Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Tja, kommer vel an på hvor du har pengene? :cowboy_hat_face:

Ser ut som et stort fall i nvidia ble oppgang i resten av s&p. Indeksen totalt ble satt tilbake noen dager…

Nvidia ble satt 7-8 måneder tilbake

Noen som har tips til hvordan kan man shorte Nvidea som Nordnet kunde?

Short blir kanskje vanskelig, men et alternativ kan være å kjøpe bear-sertifikater, eller “mini short”-produkter for Nvidia, noe Nordnet sikkert tilbyr (gjerne gjennom en tredjepart).

2 Likes

Foretrekker selv opsjoner (her puts) på denne type veddemål, der man ikke eksponerer seg for potensielt “uendelig” tap som ved short. Saxobank, IBRK har lett tilgjengelig optionskjeder.

5 Likes

Mange historier på vg o l om tapte 232 tusen på nvidia aksjer på en dag men tok det med ro og kjøpte mer. Det neste året kommer til å gjøre vondt for mange som tror at børsene bare kan gå en vei.

3 Likes

Ikke bare NVIDIA

Første månedslønnen i år ser ut til å bli positiv (>0) selv om det føles som at dette ikke har gått min vei

2 Likes

Hvordan kan dette ha seg, du er jo short?

Jo jeg har ca samme beløp 2,1 mill i gruver og short omx (om jeg ganger med 1,5 gearing).

Omx -6,84%
Gullgruver + 10,65%
Sølvgruver +9,68%

Det er gårsdagens fondskurser så ser det jo lovende ut for større differense etter i dag

2 Likes

Hvordan hadde det sett ut om du ikke var 50 % short siste to år, men heller long?

Er ikke det like viktig?

Hadde jeg ikke solgt bitcoin og ethereum hadde jeg hatt 100 mill, men man kan ikke tenke på alt man kunne gjort

7 Likes

Tenk om jeg og de andre på jobben bare hadde gjort som vi tenkte og satt serverne til å mine bitcoin for ørten år siden. Dette er fra før man brukte skjermkort. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Blir en stygg åpning i dag

Silver Bullet A +16,26%
Bgf World Gold +15,39%
Omx s30 +5,34%

Strategien long PM miners med short omx s30 hedge fungerer så langt i år

6 Likes

Dette kan ende i et bear marked.

3 Likes

Altså, gjeld mot GDP har vært på vei nedover i et par år nå. Renteutgiftene har jo økt, men det er jo egentlig ingenting som tyder på at gjelden er i ferd med å løpe løpsk. Hadde inflasjonen kommet helt ned på normale nivåer, så ville renten kommet ned og da hadde underskuddet også blitt redusert tilsvarende. Japan klarer seg fint med mer enn 2x så høyt gjeldsnivå vs GDP som det USA har nå.

4 Likes

Ja det kan være, men det er vel en grunn til at trump kutter på alle fronter i utgifter .

Ja, det er garantert en grunn, spørsmålet er jo hvor edle motivene faktisk er.

2 Likes

Tenker han gjør som sist, bruker kuttene for å kunne gi ekstra skattelette til donorene sine. Hans forrige periode så skapte han et rekordunderskudd for å gi skattelette til de rikeste.

2 Likes

OMX shorten din er vel i pluss nå?

Jeg tenker man bør få en bounce opp herfra inn mot April, før det evt. rakner skikkelig igjen. Umulig å time dette markedet når Donald Duck skifter mening oftere enn en truseskvetter :joy:

1 Like

noen kroner i minus er ofret til bjørneguden, men har fått mange nye venner og mye støtte og cred her inne for at jeg er langsiktig :slightly_smiling_face::muscle:

1 Like