Markedene har rørt seg overraskende lite til tross av mengden flow som må reallokeres. Buffet sitter igjen som et geni. Overraskende lite jubling fra grønnvaskerne. Snittkorreksjoner på sp500 ligger på 14-15% siste 100 år, mangler 7% fra gårsdagens close for å være snitt. Administrasjonen blir enten genier eller idioter om 24 måneder
Det nekter jeg å tro noensinne har skjedd. Krakk kommer når «alle» er fullastet og rigget for oppgang.
Markedene venter på hva forhandlingene om toller med USA vil føre til. Som jeg skrev i USA-politikk tråden, 32% toll på chipper fra TMSC er et skudd i foten på kort sikt for USA. De har jo ikke alternativer. Det tar årevis å bygge fabrikker og Taiwan har forbudt eksport av den beste prosess-noden til TMSC.
Jeg tror det blir mye forhandlinger om toller. Hvis det blir stående som nå, så blir alt bare svært dyrt i USA.
Når har ‘‘ingen’’ forventet krakk?
Rett før dotcom, peak før finanskrisa?
Spol tilbake, plenty med folk som både fryktet og forutså det
Krakk kommer gjerne etter kraftige renteoppganger også
Joda er enig i at horisonten ser svært stygg ut, men tror folk som selger i panikk kjøper seg inn igjen i eventuell blowoff top senere og så krakk. Men ingen har fasit.
Jeg venter ikke på dette. Med 12 trillioner euro innad i EU landene sine pensjonsfond så er jeg mer spent på hva “Carl” i Frankfurt har fått av beskjed av styret/management om mandater fremover. Fleste er 50-70% eksponert mot US, og derfor mag7. Hvor lang tid bruker de på reallokering?
Innad i Russel 2000/S&P kan det ligge en gullgruve fremover hvis man finner frem de som får plass til å vokse inn i sine “lokale” markeder. Jeg vil ikke bette mot US sin unike evne til å omstille økonomien(bredden, ikke multipler på mag), det er de best på.
Den burde jeg ha tenkt på, har jo skrevet at dette er en gavepakke til amerikanske firmaer som mister masse konkurrenter og ikke selv blir truffet hardt av tollene. Ikke sååå lett å finne disse da.
Det er politisk å endre mandatet, så vil tro det vil gå ekstremt tregt?
verdikjeden til bygg og anlegg, energiselskaper, industriselskaper som produserer stål alu osv, kosmetikk osv. Mindre selskaper som kan snu seg fort for å satse.
Det er hovedpoenget med tariffene. Bygge opp amerikansk industri og arbeidsplasser.
Den sorte svanen her er hvis resten av verden faktisk tør å gjennomføre tariffer som betyr noe for USA. Ergo toll på microsoft produkter, apple, google, amazon, osv. Både cloud og produkter. Det er i så fall en krigserklæring

Etter at renten har begynt å snu nedover eller hatt en flat utvikling i en periode.
Som der vi er nå….
Du brukte et bilde som ikke illustrerte dd
Vi er tydeligvis helt enige
Nå begynner det å ligne noe
Xact bear opp +6,90% i dag, Edit: +7,67%
DOW ned 4,61% da begynner vi og snakke.Har godt med Xact bear 2 pluss noen salgsobsjoner forfall september så her tar vi det som kommer.
Noen som har gjort seg opp noen tanker om hvor bunnen vil komme? Skulle selvsagt hatt mer cash nå, men har heldigvis en grei andel, litt grunnet innspill fra denne tråden.
Tenker vi en rask V-recovery i løpet av året, 2026, eller må vi se lenger frem i tid? Har selv sett for meg bounce på SP500 på ~5000, men dersom den raser forbi så kan det gå langt.

Noen som har gjort seg opp noen tanker om hvor bunnen vil komme?
Spørs helt om DJT adm. kjører knallhardt videre, eller om de folder.
Så med andre ord kan bunnen være om 3 uker, 3 måneder, ett år. Hvem vet.
Og så er det umulig å forutse hva (om noe) av geopolitikk som trigges av dette. Plutselig er Russland konk. og så er det borgerkrig der. Plutselig finner Xi det opportunt å krafse til seg Taiwan pga interne kinesiske forhold. Og hva skjer da?
Overraskende mange som prater om bunn. Litt over snitt korreksjon. Ingen vet bunn. Men markedet kommer fra en AI-boble med latterlige verdivurderinger. Virker som brorparten skipper den delen av reaksjonen til dette.
Som nevnt vil det bli store vinnere ut av dette. Litt som da pandemien førte til at spesielle sektorer og selskaper boomet voldsomt. Vil være en «selvfølgelig» følelse som kommer i ettertid.
Følg bankene. Bankene må stoppe fallet. Regionale banker har stoppet presset for dagen, men ikke de store bankene.
Nike som har blitt smadret over lang tid har reagert med et «toppy» salgspress siste 2 dager, men har reversert fra -5% til +5% intradag i dag. Foreløpig bunn fra en ekstrem global handelspartner
Enig, ikke noe som tilsier dette skal være over med det første, men hva aksjemarkedet gjør vet man aldri. Hørte fra en i administrasjonen til Trump som ble spurt om fallet og han påpekte at fallet startet jo også på Deepseek day, så ikke alt kan tilskrives Trumps handelskrig.
Jeg tenker at Trump ikke har noe behov for å snu snart, det er lenge igjen til mellom valget så er fornuftig tidspunkt å kjøre på nå slik man kan få rebound og god stemning frem til høsten neste år. Sist var han mer opptatt av børsen, nå er jeg helt enig med de som påpeker at renten er ett viktig mål.
Samtidig er også store strukturelle og langsiktige endringer ett mål i seg selv som han er villig til å lide for. Han tenker nok på legacy og har mange rådgivere som backer å være tøff nå for langsiktig gevinst.
Så det kan selvsagt være en god stund igjen før det faktisk snur, men markedet kan jo prise det inn lenge før så det vet man aldri. Tror det blir litt vanskelig å skulle snu helt og kutte tariffene, så det er jo langsiktige negative konsekvenser her for mange. Selvsagt vil flere og flere kutte sine avgifter mot USA og inngå avtaler som gjør at handelen blir mer rettferdig eller positivt for USA. Så listen vil minke med tiden.