Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Oops

Kilde: The Daily Feather – Don’t Ask Me Why Payrolls Were So Strong

3 Likes

Utrolig hvordan rentene stiger over hele fjøla nå, siden FEDS rentekutt på 0,50% så er US30Y opp 0,36%, US10Y er opp 0,40% og US2Y solide 0,48% opp.

4 Likes

Jepp, og indeksen som er mest sensitiv for rentene holder god fart med et arbeidsmarked som skaper godt med nye jobber og en arbeidsledighet som borger for fornuftige lønnsoppgjør og sunn dynamikk.

Markedet tålte en rente på 5,5 %, om det ligger på 3,8 eller 4,2 % going forward er tilnærmet uproblematisk.

4 Likes

I USA har «alle» lang bindingstid. Derfor har de tålt 5,5%.
Men hvor lenge tåler de høy rente?
Etterhvert må flere lån fornyes og utgiftene dobles eller tredobles.

3 Likes

Ja, dersom alle låste inn 30-åringen på bunnpunktet i 2021 så vil husstandene oppleve en dobling.

Dog er det slik at for de som husker normale rentenivåer før Finanskrisen, så var prisen på 30-årige lån en god del høyere enn nå. Hvis alle låste sitt 30-årige huslån i 1994; 30 år siden, så gjorde de det på 8,38 %. Ikke akkurat et ran det…

Siste 10 - 12 årene har nivåene ligget rundt 4 %, men for de som skal rulle historiske lån nå, slik de gjør i USA, så er nivåene ikke verre enn det de kommer fra. Faktisk i en del tilfeller til det bedre.

3 Likes

In 2025, about $7.6 trillion of U.S. government debt is set to mature and will need to be refinanced. This represents nearly one-third of all outstanding U.S. debt. The significant amount of debt maturing adds pressure on interest rates, especially considering the recent rise in borrowing costs following the Federal Reserve’s rate hikes and quantitative tightening efforts.

P.S
Jeg er ikke av de som tror på et snarlig krakk. Men jeg mener bestemt at vi er sent i syklusen. Da er risiko høyere enn tidligere i syklusen.
Det er ikke ofte verden har soft-landet og startet en ny oppgangssyklus uten et kraftig fall.

1 Like

Hvis man i US lånte på 3% i 2020 og 2021 på 30 year fixed rate så sitter man selvsagt med en god deal.

Men også alle som har kjøpt bolig etter 1985, dvs 2 siste generasjoner, har hatt mulighet til å refinansiere sine lån:

https://www.miamiherald.com/banks/mortgage/refinance-fixed-rate-mortgage/

Og med stadig stigende boligpriser så har det vært mange muligheter for refinansiering.

Og det virker å være ganske gunstig betingelser på å innfri et slikt lån:

For meg ser det ut som alle boligkjøpere fra 80-tallet og frem til slutten av 2021 har på et eller annet tidspunkt vært i posisjon til å refinansiere sine 30-year fixed rates på gunstige betingelser, men at den muligheten har vært fraværende siste 2 år.

1 Like

Rekk opp hånda den som tror at dette ender bra

3 Likes

Er det lov å være optimistisk til Norge/USA og pessimistisk til EU? Problemet mitt med EU er energisituasjonen.

20-100% dyrere enn før krigen for strøm i Tyskland

50-200% dyrere gass enn før krigen i Nederland

Mange selskaper bruker ikke nok energi til at det betyr noe, men noen bruker veldig mye energi og disse er nå stengt ned eller flyttet.

Industriindeksen ned ca 7% siden krigen i Ukraina.
image

Når Tyskland har høye strømpriser, så får alle nabolandene det også, fordi Tyskland kjøper fra disse. Det gjelder, Norge, Sverige, osv.

Litt mer tyske data:
image

For Euro-sonen:
image

New Orders (30 percent), Output (25 percent), Employment (20 percent), Suppliers’ Delivery Times (15 percent) and Stock of Items Purchased (10 percent), with the Delivery Times index inverted so that it moves in a comparable direction. A reading above 50 indicates an expansion of the manufacturing sector compared to the previous month; below 50 represents a contraction; while 50 indicates no change.

Indeksen har vært under 50 etter mai 2022.

4 Likes

Ser egentlig greit ut så langt :slight_smile:

3 Likes

Altså, EU eksporterte masse til Russland og brukte masse energi fra Russland. Ikke rart det har gått ræva med europeisk industri etter 2022. Ikke bare falt en større kunde bort, men energien falt bort i tillegg.

Kina kapitaliserte nok på dette, men der sliter de nok med at Xi har tatt Kina mange steg mot et diktatur med alt det medfører av problemer, bl.a. sanksjoner og mindre investeringsvilje. I tillegg, så har de en eiendomssektor som nok drar hele landet med seg ned.

USA er de som sitter igjen med svært mange gode kort her. De produserer olje og gass og legger ikke ned atomreaktorer. De har ikke naboer som reduserer strømproduksjonen sin…

Gass i USA er på historiske nivåer (muligens litt lavere t.o.m.)
image

1 Like
1 Like
3 Likes

5 Likes

1-2 år til det blir problemer mao?

“History doesn’t repeat itself but it often rhymes,” as Mark Twain is often reputed to have said.

Og siden FED tok Jerome Powell tok sitt første rentekutt 18. september 2024, mens Ben Bernanke tok sitt første rentekutt 18. september 2007 er jo det et fint målepunkt.

Veldig mange andre ting er likt. Det jeg synes er forskjellig ut er tilgangen på arbeidskraft i andre enden av en resesjon. Demografien spiller i mot, så jeg tror det sitter mye lengere inne for arbeidsgivere å kvitte seg med ansatte. De kan bli umulig å få tilbake.

Den andre bekymringen som jeg synes får altfor lite oppmerksomhet er kostnadsbilde på amerikansk skifer-olje.
Går vi inn i en resesjon kan energi bli veldig billig, men det kan bli vanvittig dyrt på andre siden.

Og det tredje som usikkerheten på hvem som styrer skuta i USA etter valget.

Uansett hvem som vinner tro jeg man lar skjelettene falle ut av skapet, og resesjonen må løpe sin gang, men medisinen i etterkant blir forskjellig.

5 Likes

Har de høyrt om Holmes?
Han som dobla innsatsen i Fing på ei veke?
Det trur eg ikkje på, han er bjørn. Har de høyrt om Holmes?
Han som er opp 40% på gruvene i år?
Det trur eg ikkje på, han er bjørn. Har de høyrt om Holmes?

Han som har sparekontoen som flyt over, nesten nedbetalt huset, sant?
Seier han ja. Har de høyrt om Holmes?
Han som er -12% på Xact Bear i år?
Ja, stakkars stakkars fyr.

Bjørnen er nede, men han kjem aldri til å gje opp,
I verda av bullar, han er bjørnen som har tappa kopp.
Holmes er her, ikkje meir å sei,
Minus på Bear, men han står stødig likevel, du veit.

2 Likes

ASML lager ting til TSMC som lager ting til NVIDIA so selger ting til Microsoft , Apple, Meta osv.

Spennende når første dominobrikkene faller med. 16%.

5 Likes

ASML er på en måte “The Canary in the coal mine”, i hele AI -verdikjeden:

image

Og de selger også til Kina

image

3 Likes

Tipper vi ser en midlertidig dipp i demand, mens bransjen konsoliderer og bestemmer seg for optimalt setup for neste generasjon datasenter for AI.

Ny take-off etter konsolidering?