Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Så du tror krakkenes tid er forbi?

Jeg tror det må krakke før de starter med stimuli igjen

3 Likes

Indeksene skal nok ned, men hva med vekstaksjer som har falt 70-90% de siste 12-18mnd? Der tror jeg at det er tid å plukke noen utvalgte.

Har ikke eksempler, men har hørt at flere vekstselskaper bunnet 6-9mnd før indeksene i de forrige resesjonene, og når bunnen i indeksen var nådd så var noen av de små allerede opp 50-150%.
Noen som kjenner bedre til dette fenomenet?

2 Likes

Sjekk ut Meltwater. Bunnet 14 september, allerede doblet seg.

Powell snakker og indeks opp (hittil), det er nytt.

1 Like

Jeg så bare de siste ti minuttene (edit: han prater visst enda, trodde han var ferdig når det kom til innsendte spørsmål og han skrøt av at han stod opp tidlig om morgenen). Men det fremstod som at han forsøkte å snakke opp markedene. Blir litt forvirret over motivasjonen bak det. Hvis han dukker opp for å snakke ned markedene om noen dager, så blir det dejavu. Crazy stuff.

1 Like

Ser bra ut.

1 Like

Denne fra https://twitter.com/michaeljburry/ postet 15. november er interessant (han sletter regelmessig alle sine tweets):

@Maverick og @Buffet : Hvis dere lurer på noe, er det bare å spørre.

1 Like

Hvor short er han? Lastet til pipa?

Muligens FED er litt skremt av mange indikatorer som peker i feil retning, og enkelte medlemmer mener man kanskje har gjort for mye, for fort. Det betyr ikke at man reverserer eller pauser men at man bremser stigningstakten, slik at man ser effekten av det som er gjort.

Så tenkte Powell vel også at det er bedre å være julenisse enn grinch. Det er jo tross alt snart jul :santa:

1 Like

Jeg vil jo anta han har shortet til pipa når han skriver slik. Men det er vel ingen som har skikkelig oversikt over dette. Media ser ikke ut til å vite hvor mye short han er: Michael Burry cryptically says market has 'no idea how short I am'

1 Like

Da er det nok behagelig å se Nasdaq stige over 4% idag.
Men han har nok allikevel til salt i grøten vil jeg tro :wink:

Risk on b*** :rofl:

1 Like

PMI-tallene faller mer enn ventet i eurosonen og Tyskland

22 minutter siden · E24/Infront TDN Direkt

Innkjøpssjefenes forventningsindeks for eurosonen (Purchasing Managers’ Index) for industrisektoren var 47,1 poeng i november.

Det var på forhånd ventet en indeks på 47,3 poeng, ifølge konsensusprognose fra Trading Economics.

For Tyskland var PMI-indeksen for industrisektoren på 46,2 poeng i november, ifølge endelige tall, mot ventet 46,7 poeng.

Verdier over 50 tyder på økt aktivitet eller vekst, mens verdier under 50 kan være et uttrykk for nedgang.

1 Like

“This bearish technical setup for the stock market, combined with overly bullish investor sentiment in the face of the Fed hiking rates into a recession, suggests that the stock market is likely to start another major bear market selloff soon,” mentioned Wolfenbarger, who sees that recession beginning any day and ending round late 2023 or early 2024.

Far from extra optimistic forecasts seen elsewhere on Wall Street, the cash supervisor is focusing on 2,250 for the S&P 500, a 43% tumble from present ranges, although a bottoming in mid-2023. That bear market will final a whole of 18 months, not far off the 17-month bear market seen in the Global Financial Crisis.

But don’t rev up the buying carts simply but. “Based on current valuation levels for the stock market that are near the 2000 Tech Bubble and 1929 peaks.

3 Likes

Inflasjon i us har nå en annualisert rate 4 siste måneder på 2,8%. Ikke hør på main stream media som roper yoy nivåer. Inflasjon ser foreløpig ut til å ha kommet ned til riktig nivå, selv om det vil være vanskelig for noen å innse det. Det kan endre seg.

Jeg har en lengre stund vært long nasdaq, og fortsetter å være det. Ikke ignorere bevegelsene de lange rentene har gjort i det siste. Tech er verdsatt med eksponering mot lange renter, ikke korte. Gode spillere har ikke skvist aktører slik man feks har gjort i dax. Dax nee -10%, Nasdaq ned -25%. En spread det går an å sette på.

Jeg er short industri. Dersom fed pivoter er det ikke for bullish årsaker.

5 Likes

Jeg tror FED ser mest på lønnsveksten, og den har ikke dabbet av.

Forhandler de lønn ukentlig der borte?

3 Likes

Inflasjonsjustert.

1 Like

Denne må man holde tunga rett i munnen når man leser. Lavtlønnede mistet jobben under pandemien og har gradvis kommet tilbake…

3 Likes