Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Så klart!

1 Like

CombiGene også?

CombiGene er spennende, men jeg solgte alle «nyere» posisjoner (inklusive denne) på slutten av fjoråret. Har bare Episurf og SDS igjen som krydder. Hovedsakelig har jeg tro på bear og PM fremover.

Investorer trekker seg ut

Forrige uke trakk investorer ut 14,1 milliarder dollar ut av globale aksjefond, noe som er det meste på over tre måneder. Seks av de 14,1 milliardene ble trukket fra børsnoterte fond og 8,1 milliarder dollar fra aksjefond, ifølge strategene i den amerikanske storbanken. Det kommer også frem at det ble trukket ut 16,1 milliarder dollar av amerikanske aksjefond i uken som var, det er det største siden april.

2 Likes

Festbremsen: Den sterke markedsoppgangen siden begynnelsen av oktober er tuftet på optimisme knyttet til avtakende inflasjon og snillere sentralbank i USA. Håp om mild vinter og kort resesjon i Europa, samt kinesisk corona-gjenåpning og stimulanser rettet mot eiendomssektoren har også bidratt. Resesjonsfaren er likevel definitivt ikke over i USA, energiutfordringene i Europa er ikke løst, det er usikkert hvordan kinesiske myndigheter vil navigere corona og økonomien, og inflasjon og dermed renteutvikling kan fortsatt overraske negativt gjennom 2023. At den rådende markedsoptimismen har trukket verdsettelsen av aksjer og obligasjoner opp igjen, betyr at følsomheten for eventuelle dårlige nyheter er høy. Det har aldri før skjedd at et resesjonsdrevet bear-marked (langvarig nedgangsperiode) i amerikanske aksjer har blitt avløst av et nytt bull-marked (langvarig oppgangsperiode) før resesjonen faktisk har startet. Unngår vi resesjon kan selvsagt ting bli annerledes nå, men fordi verdsettelsen er vesentlig høyere nå enn etter tidligere bear-markeder, vil en ny eventuell oppgangsperiode herfra også ha betydelig lavere avkastningspotensial.

2 Likes

Mange føler nok at det å gå fra hjemmebrent til Cognac er det samme som festbrems.

1 Like

Vi i bjørnetråden er skikkelige bull`ere sammenlignet med denne karen :

2 Likes

Mer juling i vente

Tirsdag holdt Carnegie Fonder et lunsjseminar for utvalgte kunder, der Wahl delte sine betraktninger rundt markedet og hvordan man skal lykkes som investor i dag.

– Jeg tror at markedet vil få mer juling og jeg er nok fortsatt litt skeptisk. Mitt generelle råd er å være forsiktig, sier han.

Før Wahl holdt sitt innlegg hadde sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i SpareBank 1 Markets vært på scenen og blant annet sagt at inntjeningsestimatene for selskapene fortsatt er for høye.

I likhet med Andreassen pekte Wahl på at selskapenes utsikter ikke har kommet tilstrekkelig ned og at markedet derfor ikke ser på realistiske inntjeningsestimater for 2023 og 2024 for bedriftene.

– For øyeblikket tror jeg vi har mange utfordringer. Det gjelder inflasjons- og rentebildet, inntjeningsutsiktene til bedriftene, geopolitiske utfordringer, og med det risiko for resesjon. Markedet har falt, men har kun tatt alt dette delvis innover seg.

– Det er vanskelig å forutsi hvordan det kommer til å gå fremover, og derfor tror jeg at dersom du er selektiv og forsiktig, kan du begynne å finne enkeltaksjer og enkeltområder du liker. Markedet vil på et eller annet tidspunkt se gjennom den gjenværende nedgangsperioden, og har du lang horisont vil det gi god avkastning, men å si at det er nå man skal løpe og kjøpe markedet det tror jeg er vanskelig, sier Wahl.

– Jeg tror vi skal gjennom noe som ligner på en resesjon. Kanskje ikke i Norge, men i USA, Europa og Storbritannia, og jeg tror vi vil få en turbulent økonomisk periode som er helt nødvendig ettersom renten har vært lav alt for lenge. Det kommer til å gjøre vondt i en periode før det lysner, og det må vi bare ta innover oss, sier han.

1 Like

Mange aksjer har falt i år. Vil folk ta tapet på skatten i år og selge markedet videre ned ?

Kan ikke utelukke at noen gjør det, samtidig er det nok også mulig at mange allerede har gjort det?

1 Like

Snur S&P ned igjen for å teste fib 0.618 som sammenfaller med dobbel støtte i sept/okt 2020 på ca 3200? Snuser på toppen av nedadgående trendlinjen nå

Her er det vel bedre å vente til over nyttår for høyere fradrag?

Under presentasjonen av statsbudsjettet 6. oktober sa Vedum at den nye skattesatsen ville gjelde fra han presenterte det for å unngå ekstraordinære utbytter og lignende, slik som det var i fjor. Så antar den nye utbytteskatten er gjeldene nå.

3 Likes

Ser ut til at det blir bear marked ja.

4 Likes

“Regjeringen har varslet at skattesatsen på aksjeinntekter – og dermed også skatteeffekten av tapsfradraget – vil øke fra 35,2 til 37,84 prosent neste år. Blir det enighet om statsbudsjettet, slik det er ventet, vil dette gjelde allerede fra 6. oktober i år da regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett, ifølge Derya Incedursun.”

Nettavisen.no

4 Likes

Tror vi skal ned et par uker

8 Likes

Noe slik?

8 Likes

Bloomberg har samlet inn prognoser for Wall Street for 2023. Vanligvis spår gjennomsnittsprognosen på Wall Street at S&P 500 vil stige rundt 10 prosent, hvilket er i tråd med det historiske gjennomsnittet. Denne gangen er Wall Street-strategene usedvanlig forsiktige, og de fleste forventer at S&P vil ende 2023 på et lavere nivå enn hva den er i dag.

De fleste Wall Street-strategene forventer at den amerikanske økonomien vil gå inn i resesjon en gang i 2023. Mange tror at prognosene for 2023 kan kuttes ytterligere, og noen spår mye volatilitet for aksjer i starten av 2023. Samtidig forventer de fleste bankene også et fall i inflasjonen, hvilket vil gi sentralbanken muligheten til å lette på sin «haukete» pengepolitikk. Noen strateger tror også at økonomien kan forverres såpass at sentralbanken kommer til å kutte renten.

1 Like

Er det lov å håpe at det vi ser er et stemningsskifte, og at markedet staker ut en ny kurs mot sydligere trakter igjen? :pray:

2 Likes