Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Sjekket tallene. Det stemmer for 2021 og 2020. I 2019 var det uendret.
I 2018 økte ledigheten 0,1% i november og i 2017 sank den 0,1%
Uendret i 2016.
Altså ingen klar trend på at ledigheten går ned før jul.

1 Like
DJIA F 34,063 -366 -1.06%
S&P F 4,021.00 -60.75 -1.49%
NASDAQ F 11,777.25 -285.50 -2.37%

Ble sure US futter

2 Likes

Er det ikke 5,1% på årsbasis?

Det stemmer. Jeg bare tok “en spansk en” i farten og ganget med 12 :slight_smile:
Uansett høyere enn FED´s mål.
Renteøkningene fortsetter.
Med 3,7% ledighet fortsetter lønningene (inflasjonen) å stige.
Det hjelper lite at bruktbilpriser har falt og at oljeprisene svinger.

Olja rett sørover.

Timelønnen var opp 0,6% mot ventet 0,3%, og opp 5,1% siste 12 måneder mot ventet 4,6%.

Mao dobbel lønnsvekst av forventet siste måned!
Det FED må tenke på er raten lønn stiger med i øyeblikket, og det er ikke det samme som hva lønningene har steget med siste 12 måneder.

0,6% på månedsbasis tilsier 1,006^12= 1,0744, dvs 7,44%, og hva som skjuler seg bak neste siffer vites jo ikke, men i beste fall er vekst-takten i lønninger pt 1,00550000001^12 = 1,068, dvs 6,8%, og i verste fall er takten lønningene stiger nå 1,0064999999^12= 1,080, dvs 8% !

Selvsagt veldig teoretisk dette, men det illustrerer problemet med en dobbel så høy lønnsvekst, på månedsbasis, av det intelligentsiaen predikerte (0,3% vs 0,6%)

2 Likes

Fortsetter det slik så blir fastrentelånene deres hyggelige å betjene i årene som kommer.

Bortsett fra at de ikke kan flytte. (Tror de da må innløse lån og ta opp nye)

1 Like

One option is to move your current mortgage to your new property, known as ‘porting’. Not all lenders allow this, however, so you’ll need to check your contract.

Det går mao ofte bra.

1 Like

Fed’s Barkin: Labour Supply Looks Like It Will Remain Constrained

  • Efforts To Bring Demand Back Into Balance Won’t Be Easy, Particularly With Household Excess Savings, Fiscal Stimulus
  • Fewer Workers Would Constrain US Growth

Det er nok mest fordi det er vanskelig å bli ufør i andre land. Tror ikke vi akkurat er “latere” enn andre.

3 Likes

Stemmer det. Vil tippe det er lettere i Norge spessielt mtp psykiske lidelser.
I Norge kan man bli ufør f.eks om man har sosial angst.

Tror ikke heller nordmenn er latere, men at noen utnytter systemet er jeg ikke i tvil om. Har selv jobbet med en ufør som kunne jobbe når han ønsket. 12-14-timers økter gikk som en lek for vedkommende. Når det ikke var mer arbeid, så reiste han til Thailand. Trygda tikket jo inn uansett om han var der.

3 Likes

Jeg antar trygda er så lav at man blir «fattig». Hvordan kan noen ønske det?
Jobbe svart i tillegg?
Det er straffbart.

2 Likes

Vet om de som gjør det også, eventuelt gjør det bra på investeringer f.eks.

Men nei de aller fleste ønsker nok å arbeide. Rart visst ikke.

3 Likes

Jeg kjenner to som er uføre. Begge har helseproblemer og dårlig råd. Ikke noe å trakte etter.

Han ene kunne nok ha kommet seg i jobb med god oppfølging, men dårlig helse pga psykiske problemer er ikke optimalt for å være kasteball mellom forskjellige støtteordninger og krangel med nav. Hadde man bare gitt han støtte og hjelp, så er jeg sikker på at han hadde hatt bedre helse og kunnet jobbe.

Begge som er uføre har hatt uføre foreldre. Sååå, noe å jobbe med for staten?

4 Likes

Det er nok liten tvil om at det er usunt å havne utenfor arbeidslivet.
De jeg vet om har en tendens til å ende opp med å gjøre ingenting. Først slutte å jobbe, så slutte å trene, så omtrent slutte å møte folk og være sosial.

Men ja det sporet vel litt av her :sweat_smile: er vel i feil tråd :see_no_evil:

2 Likes

Er Episurf fremdeles med her? :slightly_smiling_face:

1 Like

Hva med disse samfunnsUnyttige såkalte traderne, er dem i, eller utenfor arbeidslivet?

Tror det viktigste er selvfølelsen. En trygda føler seg som en taper. En som lykkes med å trade føler seg som en vinner.
Håper børsene faller gjennom vinteren slik at de andre blir tapere og vi blir vinnere :rofl::relaxed:

1 Like

Vet om en del uføre som bruker omtrent hele dagene sine på aksjer, krypto og andre pyramidespill. Vett ikke hvilken kategori disse går i.