Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Vi er snart et U-land, krona er halvert ift dollar, på litt over 10 år, og halvert , 2 ganger ift gull, i samme periode.

Et pussig tankeeksperiment er at hadde de relative verdiene gull vs kroner gått motsatt vei ville Oljefondet vært på 1000 mrd, men det er nå «verdt» mye mer fordi valutamessige er Norge blitt en banan-republikk.

EDIT:

BTW jeg har ikke sagt selv på 500$, det jeg sier er at det burde være common sense å selge minst 50% hvis du har 1000% gevinst, eller hva det nå er på snart 1100$

3 Likes

image

1 Like

Ser man på FED-modellen så sier den at selv om eksterne årsaker til inflasjon (supply chain issues) stort sett har blitt løst (“have run their course”), så vil interne årsaker likevel sørge for at det vil gå til 2027 før vi er på 2% inflasjon .

Det denne modellen tydeligvis ikke har fått med seg, fordi datagrunnlaget er 2023, er at eksterne kilder er i ferd med å re-materialisere seg:

Mao, selv med eksterne kilder “utelatt” fra analysen til Cleveland FED, så mener de at inflasjonen vil være seigere enn mange tror.

Men som man ser så har eksterne kilder “resurfaced” i 2024, og er ikke på radaren til så mange. Så den kan man legge på toppen av analysen til Cleveland FED.

4 Likes

Ganske interessant om hvordan transportsektoren divergerer fra S&P500 før en markedskræsj, skjer nå, skjedde i år 2000 og i 1973, og i 1990 (litt over 5 min video).

5 Likes

Noen her som kan sende meg kopi eller posten teksten? :ok_hand:

Sier bare noe om deres måte å måle globale økonomiske data mot tilhørende estimater. Går denne lavere enn 0 er det fare på ferde.
I mai var den på minus 20.

Samtidig har vi lest at i Dark Pools selger proffene seg ut av aksjer.

Meanwhile sitter oss dumme amatører stuck med våre fond og aksjer… :joy:

Hvem er da kjøperene i Dark Pools?

2 Likes

De som er litt mer proffe enn de semi-proffe :wink:

3 Likes

Kan virke som at gliset nok er bredere hos de som flyttet over formuen til Sveits, kontra de som flyttet over lånet :sweat_smile:

2 Likes

Tror ikke det er noen uenighet om hva som var hovedårsakene til inflasjonen under covid:

https://www.bls.gov/opub/mlr/2023/beyond-bls/what-caused-the-high-inflation-during-the-covid-19-period.htm

Vi ser nå tilsvarende begynnende prispåslag i supply chain som under COVID, dog av andre årsaker; konflikten i Midtøsten og problemer i Røde-havet.

Prisene fortsetter å stige, opp 5% siste uke for containerfrakt.

Som vi ser fra bls.gov-linken så var kom effekten av supply chain i 2. kvartal 2021. Mao 9-12 mnd etter prisene på containerfrakt begynte å stige. Så selv om den tekniske effekten teoretisk skal bgeynne nå vil det trolig først være ordentlig synlig i august-september 2024, 9 måneder etter prisene på container-frakt begynte å stige.

Selvsagt er det andre effekter, som kan motvirke, energi kan bli mye billigere, arbeidsledigheten kan stige etc, men poenget er at dette sannsynligvis vil putte FED mellom “a rock and a hard place” når rentekuttene etter sigende skal komme i juli eller september.

4 Likes

https://pro.thestreet.com/market-commentary/jobs-report-data-market-reaction-investor-advice

:skull:

1 Like

Og the most disturbing part:

Banken tenker at det greit å få tilbake 50 mill$ på et lånebeløp på 100m$, tyder på at det kan bli en stjernesmell i commercial real estate snart.

13 Likes

Dagens forventninger til US inflasjon i mai:

CPI YoY 3,4%
Core CPI YoY 3,5%
CPI MoM 0,1%
Core CPI MoM 0,3%

Ser ut som det begynner å gå opp for noen i media også at stadig dyrere container-frakt vil nødvendigvis bety vesentlige bidrag på inflasjonen.

Fra 13. juni:
https://www.seatrade-maritime.com/containers/warning-container-freight-rates-could-hit-pandemic-record-highs

Fra 10. juni:

En tilsvarende index stiger med over 6% i dag (14. juni)

Så jeg vil tippe at fraktkostnader for en 20 ft container, som er 6,10 m* 2,44 m * 2,59 m,har økt med ca 34 000 kroner ((3949-1000)$*6%*10,7 NOK/USD) i løpet av 2024.

Tenker man litt praktisk er det plass til 72 vaskemaskiner i slik container, og koster en vaskemaskin fra Kina 4000 kroner, blir det et påslag 12% på hver vaskemaskin med 34 000 NOK ekstra.
Regner med at alle ledd i kjeden legger på den kosten slik at det ender opp med at sluttprisen ut til forbruker (inflasjon) øker med 12%.

Under Covid var effekten en lag på 6-9 måneder så man vil fra nå av gradvis kjenner på denne økende inflasjonspulsen.

7 Likes

Konteinerfrakt er jo et kunstig marked med tanke på prisene på konteinere.

Svigerfar som er pensjonert kaptein på fraktebåt skjønte ikke logikken når dem sier at det er mangel på konteinere, da en konteinerbåt ikke går tomhendt mellom havnene. Hvis det er mangel på konteinere så må det være mangel på båter også.

Ja frakten kan bli dyrere hvis man må seile lenger, men at den skal bli så innihampen høy høres kunstig ut for min del.

2 Likes

Hvis man seiler lenger, så trenger man mer kapasitet for å frakte varene. Hvis det da blir for lav kapasitet, så økes prisene til etterspørselen synker nok til at det blir balanse.

Ser ut som norske medier nå har tatt tak i saken jeg tok opp for 1 måned siden og har fulgt og forklart jevnlig siden

13 Likes

Bra spaning! Man kan lese her når det skjer eller i mediene en måned senere :upside_down_face:

5 Likes

Tall sluppet 17. juni 2024.

1 Like

Dont quit your day job som de sier

2 Likes