Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Amerikanske renter fortsetter å stige

2 års renta er flat, 10 års renta stiger en god del .

Hvis det var meg du sikter til her, så mente ikke jeg at Kina ikke trengte USA som marked. Det er heller ikke som USA kommer fint fra det uten varer fra Kina.

Jeg tenker at når Trump innførte 54% toll, så var det såpass høyt at videre økning til 104% ikke spiller noen rolle. Kina får ikke solgt varer til USA utenom der det er noe de må ha og ikke kan få fra andre.

Beijing also announced controls on exports of medium and heavy rare-earths including samarium, gadolinium, terbium, dysprosium, lutetium, scandium and yttrium to the United States, effective April 4.

Jeg lurer på om det er andre ting de kan stoppe

China dominates the global rare earth supply chain, controlling about 70% of global rare earth production and 90% of rare earth refining capacity.

Hva stopper opp i USA uten disse? :thinking:

4 Likes

Viktigste bruken er magneter til el-biler og vind turbiner, og trolig våpen da.

1 Like

Litt turbelens i dag og på Børsen.

Tilliten til Trump og USA er fucked. Dermed blir både husholdninger og bedrifter redde og snurper igjen pengesekken.
Jeg kan ikke se at tilliten skal vende tilbake før Trump mister makt. Enten ved at republikanere vender seg mot ham eller i mellomvalget.
Jeg tipper OSE ned minst 30% fra topp i løpet av året.
5% på konto føles vidunderlig :relaxed:

6 Likes

Nordnet-analytiker Roger Berntsen tror Oslo Børs vil åpne ned 4,3 prosent, eller innenfor intervallet [-4,8, -3,8] prosent.

Det er vel en future kontrakt eller noe han ser på?

1 Like

Han er jo totalt ute av kontroll og heller bensin på bålet.Dette er hisidig galskap.

8 Likes

Bedrifter flytter ikke frivillig inn i galskapen.
Dette blir resesjon.

9 Likes

Lover godt fremover.

Er det ingen av Trump sine støttespillere og velgere som tenker at “hm, vil ikke denne galskapen også berøre oss med høyere priser, mindre vareutvalg osv.”??

Altså direkte motsatt av hva Trump har lovet.

5 Likes

Lykke til å tro noen gidder å gjøre vesentlige investeringer i nye fabrikker under det regimet der. Vi er fucked.

7 Likes

Alt for mange tenker at Trump bare må få frie tøyler til å utføre sin magi. Blind tro på geniet. Dette blir neppe stoppet før man ser konsekvensene av galskapen på andre arenaer enn kun på Walls Street (om ikke børs-konsekvensene blir alt alt for store, som de veldig fort kan bli).

4 Likes

Da er du snill!

Dette kan gå mot full meltdown :chart_with_downwards_trend:

5 Likes

Jeg tror du tar feil, men slike investeringer tar tid. Spørsmålet evt investor vil stille seg er hva skjer hvis tollsatsene blir borte i morgen? Med nok automasjon, så går nok mye i USA også.

EDIT ett problem med investeringer er at de krever kapital. Slik markedet er nå, så er kapitalen risikoavers, så omtrent verst tenkelige tidspunkt å skulle skaffe kapital?

3 Likes

Trump snur ofte på femøringen, så er vanskelig og gjette om en skal sitte stille eller lempe ut alt av aksjer.

6 Likes

Ja, jeg tror børsen skal ned til null, minst! :cold_face:

1 Like

Når presidentskapet ryker så har Trump alltids gode muligheter som stand up komiker å falle tilbake på.

https://www.realclearpolitics.com/video/2025/04/08/trump_to_congress_countries_are_kissing_my_ass_you_dont_negotiate_like_i_negotiate.html

3 Likes

Hvor er alternativet: laste opp?

Oslo børs holder seg uforskammet bra! :muscle:

4 Likes

Tror mange vil føle 30, 40, 50……% som en «meltdown».
Mange er lånefinansiert.
Selv om ikke aksjene er belånt har folk gjeld på boligen.
Whatˋs the difference?

5 Likes