Her og nå synes jeg det virker litt spenstig å tro at man skal få principal tilbake etter 30 år. Liksom, eksisterer USA om 30 år?
De har 54% toll nå? Så enten så må USA kjøpe det av Kina, eller så kjøper de av noen andre? Så 54% eller 104% toll spiller ingen rolle?
Styringsrenta er vel dobbelt så høy i Norge også. NOK har blitt en shitcoin med årene
Boom 30% avkastning siden denne posten
Men Donald får det til!
Man må jo aktivt gå inn for det!
Han klarer nok og krakke markedet fullstendig om han fortsetter med denne tollkrigen.
Det er jo velbegrunnet med Extreme Fear nå. Hvis Trump faktisk går bort i fra at det er en fordel at land produserer hver sine varer ut i fra hver sine forutsetninger, og så handler med hverandre, så skal jo all børprising i verden ned 70%.
Noen som tror på dette? 80% er vanvittig mye.
Det går ikke rett ned, men alt avhenger av om USA som verdens viktigste økonomi stopper all egenhandel av varer utenfra, som det virker som de gjør per nå. Men resten av verden kan handle fritt med hverandre, så 80% for hele verden er ikke bygget på reelle verdifall i hvert fall, men for firmaer som Microsoft, Apple, Tesla osv. så er ikke 80% fall utelukket, om de mister alle markedene utenfor USA. Vi ser allerede EU jobbe for å bli kvitt Microsoft, men jeg tror det er umulig å gjøre. Kina er vel Microsoft sin største bruker-gruppe, selv om de jukser ekstremt mye med lisenser, halve Kina kjører Windows XP uten lisens, så blir ikke akkurat penger av det
Hvor gal tror man Trump er blir egentlig spørsmålet. Vil han ofre USA sin verdensmakt for å gå tilbake til kullgruver og fabrikk-jobber i USA, eller vil han stoppe et sted på veien dit. Jeg tror han stopper leeeenge før worst case, og at status quo er normalt igjen om 3 mnd ish. Men det mange sier er at de tror han er gal nok til å drive skuta til bunns.
Hovedproblemet til Trump er at han ikke erkjenner at handel er det som har gjort USA rikt, ikke kullgraverne og fabrikk-jobbene. De er allerede byttet ut med maskiner uansett. Han får gjøre industriroboter ulovlig i USA også, så kan kanskje noen vanlige folk få jobben.
Det USA tjener mest penger på er finansielle og digitale tjenester, det bør beskattes bedre, så staten kan komme seg ut av gjeldsproblematikken. Han starter dessverre med å stikke en skrutrekker inn i motoren til økonomien, og ødelegger for produksjon i USA ved å sette toll på produktene de trenger fra utlandet for å faktisk produsere i USA. Vi får se om han prøver å finne feilen i motoren til slutt, eller bare sier “I did a great job”.
Synes ikke det er spesielt mye hvis verden blir proteksjonistisk. 70-80 er vel baseline?
Sitter all in i Qesterre ( QEC )når det gjelder aksjer, og noe Bitcoin og Dogecoin på kryptosiden.
Ser ut som Quekken klarer seg relativt greit, men er usikker på hvor det kan gå om ting beskrevet over slår inn. Så velger og sitte stille foreløpig 🥸🥸
Jeg har drevet med sånn “all in all the time” i 10 år. Endte med negativ avkastning. Bedre å ta risiko på alvor i det lange løp. Krypto er farlig nær det naturlige 4- års krakket, så ville vært ekstremt forsiktig der nå.
Men uttalelsen kommer av en som ønsker at dette skal skje. Spre frykt for å handle billig.
For øvrig, litt mer til temaet: Det jeg er mest redd for her er det EU alltid gjør, når det er krise bruker de det til å utvide sitt mandat og sin makt maksimalt. De kommer til å gjøre det igjen nå, og de kommer blant annet til å ikke bare øke tollene til USA, men også mange andre land i samme slengen. Og de andre landene kommer ingen til å prate om, og de kommer ikke til å gå bort. Det er allerede lammende toll på Afrika fra EU, som er en av hovedgrunnene til at Afrika forblir fattig. De får i praksis ikke handlet med vesten.
Ja de obligarker som sitter med midler tilgjengelig vil jo kunne gjøre sitt neste hopp opp stigen med dette.
Buffet har vel sittet med enorme mengder cash i årevis og bare ventet på at de virkelig store bevegelsene skal komme.
De holder livet i de bruket enda?
Solgte meg ut der en gang i 2005 etter oppdateringer fra Beaver river
Jeg har ikke slike sedler i lommeboken