Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

S&p endelig etablert seg under 4000 igjen gir oss en anledning til en liten feiring her inne på bjørnetråden - 3953 :partying_face:

2 Likes

Bra artikkel i DN i morgen :partying_face:

Ringholm mener at resesjonen IKKE er priset inn.

4 Likes

Føler ikke heller det spess med oslo børs som ikke er såå langt fra ath til tross for oljeprisen er ned 20% bare siste måned.

3 Likes

« Kredittkollega Ole André Kjennerud i DNB Markets istemmer. Han mener heller ikke aksjemarkedet har fullt ut priset inn en resesjon.

– Hvis du tar europeiske eller amerikanske aksjer, så er estimatene til analytikerne konsistente med en moderat opptur i økonomien. Fra 2022 til 2023 venter man nominell vekst i inntjening per aksje på 5–6 prosent i Europa og 7–8 prosent i USA. I en resesjon bør du normalt vente en nedgang på 15–20 prosent, og i Europa litt mer enn det, sier han.»

1 Like

Ja, har mest tro på vekstaksjer som treffer godt i det grønne skiftet og som har falt alt for mye over lang tid nå. Situasjonen i verden kommer til å booste den sektoren så det holder fremover. Stock pickers market heller enn å shorte obx

1 Like

En herlig dag der børsene raser, forskjellene blir mindre og sola skinner på nypreppa skiløyper.

Ha en strålende dag :sunglasses:

3 Likes

Spørs om ikke olja får en bounce på Kina-nyheter:

Endelig smiler Fortuna til oss bjørner igjen

1 Like

Alle verdensmestre som kommer hit til tråden om noen uker og proklamerer at man måtte være idiot for å ikke gå short her, jeg oppfordrer dere til å heller skrive nå :wink: spar oss for den arrogante backtradingen

18 Likes

Long tech. Short industri. Vi går inn i resesjonen nå.

8 Likes

Har du noen tidshorisont? Du og andre her inne treffer ofte, hadde vært interessant hva deres tanker er om hvor lang tid dette vil ta.

Tech og industri, er det indekser du da forholder deg til? Jeg vet ikke hvor grensen mellom disse trekkes i enkeltaksjer, er for eksempel noen teknologiselskaper som leverer til industrien. Hvilken type teknologi tror du vil være verdt å sitte long i i tiden fremover?:slight_smile:

Har sittet tungt i SPXS og SQQQ en del måneder nå, sitter til neste store bunn

Foreløpig kun Q1. Jeg tror at etter julen og ferien, så vil konsumentene knipe igjen. Så jeg forventer at bedriftene vil gjennom Q1 komme med resultatvarsler og prisingen av E vil falle gjennom hele kvartalet og at det da er tid for å kjøpe. De vil måtte ekstrapolere guidingen lengre enn bare Q1, så markedet vil muligens overdo it. Dette er en vill call, så ta det her med en dose, eller en sekk med salt. Jeg tror også sentralbankene er feige(og av god grunn denne gangen) vil pivote fort.

Jeg kunne tatt bear perspektivet og skrevet om en mulig resesjon og hvorfor dette kan inntreffe. Men det har jeg ikke tid til.

Bears vil mislike dette, men det ser mer og mer ut som at det kan bli en mildere resesjon. Globalt. Og til bulls så vil de mislike at en mild resesjon fortsatt er en resesjon. Men slik det ser ut nå er det ikke en finanskrise/dotcom/spx 1930 -60% resesjon. Det kan fortsatt falle 10-15% “til”, ned mot snittet i en resesjon, eller helt ned mot spx 3000. Dette tar ingen hensyn til unknown unknowns. Hvis alle selskaper var unoterte og aksjemarkedet ikke fantes, og du kunne kun se på gjeld, makrotall og bnp-tall, hva ville du sagt om økonomien? Aksjemarkedet sier noe annet.

Alle faktorene er dynamiske. Jeg leser ikke charts linært.

Eksempel:
Jeg har ventet på at oljen skal snu, og at gassen skal presses hardt oppover i et tilsynelatende stagflasjonsmiljø. Dvs i et normalt marked ville begge falt. Men fakta er at det er myndighet vs myndighet som betaler for store deler av gassen i de store nasjonene i Europa. Det er en veldig dårlig planlagt manøver, fordi de byr over hverandre. Olje ned -50 dollar siden invasjonen, og ned -15 dollar på kort tid. Det er oversupply av olje nå(pga demand destruction), og markedet forteller deg det rett frem. Prioritet er gassen.

Det vil si at dersom oljen begynner å klarte oppover herifra mot 85-90, så er det bearish og mer tightening av financial conditions enn da oljen var der i starten av forrige uke, alt annet holdt konstant.Hadde feks sentralbankene løsnet litt på rentene, samtidig som oljen gikk opp til 85-90 så er det bullish at oljen ticker opp til det samme nivået, ikke bearish. Igjen, samme tall men med 3 uker forskjell har ulik betydning.

Så om noe av dette forandres, så forandrer jeg også tilnærmingen til en mulig resesjon.

Når TLT faller, løsner finansielle betingelser.
At gassen øker presser det.
At dollaren faller løsner det.
At råvarer faller løsner det.
Osv.

(P/E- At lange renter faller, som tech prises i, gjør at du kan få en P ekspansjon. Hva E vil gjøre derimot, er en annen del av det)

Men nei, indeks er old-school foreløpig.

Vil du eie et selskap som får økte/utforutsigbare kostnader eller der man må ha en viss størrelse på fabrikker, ansettelsespool, lean produksjon eller produktet man kjøper er dyrt(f.eks bil, utstyr, møbler, cons discr osv), eller vil du eie et selskap som har ren subscription modell i software som er entranched i samfunnet som blir mer lønnsom dersom de kutter ansatte?

Det blir feks long microsoft (p/e 26) short Wallmart (p/e 24).
Wallmart og Microsoft skal IKKE ha samme multipler ut av en resesjon. Det er bare et veldig enkelt eksempel. Dersom markedet går mot økonomisk vekst, så vil tech pris gå fortere i starten enn det noe annet gjør. Det er helt naturlig. Om de beveger seg like mye totalt sett i multipler innen 2-3 år, er et annet perspektiv igjen. Men poenget er det samme.


10 Likes

Finanskrisen 2008-09 var tøff, men det norske boligmarkedet klarte seg ganske greit.
Dersom boligmarkedet knekker vil det tynge Oslo børs ytterligere. Folk slutter å handle.

3 Likes

OBX har ekstrem eksponering mot global vekst. Enig i at obx har større nedside mot en resesjon, da er det en del som skal tas igjen(beta=1). Men eiendomsmarkedet sier noe annet foreløpig. De sier nok smerte. Bunnen var for 2 måneder siden i september(forwardlooking). Myndighetene har stort handlingsrom dersom det kommer noe unntakstilstand. Samme gjelder usdnok.

1 Like

Dersom?

Det krakker jo as we speak fordi bankene har strupet utlånspraksisen sin.

Krakket var et faktum den dagen de gikk fra å regne inn 5% rente til 9% rente i bankenes utlånsmodeller.

Boligmarkedet skal vel omtrent like langt ned som den prosentvise innskrenkingen beløpene bankene låner ut til bolig

2 Likes

Såvidt jeg husker falt prisene 11% under finanskrisen.
Så langt har vel prisene falt 5-7% i følge statistikkene. En annen sak er at jeg er overbevist om at de fleste opplever at det har falt mye mer.
Statistikkene fanger bare opp de boligene som faktisk blir solgt, men ikke de som ikke blir solgt fordi det ikke kommer bud eller fordi selger nekter å akseptere lave bud. Statistikkene viser derfor bare de mest lettsolgte boligene.
Dessuten er neppe fallet over. Renteøkningene vil først føles i pungen etter jul.

6 Likes

De er vel enda opp 2,4% så langt i år.

ja, men ned siden toppen i sommer.