Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Hadde det vært motsatt; ned 4% og opp 5% hadde du vært i null, men med «you loose some, you gain some», så er du -1,2%.

Akkurat som Nikkei, tar igjen voldsomme tap fra i går med opp fantastiske 10,2%, også samme prinsipp, med tap og vinn, og tilsynelatende så og si i null etter gårsdagens nedtur på 12.4%.
Likevel ned 3,5% på to dager.

Supre tider for tradere og folk med baller av stål og innsikt i krystallkula.

Vanlig folk bør kanskje stå på sidelinja, eller være diversifisert.
Men de fleste i Norge har vel uansett det meste av egenkapitalen i bolig, så det blir vel uansett ganske passivt.

3 Likes

Problemet er at folk har mye gjeld, og begynner jobbmarkedet å vakle er det ikke så morsomt selv om folk ikke sitter med så mye aksjer

4 Likes

Det er best å bare sitte stille eller utenfor - kun algoene som tjener på volatiliteten - snakket nettopp med en kompis som solgte mye krypto på bunn i går og løp etter i dag.

Slik man taper mye :bowing_man:

1 Like

Å ha en langsiktig strategi, som man plutselig bytter ut med kortsiktig trading når volatiliteten øker er nok ihvertfall dumt. Har man trading som strategi er det en annen sak…

2 Likes

Porteføljen min består egentlig av to aksjer, Nekkar og Reach Subsea. Fin reprising på de den siste tiden, men fortsatt mye å gå på. Nekkar er f.eks. under Redeye sitt bear scenario. Så jeg har egentlig bare tenkt å sitte på henda. Må realisere ca 15% for å kjøpe en hytte innad i familien da, så merker at jeg kunne jobbet litt med timingen der. :smiley:

2 Likes

Går jo an å snitte seg ut over tid

1 Like

Her man skal øke shorten? :cowboy_hat_face:

1 Like

Kan enda fatte at ned 10% i Asia og opp 10%, for så alt normalt. Blir sigende ned før et kraftig salg igjen.? Tenk hvor rik man hadde vært om man satt med fasit i hånd.

2 Likes

Når Japan setter styringsrenta til 0,25% så skulle det bare mangle at alle finansmarkedene verden over går ned i knestående :sweat_smile: Solid system…

11 Likes

Sentralbanken i Japan var vel inne i valutamarkedet for å styrke Yen også, som utløste frykt for svakere varehandel og vekst.

Mye mulig, men er vel denne «carry traden» som utløste krakket. Låne yen for å investere i andre assets. Noe som da ikke var gunstig lengre når renta steg helt opp til 0,25 %, etter det jeg forstår.

6 Likes

Han her spådde risken vedrørende carry traden for et år siden. Mener det er et suckers rally vi er vitne til… :thinking:

https://x.com/leadlagreport/status/1820441393824698768?t=LX_RDLwcuiUWd6gbwiUdww&s=19

2 Likes

De som ikke hoppet på carrytraden siste månedene har bare tapt gevinst stort sett. Markedene har gått bra opp mens rentene har vært i null. Valutaeffekten er nok også i netto pluss for de fleste.

1 Like

Er det flere enn meg som er short? :raising_hand_man:

1 Like

Heldigvis ikke de siste tre dagene, -5% +3,5% +3,5%

3 Likes

1 uke + 10,6%, men det ble en avsporing som vanlig

En tråd om shorting der flertallet ikke er interessert i temaet

6 Likes

Tok en 15% gevinst i xact bear mandag, ny inngang ventes :raising_hand_man:

2 Likes

Topper opp litt her. Man lever som kjent bare en gang

1 Like

Lite lystig lesing fra Tyskland:

Tyskland: –Økonomien bryter sammen | Finansavisen

1 Like

“Tøm og røm» som de skrev på hegnar online i gamle dager

1 Like