Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Tegnet den trendlinjen for leeeeeenge siden. Nå brutt. Det er dog støtte horisontalt på 71-ish og på 65-ish, men hvis man ser forrige gang en slik trend ble brutt, så går det rett til helvete med oljeprisen.

Saudi-Arabia tenker jeg at kjører oljeprisen i dass med jevne mellomrom for å unngå at det bygger seg opp for mye kapasitet i land som USA og Norge, men så har du Russland da. Russland trenger oljepenger og en oljepris under 50$ ville vært katastrofalt for økonomien deres nå. Via Opec+, så samarbeider S-A og Ru.

5 Likes

Når du drar fram chartene du ikke har sett i på noen måneder…

… husker ikke når jeg tegnet opp dette chartet engang :stuck_out_tongue:

7 Likes

Det er en liten tilfredshet når man drar opp gamle tegninger og pris/bevegelser treffer klokkerent på allerede opptegnede linjer og scenarioer :ok_hand:

2 Likes

Problemet er jo rett og slett at jeg ikke tror på min egen TA.

Tenker da på denne videoen:

04:56 1. Repeated Attempts with feedback
06:52 2. Valid Environment
11:23 3. Timely Feedback
13:46 4. Don’t get too comfortable

Problemet mitt er at slik TA med lang tidshorisont tar det mange måneder å få verifisert, så det ender aldri med en skikkelig feedback-loop.

Jeg tenker at grunnen til at man ikke lykkes med TA er rett og slett at man har for lang tidshorisont, så man ikke får testet teoriene sine. Jeg har dog liten interesse av å daytrade, sååååå.

4 Likes

Det er helt feil. Jo lengre tidshorisont jo mer kan du stole på analysen. Det tar lengre tid å utspille seg når du ser på et to months chart og venter på confirmation candle. Men det er viktig å huske på at signalet ikke utløses før det utløses. Hopper man på og trader på ubekreftede signaler så blir scoreprosenten helt ødelagt.

Det er flere signaler i Bitcoin på lange timeframes med null-falske signaler på 15 år.

1 Like

For at jeg skal vite hvilke av analysene mine som er gjort på riktig måte, så må jeg gjøre en analyse og så sjekke om den ble rett. Så repetere veldig mange ganger. Etter nok repetisjoner, så vet jeg hvordan jeg burde gjøre det.

Problemet mitt er at med langsiktig TA, som er det som passer resten av handelsmønsteret mitt, så får jeg type 1-2 signaler i året. Det blir det ikke nok repetisjoner av til at jeg tenker at jeg har lært meg TA.

1 Like

Du tenker helt feil. All TA kan brukes i alle timeframes. Treffprosenten er bare og bedre i lengre timeframes. Det vil si at det er færre falske signaler i 1 dag enn i 1 time candles. Enda færre på weekly. Færre enn det igjen på monthly etc. Jeg bruker bare lengre timeframes.

Ta f.eks. 2 month stochastic rsi i Bitcoin. Ingen falske signaler. Kjøper du når signalet utløses og selger når det signalet utløses. Altså etter kryss og over 20 eller under 80 så tjener du alltid på traden. Så langt.

Det vil nok komme falske signaler på lengre tidshorisont i Bitcoin også, men så langt ikke de jeg ser mest på. Ser man f.eks. bare på 6 months candles så er det ikke nødvendig å analysere mer enn å bare se på candles. Da kan du se at etter en bullish engulfing candle så kommer det alltid flere grønne candles. Om du bare bruker dette, så vil du kunne trade til deg sikre prosenter ofte nok til at gevinsten blir bra og sjelden nok til at gebyrer ikke betyr noe.

image

For å gjøre analysene riktig må du lese beskrivelsen fra han som utviklet analysen og bare følge oppskriften. Du kan også sjekke sannsynligheten for treff på forhånd. Da basert på hundretusenvis av forsøk. Treffprosenten øker jo lengre opp på timeframes du går.

Testingen din vil gå dårlig om du bruker 5 min charts uansett om du trader det med høyest omsetning på verdensbasis som f.eks. jeg antar er USD/Euro. Og selvsagt helt ubrukelig i Desert Control, hvor det omsettes tre ganger per dag :wink:

4 Likes

Enorm fallhøyde på børsen og indekser som nekter å sette nye higher highs er en farlig kombinasjon for de som satser på aksjer nå

2 Likes

Bedre med aksjer enn låne ut penger til Henning Solberg da :sweat_smile:

Personlig konk pga Henning lånte penger av en annen men tog et ulovlig pant i hytta til Cæsar-stjerne :sweat_smile:
Hørrest i første omgang ut som noe skurrer, men uansett utrolig kjip måte å gå konk på da :see_no_evil:

1 Like

Henning Solberg er jo litt av en kjeltring. Føler det har vært mye surr og grums med han😂

2 Likes

Henning ble aldri den stjerna Petter Solberg ble, og tjente ikke like mye penger. Så da tenkte han at han måtte finne på noe lurt :see_no_evil: Ble nok litt for mange snarveier, som rallysjåfør så er man vel heller ikke så mørkredd. :racing_car:

4 Likes

Kjenner ikke til historien, men det ser virkelig ut som han har brukt penger som en full sjømann, synd det går ut over andre da.

Man ser to triste sjebner bare her og det er sikkert flere. Ei som går personlig konk og en som savner 10 mill :sweat_smile:

2 Likes

Interessant, men hva pleier å skje 10/10 ganger når «alle» forbereder seg på et realt smell?

3 Likes

Hvordan forbereder dere på evt kommende episk bear market?

2 Likes

Gull og sølv fysisk. Krypto og cash.

2 Likes

Håper på rekyl til uken da jeg handlet mye aksjer på Fredag kveld i USA. Oljeprisen vil nok få en rekyl til 75 Dollar.

Altså, Nasdaq og S&P er opp ca 40 % siste 24 måneder, FØR man legger inn USD/NOK i regnearket.

Hvorfor gidde å plage seg selv med at markedene skal ned og finne strategier for det når det som skaper verdi over tid er å være langsiktig investor med gode fond?

Hvordan forberedte du i forkant deg av siste 24 måneders oppgang og hvordan gikk det med strategien du la?

Du er, slik jeg oppfatter det, konstant bearish. Eller?

Så for å svare for egen del med tanke på nedturen du fortsatt venter på; 100 % long her og kommer til å fortsette med det.
For hvert kvartal som går stiger bufferen som bygges opp for de nedturene alle vet kommer på et eller annet tidspunkt.

Som mange kloke har sagt; noen har tapt mer på å vente på nedturen enn selve nedturen i seg selv. Hadde jeg gått bear for 2 år siden hadde jeg minst vært 60 % i minus med daglig marginering i produktene. I stedet er jeg 55 % opp. Forskjellen er absurd og selv om markedet skulle droppe 30 % er jeg fortsatt i en bedre sits enn både de som har sittet i cash eller enda verre vært long i bear.

19 Likes

Siste 24mnd:

Sølv: 58%
Gull: 47%
Bitcoin: 150%

NOK-> USD ikke medregnet.

Har ikke gått så værst ser du vennen min :kissing_heart:

1 Like

Nei, det er helt konge det :trophy::100:

Men da er du jo heller ikke short markedet :wink:

4 Likes

Jeg har solgt det jeg trengte for å kjøpe hytte, sånn at jeg ikke trenger å selge på en bunn. Er kun i velfinansierte selskaper med relativt lite lån og høye marginer.

10 Likes