Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Så disse vil da dra snittet nedover når de er tilbake.

Ledigheten er for lav. Tall kommer i morgen. Litt økt ledighet kan tolkes positivt. Stor økning kan skape frykt.

1 Like

Det er primært ved jobb-bytte lønna økes betydelig, og når arbeidsmarkedet er hett så er det lettere å finne en jobb som er en oppgradering. Det presser snittet oppover utenom lønnsoppgjørene.

3 Likes

Det forklarer det merkelige fenomenet at realsnittlønnen steg kraftig under begynnelsen av pandemien og deretter dalte nedover. Folk fikk ikke voldsom lønnsvekst i mars 2020 selv om man kunne tro det fra grafen.

3 Likes

Helt sant. Jeg tror heller ikke lønnsveksten er en voldsom hodepine for FED nå.
Arbeidsledigheten er nok det enda, men tror ikke det tar lang tid før den plutselig stiger en del.

1 Like

«Månedens viktigste tall» kommer i dag.
Brytes trenden ?

5 Likes

Det er lov å håpe, men det er også lov å ikke håpe på det.

1 Like

Nyhetene som må komme nå for å bryte trenden opp og over linja tenker jeg er i omfanget “krigen er slutt” , eller “vi har regnet feil på all gjeld i systemet, det er bare halvparten”. Neste tur ned nå tror jeg blir litt over 3200, nyhetene i dag sørger for det?!

1 Like

image

3 Likes

Det kan komme en liten bounce der, men jeg satser på at vi skal nedover mot COVID bunnen :pray:

1 Like

«Fallende aktivitet»

Korrekt !

2 Likes

Nesten så de må sveive igang seddelpressa igjen for å få opp aktiviteten :sweat_smile:

Lurer på hvordan tallene hadde sett ut om ikke Norge hadde over dobbelt så mange uføre enn det som er normalt i andre land.

2 Likes

The Fed is tightening Monetary Policy much faster and more aggressively now than during the previous tightening cycle that ran from January 2014 to August 2019.

While asset prices have fallen this year, they have not fallen as much as would have been expected given the Fed’s aggressive stance and considering that asset prices are still stretched relative to past norms.

This suggests that significantly more wealth destruction is likely to occur before the current tightening cycle ends.

Moreover, the Fed is likely to continue hiking the Federal Funds Rate until, at least, the middle of next year and Quantitative Tightening is very likely to persist well beyond then.

With the Fed tightening Monetary Policy more aggressively than it has done in decades, the chances are high that asset prices have substantially further to fall before this tightening cycle ends.

2 Likes

En av problemene med en seddelpresse på høygir er at det skaper ikke all verden, annet enn mer penger til spekulasjonsobjekter som gir 0 verdi tilbake til samfunnet og øker forskjellene. Hadde man brukt pengetrykkingen på verdiutvikling i samfunnet ala teknologisk utvikling, infrastruktur, støtte mindre innovative bedrifter osv så ville dette hatt en positiv effekt på sikt. Men det er kanskje ikke bankene like tjent med og mer risiko for de?!

5 Likes

Det er nesten så man har prøvd å bruke seddelpressen før, hvor var det det førte oss? :thinking:

(Det skal sies at jeg mener problemet er mer sammensatt enn bare pengetrykking. Kina sine uendelige lockdowns, Putin sin vilje til å sabotere gassforsyningene til Tyskland fra 2021 av og Putin sin krig i Ukraina som førte med seg massive sanksjoner har også hatt mye å si)

2 Likes

De “kortsiktige” utfordringene du skisserer over har forsterket problemet med inflasjonen, økt gjeld /kunstig stimuli av økonomien verden over er hovedrota til problemene vi har frem til det nullstilles på ett eller annet vis. Du kan ikke gi private banker fritt spillerom når det kommer til å skape penger ut av tynn luft spesielt ikke når det ikke er forankret i reelle verdier ala gullstandarden. Tidligere ble det gitt “konsesjon” av myndighetene når bankene skulle lage penger men de klarte å overbevise staten om at det var best for alle (dvs dem selv) at de fikk styre dette selv 😵‍💫 de tjener mest på og har minst risiko og la folk bruke pengene på feks huskjøp, så kan de bruke mellomtiden på å spekulere med dine penger for å prøve å tjene mer. Smeller det så reddes de, i prinsipp null risiko. For en herlig verden vi lever i.

2 Likes

Timelønn opp 0,6% (7,2% på årsbasis) og ledigheten uendret på rekordlave nivåer.
Da øker sjansen for at den nedadgående trenden på børsene fortsetter :partying_face:

4 Likes

Jeg har egentlig tre grunnpilarer i min portefølje + krydder:

  1. CASH: Tørt krutt for fremtidige investeringer.
  2. BEAR: Hedge mot at ting går skikkelig dårlig.
  3. PM gruver: Hedge mot pengepolitikken/pengesystemet.

KRYDDER: Et par aksjer som enten går til 0 eller 10-100x på litt sikt.

3 Likes

Er det ikke vanlig at ledigheten går ned på denne tiden av året i USA pga folk som blir midlertidig ansatt i forbindelse med julehandelen?