Her trenger man ikke være morsom selv, snart kommer det nok en permabull indeksfond hodler og er morsom på din bekostning
Har forresten også økt litt her
Her trenger man ikke være morsom selv, snart kommer det nok en permabull indeksfond hodler og er morsom på din bekostning
Har forresten også økt litt her
Det er en grunn til at gassen i USA er billig, de får jo ikke eksportert den!
Regner at den logikken også gjelder for det meste av russisk naturgass. Russland har jo enorme mengder av naturgass.
Dessuten mye av naturgassen i USA er fra fracking, som krever mye drilling, mens russisk gass stort sett er konvensjonell.
Det er også normalt at man utvikler de billigste (enkleste og lettest tilgjnglige) og gitt mengde av naturgass i Russland:
Mens LNG “flyter på sjøen” så der skulle prisforskjellen til dels viskes ut.
Blir det julerally i år?
0 stemmegivere
Omx -2,45% og brudd ned gjennom sma 200
Mer synd på Næss. Han har fysisk vondt nå.
Men ja. Den store smellen nærmer seg nok. Med Trump bak rattet så kan jeg ikke skjønne annet enn at inflasjonen kommer til å stige til nye høyder?
Sjeldent det krakker med inflasjon på vei opp?
Falt 25% i 2022
Nasdaq composite hadde en drawdown på 36% og s&p 27%
Da var inflasjonen og renten på vei opp. Fra januar (toppen) hvor renten var 0% til bunnen i oktober, så steg renten med 3%.
Situasjonen nå er vel at det heller blir utsatte rentekutt, ikke økt rente. Ikke helt samme greie, men hvis forventningene i markedet er sterke kutt i rente og inflasjonen stiger for mye, så kommer det til å bli høyere rente enn forventet. Som kanskje blir noe av det samme. Spørsmålet blir jo da hvor mye man evt tror inflasjonen skal opp?
Jeg har litt mer troen på scenarioet hvor renten holder seg relativt høy som fra 1995- 2000. Jeg har ikke helt troen på at SPX går opp 240% i perioden da
Inflasjon 1995-2000. Godt over 2% de to første årene, så to år med lavere inflasjon før det begynte å ta av igjen i 2000.
Hvis inflasjonen stiger igjen må de fram med rentevåpenet og det vil gjøre mye vondere å øke herfra enn fra 0
Som vist over, så var inflasjonen mellom 2,5% og 3,3% i 1995-1997 uten at de økte renten nevneverdig.
Hva var snittet? Tror ikke det er et stort problem med 2-3% inflasjon problemet kommer hvis vi får en ny høy bølge.
Sist kolonnen i tabellen er snittet for året, så 2,8% i 1995 og 2,9% i 1996.
Kan det være en bra tradingstrategi å kjøpe long hver gang det er aktivitet på denne tråden?
Kanskje, jeg suger på kortsiktig timing og derfor jobber jeg med langsiktige ideer. Har tjent en del på å være tålmodig tidligere
Når du leser ting som “The economy has landed softly”; “S&P next move to 6800?”; “Core CPI numbers shows the FED was right to lower rates”, og det begynner å dukke opp annonser i diverse feeds for at kvinner burde spare mer i aksjer, så vet du at det er på tide å ta noen chips av bordet