasdaq 23,3%

Elsker å lese alle (dels) fornuftige betraktningene som blir gjort i denne tråden og synes der er vel verdt å lese synspunkter på hvorfor ikke alt skal fortsette til himmels for alltid. Men i det siste må det ha vært hardt å være bjørn 😵‍💫

2 Likes

Grei rente på cash delen
Gruvefond opp 50% YTD
Xact bear -11% ytd

Totalt sett tjener jeg bra på porteføljen (nærmer seg en halv mill i pluss) og det er tilogmed før det krakker :wink:

4 Likes

De som har vært i tek har selvsagt tjent bra, men all som har vært på børsen har ikke hatt 100% av avkastning.

For egen del har jeg vært marginalt eksponert etter at jeg tok ned risiko i november 2021. Sammenligner med noe annet enn Nasdaq, feks Oslo Børs har jeg tapt 15%, men samtidig har jeg faktisk hatt avastning på de korte rente også. Slik at målt mot Oslo børs har jeg tapt litt over 5%.

Så er spørsmålet om det riktigst for en nordmann ha målestokken mot Nasdaq eller mot OSE.
Og hvis man mener at Nasdaq er riktig målestokk, hvorfor ikke hele tiden måle mot det som har høyest avkastning, da er man jo alltid taper.

Og hvis det er lurt å kjøpe på topp og selge på bunn, hvordan vet man at toppen på Nasdaq ikke var i går? Den er jo ned 2,8% as we speak, mens OSE er opp 0,5%. Er da plutselig OSE ny standard?

Og dessuten, en av grunnene til å ha en forsiktig tilnærming kan jo være at man ikke er så bombesikker på hvordan man skal håndtere en “boiling frog situation”.

Hva gjør tekfolket i dag feks når Nasdaq nærmer seg ned 3%? Anyone? Det er jo på dager som dette de som har en skikkelig bra strategi bør stå frem, og dele tipsene sine. Hva gjør man hvis man er på Nasdaq i dag?

7 Likes

Det er dessverre mye cherry-picking her for å støtte sin egen overbevisning. Bare se på tekinvestor topp 20 aksjene så ser man fort at mange har tapt mye penger de siste par årene.

Det er forresten samme mønster som i 2000 indeksene fortsatte å stige lenge etter at de utenfor indeksene hadde falt mye.

6 Likes

Kan godt få høre min strategi. Månedlig kjøp den 28. hver måned fordelt slik:

Og strategien forandrer seg ikke et fnugg av at nasdaq er ned 2,66% hittil i dag.

Eneste ekstramoment jeg har praktisert er at jeg kjøper litt ekstra (med samme fordeling) hver gang totalporteføljen faller 10% (hver 10%) fra forrige ATH.

Mulig en kjedelig strategi, men synes den har funket bra i mange år. Og på tross av at jeg ikke gjør noen endringer underveis liker jeg å lese mange av betraktningene som skrives her.

14 Likes

Sympatisk å dele sin strategi. Setter pris på at man er ærlig, og legger seg ut til hugg.

1 Like


Nordnet-appen har vel fått en ny analyse-seksjon også nå. Viser vel som forventet at man gjør det midt på treet, avhengig av hvilken indeks man sammenligner med. Verdensindeksen er vel mest relevant, men jeg er jo ‘home biased’ med relativ overvekt i Norge og norden.

3 Likes

57.40. David Ryan 3x US Investing Championships, tok vel inn 1400 %. En av de bedre på markedstiming. Hans take på det du spør om.

2 Likes

Nasdaq ned i dag også, ikke kræsj akkurat men mer sånn «boiling frog», er vi på vei ned eller skal man holde hodet kaldt.
-3,64% ble dagens fasit.

1 Like

Denne er betydelig verre:

Lang minus korte renter er på full fart vei opp, resesjonssignal nummer 1. Alle følger med på den, trenger bare 1 skikkelig dårlig nyhet nå så er det panikk i gnu-flokken.

3 Likes

Så da er det bare å gå over til rentefond ?

Og verre ble det :see_no_evil:

I og med det er veksten du hadde fokus på så var jo omsetningen (i USD) rekordhøy dette kvartalet :sweat_smile: Men ja liten tvil om at markedet ikke likte de andre tallene da.

Edit:

«Tesla fikk et driftsresultat på 1,6 milliarder dollar av totale inntekter på 25,5 milliarder dollar i andre kvartal, fremgår det av elbilprodusentens ferske kvartalsrapport.

På forhånd var det ventet en topplinje på om lag 24,6 milliarder dollar og et driftsresultat (ebit) på rundt 1,88 milliarder dollar.»

Nesten 1 milliard USD høyere inntekter enn ventet i kvartalet :sweat_smile:

Snart ser vi sentralbanken overasker med økende salg av antall shitcoins pr dag. Så blir de nødt til å heve renten i 2025 pga «overaskende» ytterligere svekkelse av NOK.

5 Likes

Big Mac Indeksen viser at krona er overvurdert med 25% i forhold til referanse valutaen USD.
Kun 3 valutaer i hele verden er en god del sterkere enn dollaren iht Big Mac Indeksen, 2 av de er norske kroner og sveitsiske franc.

Fra det perspektivet skal krona til 14-15 kroner per EURO ( Euro er kun 3% overvurdert ift dollar.

Av det følger det vel logisk at Norges bank må øke rentedifferansen NOK vs EURO.

En valutaekspert i Nordea uttalt nylig at det var 60-70% sannsynlighet at Norges Bank øker renta i september.
Om ikke EU-renta skulle kuttes i september høres det logisk ut.

4 Likes