Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Hadde ikke sett for meg halvpartene av aksjene i grønt i dag :wink:

2 Likes

Pleier sjeldent å lønne seg å gå short når media forsøke å skape frykt :sweat_smile::see_no_evil:

2 Likes

Tja. Det kommer vel an på hvor i forkant markedet klarer å være på å prise inn hva alt dette kommer til å koste. Markedet skal jo i utgangspunktet prise det inn lenge før det skjer, men før det er ferdig er vel bear rett.

Skjønner ingenting om ikke S&P skal minst 10% til ned

3 Likes

Jeg bare kryssposter denne her og

The only periods when the USD weakened alongside the SPX were 1998, 2002 and H1 2008.

These are all periods where US bubbles ended up deflating rapidly: think of the Dot Com bubble burst in 2001 or the US housing market crash of H1 2008 – before it turned into a global financial crisis.

These episodes all have one thing in common: a US idiosyncratic crisis.

And today, US policymakers seem to be doing all they can to generate one.

The Trump administration is trying to achieve an arduous trifecta: a weaker USD, lower yields, and a robust stock market.

Historically, to achieve this rare trifecta you need very disinflationary policies (yields and USD down) and a supportive Central Bank that boosts stock market sentiment.

The current policy mix of geopolitical shifts, tariffs and macro uncertainty risks achieving a weaker USD and lower yields but at the expense of the economy and the stock market.

After 17+ years of absence, the Macro Unicorn of simultaneously weak USD and weak US stock markets could stage an unexpected comeback.

5 Likes

Er ofte nær bunnen når disse artiklene dukker opp, ja.

2 Likes

Minst er nøkkelordet ja :sweat_smile:

1 Like

“Nær bunnen” på ATH? Det er jo knapt nok et blipp man ser enda.

4 Likes

Akkurat nå, så tror ikke markedet på at tollene i USA vil være på 10%+, ellers ville markedet ha falt mer. Spørsmålet er jo hva de ender på? Hva er det Trump vil ha ut av dette?

Ikke vet jeg, bare registrert at når krigstypene er som størst og “alle” skal sikre seg at det gjerne ikke blir meget verre.

Børsene har ikke sett et krakk siden høsten 2008.

Tiden for en korreksjon er overmoden for å si det forsiktig… :chart_with_downwards_trend:

3 Likes

Hmm? Falt mer enn 30% i februar/mars 2020.

image

Kaller vel ikke dette en korreksjon - men en flykt fra kapitalmarkedene når verdens stod ovenfor en pandemi

1 Like

Dette var jo initiert av myndighetene ww fordi man i praksis skrudde av store deler av økonomien.

Ja, og nå er det Trump sin handelskrig som gjør det?

Jeg mener at bevegelsene vi ser i dag på et par prosent kun er så lave fordi ingen helt tror på at disse tollene vil bestå i den nåværende formen. Hvis de gjør det, så mener jeg at vi står foran et tilsvarende fall som sist. Nå har S&P 500 allerede falt 8% siden toppen.

Såvidt jeg kan forstå, så er f.eks. tollene rundt biler fra Mexico og Canada truffet av unntak. Det er slikt jeg tror vi vil se mer av.

2 Likes

Du skjønner jo selv at hvis man nekter restauranter å holde åpent, nekter folk å reise, nekter folk å gå ut osv osv så stopper jo hjulene opp. Det var jo ikke markedsmessige forhold sånn sett

Dette med US sine tollsatser handle jo om at man ønsker å svekke Kina og få ned de lange rentene.

Ja, og hva blir konsekvensene tror du? Tror du handelen fra Kina fortsetter som normalt med 54% toll? Eller 20% toll fra EU? Eller tror du hjulene stopper opp? Pga ikke-markedsmessige forhold?

1 Like

Nei, jeg tror verden går til helvete og det eneste du kan gjøre er å feste setebeltet og håpe på at det går bra

Reagans var av den gamle skolen som trump burde lære av.

1 Like

Krakk pleier som regel å komme når ingen forventer det og de fleste er helt sikre på oppgang.

Eller når alle forventer det, aka selvoppfyllende profeti

2 Likes