Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

2 Likes

Utfordringen på logistikksiden er at fulle kontainere fra Østen må fraktes tomme tilbake pga. man importerer mye mer enn man eksporterer.

Underskudd av kontainere i Østen må håndteres ved at tomme bokser sendes dit fra andre deler av verden. Ofte går det dedikerte skip kun med tomme bokser for at det skal gå i balanse.

«Norinchukin bond losses ballooned after it misjudged how long interest rates would stay elevated»

De skal selge amerikanske og europeiske obligasjoner med lav rente. Mao de realiserer tapene mens de kan. Skal gradvis ut neste 9 måneder, for det må nesten gjøres slik når vi snakker 63 milliarder dollar.

Det er veldig mange som har urealiserte tap på verdipapirer med lav rente. For hver dag med høy rente blir dette verre.

EDIT: Norinchukin er noe mer en dobbelt så stor som DNB mtp verdipapir og Japans 5. største bank

4 Likes

Blir interessant å se hvordan den norske krona reagerer på dagens rentebeslutning fra Norges Bank. Om litt over 10 min får vi svaret.

1 Like

Rentebanen justeres opp

1 Like

Ekstremt sjeldent sentralbanken klarer å spå sin egen rentebane.

2 Likes

Gikk nesten ned til target. Er dette en bunn for xact bear eller skal den enda lavere? :thinking:

1 Like
2 Likes

Det er vel først når renten MÅ kuttes at markedet kræsjer totalt. Så de som er fullinvestert håper vel sånn sett ikke på noe rentekutt som det kanskje kan virke som i denne tråden.

1 Like

Hvis renta går ned så løser alt seg i økonomien, og alle tjener penger og får det de er lovet;

Alle som har satset i aksjemarkedet får rett, de satset rett, og det går videre opp.

Obligasjonsmarkedet snur, og alle urealisert tap i banker og manglende ressurser i pensjonsfond tar seg inn igjen.

Der det butter for meg er det faktum at økonomien bør være en refleksjon av den virkelig fysiske verden, også i fremtiden siden gjeldspengesystemet gjør at vi kan låne fra fremtiden.

Når man da vet at energi = økonomien så betyr en rentenedsettelse at det en feks en tysker midt i livet er lovet av forbruk om 25 år faktisk kan innfris ved rentenedsettelse.

Han kan bruke 1000 liter bensin i året om 25 år, på sin da utbetalte pensjon yten å gjøre noen andre forsakelser, fordi renta nå går ned i 2024.

Rentenedsettelse sier altså at de fysiske ressursene vil være der om 25 år, i 2049, fordi økonomien nå tilsier det i 2024, ved en rentenedsettelse.

Det er her jeg faller av, og tviler litt. Fordi høy inflasjon er en indikasjon på begynnende ressursknapphet i forhold til det folk er lovet, kanskje ikke de lovede ressursene vil være der i fremtiden likevel?

Og da blir spørsmålet; hvem skal først begynne å ofre noe? Tror de siste 4 årene gir en indikasjon, tror ikke alle har fått det mye bedre selv om verdens børser har steget masse.

7 Likes

Stemmer. Bedriftene her hvor jeg bor ser ihvertfall meget lyst på fremtiden nå kontra for et halvt år siden og har ledige stillinger ute, men nærmest umulig å få tak i kvalifiserte folk uten å heve lønna da seff.

Blir renta satt ned nå så vil det nok komme en heftig spike i inflasjonen ja.

3 Likes

Det interessante her når man ser på den norske krona er hvordan det tekniske ser ut på chartet.

Se på de 3 siste korreksjonene nedover og volumprofilen. Kan se ut til at krona er i ferd med å styrke seg. Se hvordan den lager en higher low på siste korreksjon på betydelig høyere volum en hva den gjorde på korreksjon før rallyet inn mot nyttår i fjor.

Rally ut av range med en positiv test på pullback kan bli interessant.

Dette chartet er så og si identisk med NOK/USD chartet.

1 Like

For 40 dager siden postet jeg denne:

Fortsetter å stige i dag. Oppdateres ukentlig og opp 7% i dag, og er opp ca 270% siden desember 2023.

Før eller senere må den snu å gå nedover, og jeg har aldri trodd, eller tror at vi skal opp på “Covid supply chain nivå”, og at den skulle bikke litt av snart (merket med grønt), men ser ikke helt slik ut, ennå. Zoomer vi inn på 1 år så drar det seg faktisk på litt:

8 Likes

Et problem fremover.

7 Likes

Spørsmålet er jo hvor lenge USA holder renten høy, for i det renten begynner å gå ned, så reverseres disse tallene.

https://www.advratings.com/banking/us-banks-by-market-cap

Total MCAP for amerikanske banker er kanskje 2500-3000 mrd usd? At disse sitter på ikke-realiserte tap på rundt 500 mrd usd er jo… endel. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Får håpe neste krise ikke er proporsjonalt i størrelse med disse tallene

2 Likes

Dette lover godt - NOT

2 Likes

Oops hvor ble det av veksten?

:grimacing:

2 Likes

Oppdatering:

+200
Totalt +1100
:yawning_face: :nail_care:

1 Like